Camel damesfiets fr

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door non-fixie »

Ziet er goed uit!
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

Dank je Non-Fixie.
Verder heb ik nog een vraag over een "haakje" rechts-onderaan de achtervork.
Recentelijk heb ik een jonge toerfiets gezien die daar het staartje van zijn kettingscherm aan vast had zitten, gevat in rubber dacht ik.

Is dat de enige functie van dit soort haakjes of moeten ze nog iets doen voor ketting-geleiding of zo?

Ben van plan er uit 0.5 alu-blik een simpel schermpje voor te maken in de geest van wat daarop gezeten kan hebben,
iets dat eindigt in een soort vleugelmotiefje. Verder geen gaten of relief-fratsen.
101_5414 Haakje achtervork rechts.jpg
8607accf03ce16fd3cee2a7f77d56c1c--salems-lot-sports.jpg
8607accf03ce16fd3cee2a7f77d56c1c--salems-lot-sports.jpg (28.53 KiB) 894 keer bekeken
gr jed
Laatst gewijzigd door unikap op 11 sep 2022, 08.18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door non-fixie »

unikap schreef: 10 sep 2022, 12.11
Verder heb ik nog een vraag over een "haakje" rechts-onderaan de achtervork.
Recentelijk heb ik een jonge toerfiets gezien die daar het staartje van zijn kettingscherm aan vast had zitten, gevat in rubber dacht ik.

Is dat de enige functie van dit soort haakjes of moeten ze nog iets doen voor ketting-geleiding of zo?
Het lijkt mij een beschermbeugel die moet voorkomen dat de ketting de achtervork raakt. Het lijkt mij ook dat hij enigszins verbogen is, en dat het bovenste deel horizontaal zou moeten zijn.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door m-gineering »

unikap schreef: 10 sep 2022, 12.11 Dank je On-Fixie.
Verder heb ik nog een vraag over een "haakje" rechts-onderaan de achtervork.
Recentelijk heb ik een jonge toerfiets gezien die daar het staartje van zijn kettingscherm aan vast had zitten, gevat in rubber dacht ik.

Is dat de enige functie van dit soort haakjes of moeten ze nog iets doen voor ketting-geleiding of zo?

Ben van plan er uit 0.5 alu-blik een simpel schermpje voor te maken in de geest van wat daarop gezeten kan hebben,
iets dat eindigt in een soort vleugelmotiefje. Verder geen gaten of relief-fratsen.
de haakjes: of je had er twee met een rubber strip er tussen, of een met een rubber dopje. Je moet hem in ieder geval weer recht buigen
0.5mm voor een kettingscherm: daar zou ik nog even over nadenken. Echte franse schermpjes waren ~4mm want gegoten (zola de onderste) het ronde detail was verwisselbaar in de matrijs voor een ander logo. Uit plaat kom je eerder op 2mm
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door non-fixie »

Ik weet eigenlijk niet of er altijd rubber aan te pas kwam; bij Herse en Singer zie ik ook vaak kale verchroomde beugeltjes of haakjes.

Anyway, dit is hoe ik zou denken dat het haakje er qua model uit zou moeten zien:

Afbeelding
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

Non-fixie en m-gineering bedankt voor de reacties. Terugbuigen na het lakken zal veel tact vereisen, maar ik zal eens kijken naar
de mogelijkheden. Hoewel ik dun blik ga gebruiken zal ik goed rekening houden met de "meepakkende" werking van de pantalon met plint/plooi.
Er zit gelukkig een oog net achter het kettingblad en met een platkop-boutje, alustrip 2mm en een vouw in het blik zal het wel lukken
denk ik. Het wordt vooral een kijkobject en zeker geen boodschappenfiets. gr jed
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

Na een babbel met mijn zoon over deze Camel komt hij even later aandragen met een andere camel die te koop staat
in het land van zon en wijn:
https://www.selency.fr/produit/2U39JA4Y ... aurer.html

Behalve frame en remmen veel overeenkomsten
gr jed
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

Camel voortgang na lange stilte.
Toen het na de Corona weer mogelijk werd om naar Frankrijk te gaan zijn we vorig jaar 2x en dit jaar ook 2x geweest. Je hebt voortdurend een lijstje bij je met zaken die nog eens aangeschaft moesten worden voor het afmaken van het Camel project. Dat boodschappenlijstje had ik wel, maar die buurtfietsenmakers waarmee ik zaken hoopte te doen vonden we vorig jaar in het geheel niet. Bij de grande surface of de Decathlon effe zwarte bandjes scoren was niet de opzet; oranje flanken en zwarte loopvlakken zoals de Michelin worldtour moesten het worden. De eerste buurtfietsenmaker die we dit jaar tegenkwamen in Pont l'Éveque bleek eigenlijk al 10 jaar dicht te zijn. In Lisieux waar de positieve geest van Therèse nog heerst hadden we natuurlijk meer geluk. Nou ja Michelin Worldtour werden betaalbare indonesische bandjes, maar ook met de aanschaf van koloniale waar helpen we elkaar en de kleur was ok. Binnenbanden, remblokjes en klaar was Kees.
Terug van vakantie dus een hele stap verder gegaan met het opknapwerk en nadat het zadel weken tijd heeft geabsorbeerd begint het eind in zicht te komen. Kettingscherm erop en dan zijn we er.
Verder heb ik scharrelend tussen te koop aangeboden Camel 2 wielers ontdekt, dat er nog meer fora waren dan tonton vélo en nog mooier, dat er bij het forum 30kmh ene Krisstoff uit de doeken deed waar de Camel fabriek stond. Dichtbij het station tegenover het departementaal archief in Angoulème. Hoek Rue Denis Papin en Avenue Gambetta, het huidige Thomas Mesnier. Aangrenzend staan allemaal huizen, geen bedrijfsruimten dus òf de panden zijn tot bedrijfsruimten verbouwd of dit is slechts het kantoor van een in Angoulème gevestigd bedrijf.
https://www.google.fr/maps/@45.6517927, ... &entry=ttu
laaste 4 foto's is huidige toestand:
https://photos.app.goo.gl/P9DhACd12ER9GLak6
De foto's heb ik binnen genoemen want in de volle zon bleek het lichte turquoise vrijwel wit uit te slaan en dan is de lol van het fietsje er er net af.
Een apart verslag van het opknappen van het zadel volgt nog. Het kettingschermpje is zelfgemaakt in de geest van wat erop gezeten kan hebben; over het originele scherm weet ik helaas alleen, dat er beugels voor aan het frame gelast waren. gr jed
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door Beau-Velo »

Wat een leuk project met mooi resultaat is dit geworden.
Blijft geweldig die Franse fietsjes. Hele mooie kleur ook.
Zou de elastiekjes op onderstaande foto je fiets helemaal afmaken?
Nieuwe oude voorraad. Rood met lichtblauw. Eigen voorraad voor je weet maar nooit maar als ik je er blij mee kan maken voor een tientje en een paar postzegels?

Groeten Martijn
Bijlagen
AD890670-6BB0-4F74-BD01-7520B610B6A1.jpeg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 4 sep 2022, 10.51 Ik ben wel een fan van die MAFAC cantilevers. Mooi minimalistisch ontwerp en ze remmen ook nog eens heel goed.
En het leukste: ze heten Mafac Criterium!
/Marten
Plaats reactie