Fongers van begin 1900??

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers van begin 1900??

Bericht door ReinvB »

Als ik in de documentatiebank kijk zie ik in de catalogus van 1900 de opdeling in de drie soorten 1e,2e en 3e soort waarbij de 1e soort opgedeeld is in A en B. Een hele reeks modellen werd geproduceerd waaronder ook de BB, CCG,BDG en HZ die nog tientallen jaren in productie zouden blijven. De BB was destijds 1e soort B, de CCG 2e soort en de HZ 3e soort. Het is mij niet heel duidelijk wanneer de tweede en derde soort verdwijnen ( de CCG en HZ blijven natuurlijk,de HZ is volgens mij bijna 60 jaar leverbaar geweest) maar in de prijscourant van0 1903 eeuw is de BB nog 1e soort B en het kruisframe 1e soort A en de CCG en de HZ 2e en 3e soort. In de prijscourant van 1906 zijn alle fietsen van de 1e soort en is de BB 1e soort A, de CCG 1e soort B en de HZ 1e soort C, het systeem wat tot inde jaren vijtig werd gebuikt toen de hekkesluiter van 1900,de HZ, bovenaan de pikorde was beland, nog steeds als 1e soort C.
Waar ik BB ,CCG en HZ schrijf bedoel ik natuurlijk ook de damesmodellen BD (1,3) BDG en DZ.
Soweiso een vreemde en wat dubbelop rangering van modellen, al gauw omvatte 1 soort maar een model, wat een modelnaam overbodig zou maken, of was er maar een soort, maar dan met een letter wat ook weer de modelnaam overbodig maakte, toch werkte het blijkbaar, zestig jaar lang.
Plaats reactie