Voor een nieuw project Wil ik gebruik maken van een model 55 Torpedo 3 versnelling naaf. Deze naaf is voor mij nieuw.
Maar leuk om weer eens wat anders te proberen.
Om te beginnen wil ik het kompleet wiel eerst monteren en kijken of deze weer werkend krijg en hoe dit rijdt.
Een kettinkje zat er niet meer bij maar heb ik een nieuwe besteld. Deze heeft schroefdraad op het asje. Iemand een tip hoe deze makkelijk erin te schroeven? (Flexibel kettingreactie) of moet de naaf toch uit elkaar hiervoor?
De Model 55 naaf maakt volgens mij standaard gebruik van een stuur versteller a la de bekende S.A. Versteller.
Maar ik heb nog een mooi zwaar uitgevoerde 1953 model 53? Versteller welke met staaldraad (spaak) en ketting bediend.
Iemand een idee of dit te combineren is? Ik bedoel de schakel afstand op de versteller?
En heeft er iemand nog een tip voor de draad (spaak) zelf maken van draad en wat voor schroefdraad? Deze moeten langer worden.
De handleidingen op de website al geraadpleegd. Maar hoop een beetje op iemand die hier meer mee gewerkt heeft.
Puristen dit is misschien niet helemaal origineel. Maar hoop zo weer een bijzonder fietsje te bouwen van onderdelen die andere in de ijzerbak hadden gegooid.
Graag jullie technische hulp.
Dank u. Groeten Martijn
Torpedo 3 versnelling naaf.
Re: Torpedo 3 versnelling naaf.
Hoi Martijn.
Inderdaad zijn de handleidingen op de documentatiebank heel nuttig. Ze staan er in alle varianten op.
https://oudefiets.nl/documenten/?_searc ... =catalogus
En volgens mij staat op Scheuenfun.de wel ergens welke shifter compatibel zijn met welke naven. Het is alweer jaren terug dat ik me dezelfde vraag zat. De spaak heb ik destijds verlengd door te lassen.
Asje moet er altijd in kunnen zonder de naaf te demonteren
Model 53 en 55 zijn totaal verschillende naven, het zou me niet verbazen als het anders is.
succes!
Maarten
Inderdaad zijn de handleidingen op de documentatiebank heel nuttig. Ze staan er in alle varianten op.
https://oudefiets.nl/documenten/?_searc ... =catalogus
En volgens mij staat op Scheuenfun.de wel ergens welke shifter compatibel zijn met welke naven. Het is alweer jaren terug dat ik me dezelfde vraag zat. De spaak heb ik destijds verlengd door te lassen.
Asje moet er altijd in kunnen zonder de naaf te demonteren
Model 53 en 55 zijn totaal verschillende naven, het zou me niet verbazen als het anders is.
succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Torpedo 3 versnelling naaf.
Volgens mij is de stangenbediening van de versnelling langs de framebuizen, voor het laatst op de Modell 53 toegepast en daarna niet meer. Lastige bij Sachs is dat de verstellers volgens mij meestal met de naaf moeten matchen (vanwege de afstand tussen de stappen). Bij Sturmey Archer is de afstand die de kabel moet afleggen tussen de stapjes al sinds model K kwam al jaren hetzelfde.
Sportief fietsend!
Re: Torpedo 3 versnelling naaf.
Dat idee heb ik ook dat de afstand groter is van de model 53 versteller dan die van model 55.
De model 53 heb ik ook de naaf bij maar is er één met een pinion en bedoeld voor uitval padden.
Dat is ook niet de handigste uitvoering een kring spanner en terugtraprem. Bij remmen komt de ketting slap te liggen met groot risico eraf.
Het bestelde asje zal ook wel te kort zijn om in te draaien.het kettingkje stropt op.
Dus ben bang dat ik iet wil wat niet gaat. Vond de grote verchroomde driehoekige versteller wel erg mooi passen.
Ander project vrees ik. Of binnenkort twee setjes naaf versteller te koop op dit forum. Ik
Spaak verlengen met een stukje ertussen is een simpele en goede oplossing. Want ga daar maar eens langere voor zoeken?
Dank voor jullie hulp ben al weer een stukje verder.
Groeten Martijn
De model 53 heb ik ook de naaf bij maar is er één met een pinion en bedoeld voor uitval padden.
Dat is ook niet de handigste uitvoering een kring spanner en terugtraprem. Bij remmen komt de ketting slap te liggen met groot risico eraf.
Het bestelde asje zal ook wel te kort zijn om in te draaien.het kettingkje stropt op.
Dus ben bang dat ik iet wil wat niet gaat. Vond de grote verchroomde driehoekige versteller wel erg mooi passen.
Ander project vrees ik. Of binnenkort twee setjes naaf versteller te koop op dit forum. Ik
Spaak verlengen met een stukje ertussen is een simpele en goede oplossing. Want ga daar maar eens langere voor zoeken?
Dank voor jullie hulp ben al weer een stukje verder.
Groeten Martijn
-
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05
Re: Torpedo 3 versnelling naaf.
Volgens mij heb je daar de blauwe versteller voor nodig. Heb ik er ook opzitten
Re: Torpedo 3 versnelling naaf.
Ik denk dat ik toch maar voor de klassieke Torpedo 1speed ga.
De fiets is een Gazelle kruisframe van 66 hoog. Daar sta je bijna op de pedalen en ben je ook vreselijk sterk.
Heb er al een aantal Franse heuvels mee beklommen. Alpes d’Huez daargelaten
Ik dacht het mezelf iets makkelijker te maken en mijn fiets er iets mee te verfraaien met die 3 speed.
Een Sturmey kan evt. Ook nog.
De fiets is een Gazelle kruisframe van 66 hoog. Daar sta je bijna op de pedalen en ben je ook vreselijk sterk.
Heb er al een aantal Franse heuvels mee beklommen. Alpes d’Huez daargelaten
Ik dacht het mezelf iets makkelijker te maken en mijn fiets er iets mee te verfraaien met die 3 speed.
Een Sturmey kan evt. Ook nog.