Advies om deze as te fixen?
Advies om deze as te fixen?
Ik ben een Gazelle bakfiets uit 1947 aan het opknappen. Op zich in heel goede staat, maar de verticale as waar het onderstel om draait, had wat speling aan de onderkant. Met goede raad, geduld en het goede gereedschap heb ik de as weten te demonteren (grotendeels).
De konus aan de bovenkant (of beter de sandwich konus-borgring-borgschroef) krijg ik niet los. Alles geprobeerd (cola, kruipolie, bruut geweld, borgschroef warm stoken), maar er komt geen mm beweging in. Het lijkt bijna of ze aan elkaar vastgelast zitten. Overigens wat ook vreemd is (kun je op de foto zien) is dat er 2 borgschroeven zijn gebruikt: een dikke en een dunne, waartussen de borgring zit.
An sich zou dat nog geen ramp zijn, als de konus niet een milimeter of 8 te weinig op de as is gedraaid. Daardoor moet ik de konus aan de andere kant te ver doordraaien en loopt die van de schroefdraad af. Dat was dus de oorzaak van de speling! De oplossing die ik me kan bedenken is:
- onder de cups een ring aanbrengen die de cups een paar mm omhoog brengt (heb 2 ringen van 3 mm dik)
- de 9/32 kogels in de lagers vervangen door kogels van 8 mm. Dat levert me ook weer 2 mm op.
Als ik op die manier een mm of 8 kan winnen, verwacht ik dat de konus niet meer van de schroefdraad af komt en de speling weg is.
Maar wellicht heeft iemand van jullie ook nog advies.
Hubert
De konus aan de bovenkant (of beter de sandwich konus-borgring-borgschroef) krijg ik niet los. Alles geprobeerd (cola, kruipolie, bruut geweld, borgschroef warm stoken), maar er komt geen mm beweging in. Het lijkt bijna of ze aan elkaar vastgelast zitten. Overigens wat ook vreemd is (kun je op de foto zien) is dat er 2 borgschroeven zijn gebruikt: een dikke en een dunne, waartussen de borgring zit.
An sich zou dat nog geen ramp zijn, als de konus niet een milimeter of 8 te weinig op de as is gedraaid. Daardoor moet ik de konus aan de andere kant te ver doordraaien en loopt die van de schroefdraad af. Dat was dus de oorzaak van de speling! De oplossing die ik me kan bedenken is:
- onder de cups een ring aanbrengen die de cups een paar mm omhoog brengt (heb 2 ringen van 3 mm dik)
- de 9/32 kogels in de lagers vervangen door kogels van 8 mm. Dat levert me ook weer 2 mm op.
Als ik op die manier een mm of 8 kan winnen, verwacht ik dat de konus niet meer van de schroefdraad af komt en de speling weg is.
Maar wellicht heeft iemand van jullie ook nog advies.
Hubert
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Advies om deze as te fixen?
Als ik deze draad zo volg is je probleem eerder een gebrek aan ervaring en spullen, dan dat die conus niet los wil. Want die ziet er keurig uit.Hubert schreef: ↑28 okt 2022, 09.43 Ik ben een Gazelle bakfiets uit 1947 aan het opknappen. Op zich in heel goede staat, maar de verticale as waar het onderstel om draait, had wat speling aan de onderkant. Met goede raad, geduld en het goede gereedschap heb ik de as weten te demonteren (grotendeels).
De konus aan de bovenkant (of beter de sandwich konus-borgring-borgschroef) krijg ik niet los. Alles geprobeerd (cola, kruipolie, bruut geweld, borgschroef warm stoken), maar er komt geen mm beweging in. Het lijkt bijna of ze aan elkaar vastgelast zitten. Overigens wat ook vreemd is (kun je op de foto zien) is dat er 2 borgschroeven zijn gebruikt: een dikke en een dunne, waartussen de borgring zit.
An sich zou dat nog geen ramp zijn, als de konus niet een milimeter of 8 te weinig op de as is gedraaid. Daardoor moet ik de konus aan de andere kant te ver doordraaien en loopt die van de schroefdraad af. Dat was dus de oorzaak van de speling! De oplossing die ik me kan bedenken is:
- onder de cups een ring aanbrengen die de cups een paar mm omhoog brengt (heb 2 ringen van 3 mm dik)
- de 9/32 kogels in de lagers vervangen door kogels van 8 mm. Dat levert me ook weer 2 mm op.
Als ik op die manier een mm of 8 kan winnen, verwacht ik dat de konus niet meer van de schroefdraad af komt en de speling weg is.
Maar wellicht heeft iemand van jullie ook nog advies.
Hubert
En als je een probleem hebt moet je het probleem oplossen, en niet allerlei noodgrepen uithalen die vervolgens weer hun eigen problemen creeeren.
/Marten
Re: Advies om deze as te fixen?
Hi,
Maak alles schoon en plaats op nieuw een foto aub. Misschien wordt het duidelijker.
Gr
Jon
Maak alles schoon en plaats op nieuw een foto aub. Misschien wordt het duidelijker.
Gr
Jon
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Advies om deze as te fixen?
Nope. Je hebt een conus met een zeskant, een dunne borgring (met een tand in de spiebaan) en een borgmoer. Wat je kunt proberen is twee hoge moeren op de as te schroeven, die tegen elkaar in te knallen, en dan de borgmoer los te schroeven terwijl je de bovenste moer in de bankschroef vastzet
/Marten
Re: Advies om deze as te fixen?
Konus met zeskant had ik nog niet bedacht. Dan is het dus een ander konus dan aan de andere kant van de as.
Wat bedoel je met 2 " hoge moeren"? Bedoel je 2 moeren die je op de as schroeft tot ze bijna tegen de borgmoer aanzitten?
Wat bedoel je met 2 " hoge moeren"? Bedoel je 2 moeren die je op de as schroeft tot ze bijna tegen de borgmoer aanzitten?
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Advies om deze as te fixen?
Volgens een eerdere foto ben je begonnen met twee dikke moeren los te draaien. Daar zitten meer gangen schroefdraad in dan in een lage borgmoer, dus die kun je veel harder aandraaien zonder dat er iets stuk gaat
/Marten
Re: Advies om deze as te fixen?
Ik ga het eens proberen. Dank.
Re: Advies om deze as te fixen?
Het is gelukt!!
Je hebt gelijk dat je altijd de oorzaken moet aanpakken en niet de gevolgen.
Je hebt gelijk dat je altijd de oorzaken moet aanpakken en niet de gevolgen.