Onbekende racefiets jaren 60

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door Cyclissimo »

Ik vond een tijdje terug dit mini framepje met een halve eerste generatie Recordgroep erop, Universal 62 remmen en een 3TTT Gran-Prix stuurpen. Hij zou dus hoogstwaarschijnlijk ergens uit 63-66 moeten stammen. Inmiddels heb ik het e.e.a. schoongemaakt en aangevuld met wat ik nog uit de tijd had liggen (zadel, pedalen, balhoofdstel, achterwiel). Maar ik weet nog niet welke bouwer ik aan dit frame moet koppelen.

Hij heeft weinig heel opvallende details, maar het is zeker een kwaliteitsfiets, en ook vrij luxe met de verchroomde balhoofdlugs en Record delen. Wel weer vrij sobere lugs. De bracket heeft wel de kenmerkende Nervex Professional patronen.
Ik twijfel of de vork oorspronkelijk bij het frame hoort (nervor vorkbuis en hoge vorkkroon die ik alleen van Franse fietsen ken als Gitane). Maar hij misstaat niet per se.

Er is een viercijferig framenummer ingeslagen in de bracket en de letters PS.
Er staat nu toevallig een Visser frame op MP met op dezelfde wijze ingeslagen framenummer. Zonder letters alleen.
Bij PS moest ik aan Peter Serier denken. Alleen voor zover ik heb kunnen achterhalen bouwde deze destijds nog geen frames... Wellicht dan misschien toch niet de bouwer, maar degene voor wie het frame is gemaakt?

Wie heeft een idee van welke maker dit frame is? Duidelijk is dat er geen balhoofdplaatje op heeft gezeten, dus vermoedelijk een merk met balhoofdtranfser.

En wie kan me toevallig helpen aan een 36 gaats hogeflens record naaf om hem compleet te krijgen (liefst ook nog zonder Record ingeslagen)? Ik heb genoeg ruilmateriaal denk ik.
Bijlagen
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door hansvdw »

Ik heb een Plume Sport frame PS 2477, via beschikbare gegevens 1962 te dateren. Het framenummer is op dezelfde plek en wijze ingeslagen en inderdaad met een balhoofdtransfer.

Groeten, Hans
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door Cyclissimo »

hansvdw schreef: 22 okt 2022, 14.39 Ik heb een Plume Sport frame PS 2477, via beschikbare gegevens 1962 te dateren. Het framenummer is op dezelfde plek en wijze ingeslagen en inderdaad met een balhoofdtransfer.

Groeten, Hans
Ha Hans,
Dank voor je reactie. Dat zou dan wel bijna moeten kloppen! Leuk. Een Belg dus weer. Heb je wellicht foto's van de jouwe? Ben erg benieuwd naar de transfers e.d.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door hansvdw »

Ik moet nog altijd een keer zo’n programmaatje downloaden om resoluties te verlagen. Heel irritant.

Maar als je het goed vindt, zal ik morgen wat foto’s mailen - ik doe de ledenadministratie van de vereniging, dus je mailadres is bij de hand.

Groeten, Hans
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door rowejon »

Hans,
Om foto bestanden te verkleinen kan je ze naar je zelf mailen. In mijn mail programma mag ik uit 3 grote kiezen.
Gr
Jon
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door hansvdw »

Dag Jon, dank voor de tip. Dit heb ik inderdaad ook wel gedaan, maar daar krijg je gauw genoeg van. Er zijn gratis programmaatjes waarmee dit eenvoudig kan en bovendien precies op de maximale resolutie voor het forum (600 kb).

Groeten, Hans
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door m-gineering »

hansvdw schreef: 23 okt 2022, 07.15 Dag Jon, dank voor de tip. Dit heb ik inderdaad ook wel gedaan, maar daar krijg je gauw genoeg van. Er zijn gratis programmaatjes waarmee dit eenvoudig kan en bovendien precies op de maximale resolutie voor het forum (600 kb).

Groeten, Hans
ik ben blij met Irfanview
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door hansvdw »

Dank, ga ik daar in elk geval eens naar kijken. Groeten, Hans
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Onbekende racefiets jaren 60

Bericht door non-fixie »

Mooi frame! Plume Sport inderdaad, uit '67-'68, volgens het framenummer.
Plaats reactie