Dursley Pedersen maat 6 1908

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Een paar maanden geleden heb ik een authentieke Dursley Pedersen over kunnen nemen.
Ze stond in Schilde (BE) op me te wachten uiteen genomen en met een doos voor de kleinere onderdelen.
Een en ander was ontbrekend maar in grote lijnen wel een geheel. De vorige eigenaar had ook heel verdienstelijk al wat onderdelen bij de fiets kunnen vinden. Delen van spatborden en een goed zadel.
DUrsley Pedersen maat 6
DUrsley Pedersen maat 6
Inmiddels vernikkelde onderdelen in de doos
Inmiddels vernikkelde onderdelen in de doos
Belangrijkste probleem met de fiets was dat de zadelbuizen die samen met de lange spaakvormige stangen driehoeken vormen afgebroken en slecht gerepareerd waren.
Ik heb dat nog eens over gedaan doormiddel van zilver solderen van nieuw tussen stukken met inwendige verstevigingen.
Zie foto van het kale frame. De soldeer lijntjes zijn nog zichtbaar
kaal frame
kaal frame
Bij de opbouw merkte ik dat de versnelligsnaaf niet goed werkte. Het lichtste verzet was nergens te bekennen en de fiets trapte ook door in z`n drie.
Reden dus om wat altijd al een keer moest gebeuren nu ook eens echt te doen: een D.P. Versnellingsnaaf uit elkaar halen.

Gelukkig zijn er de nodige afbeeldingen van doorgesneden naven bekend. En bovendien staat op de meeste onderdelen de richting van losdraaien vermeld.
dursley_pedersen_3speed_gear11.jpg
to unscrew
to unscrew
Desondanks heb ik de naaf niet geheel uit elkaar kunnen krijgen. De losse as met twee tandwielen boven in het bakje is niet los gekomen.
De conus wilde niet los en de grip op het kleine vaste tandwiel om het dus los te kunnen draaien was te angstaanjagend. Stel dat er een tand af zou breken...
DSC00163.JPG
Goed , voor het functioneren van de naaf was het ook niet nodig om alles los te halen. In dat geval geldt: ''do not repair what is not broken''.
.
Het belangrijkste euvel van de naaf was dat de dunne veer die zorgt dat de fijne vertanding aangedrukt wordt in de naaf vast geplakt zat in dik zwart vet
Heel de naaf had trouwens last van dat dikke vet.
DSC00165.JPG
Na alles schoon te hebben gemaakt kon de naaf weer in elkaar. Punt van aandacht was nog de positie van de conus aan kettingkant.
Die bleek geheel tegen de spiebanen van de as aangedraaid te moeten worden.
Als dat niet het geval is dan is de positie en het traject van het zonnewiel niet juist en krijg je de lichte versnelling niet te pakken.
DSC00160.JPG
De naven komen me heel robuust over. Goed gelagerd en met maar weinig hele fijne onderdeeltjes (veertjes en palletjes).
Het type freewheel is ook heel anders dan we kennen maar onverwoestbaar.
DSC00159.JPG
Nu kan ik de fiets gaan afbouwen al zit ik nog met een spaak 15 (308 lang) te kijken. Daarmee moet het voorwiel worden opgebouwd
Er is een verzoek richting België maar het zal nog moeten blijken of daar iets uit komt.
In Engelse fietsen van rond 1910 was het een heel gebruikelijke maat. Maar ja dat is al een tijdje terug!
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 30 okt 2022, 15.42 Het type freewheel is ook heel anders dan we kennen maar onverwoestbaar.
lijkt erg op DT dat je nu overal tegenkomt omdat het patent nu is afgelopen. Zou wel interessant zijn om te kijken of het patent idd terecht was met de wetenschap van deze naaf ;)


Nu kan ik de fiets gaan afbouwen al zit ik nog met een spaak 15 (308 lang) te kijken. Daarmee moet het voorwiel worden opgebouwd
Er is een verzoek richting België maar het zal nog moeten blijken of daar iets uit komt.
In Engelse fietsen van rond 1910 was het een heel gebruikelijke maat. Maar ja dat is al een tijdje terug!
met 302mm moet ik helaas passen
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, die moderne versie ken ik nog niet.
Ergens wel een heel vanzelf sprekend systeem.

Jammer van de spaken maar toch bedankt. Deze velgmaat is helaas voor racefiets spaken te groot.
Ik heb ze wel eens van Sapim gehad maar later niet meer terug te vinden in hun documentatie.

Maarten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 30 okt 2022, 17.26 Ah, die moderne versie ken ik nog niet.
Ergens wel een heel vanzelf sprekend systeem.

Jammer van de spaken maar toch bedankt. Deze velgmaat is helaas voor racefiets spaken te groot.
Ik heb ze wel eens van Sapim gehad maar later niet meer terug te vinden in hun documentatie.

Maarten
je kan ze vast wel laten maken als je een jaar geduld hebt en veel besteld ;)

zo te vinden: Alpina in 2.0 en zink 308mm
DT champion rvs 2.0 in 305

en misschien de UK: https://pimcycles.co.uk/yourspokes/
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik zal eens kijken op die Engelse site Marten.

De spaak met diameter 2 mm (spaak 14) is voor het naafje te dik .
Ik kan natuurlijk de naaf wel opboren maar restauratie gaat om zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.
Bovendien is de fiets zo mooi licht gebouwd dat ze spaak 15 (plm 1,8 mm) verdient.
Tot nu toe kom ik op de vreemdste manieren aan de juiste spaak. soms zelfs door andere ''wees'' wielen uit elkaar te draaien.
Een naaf uit een wiel knippen doe ik om die reden nooit .Ik spaar altijd de spaken .Al was het maar om spaken met een oud verweerd uiterlijk te hebben voor een volgend project.
Maarten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 31 okt 2022, 07.48 Ik zal eens kijken op die Engelse site Marten.
De spaak met diameter 2 mm (spaak 14) is voor het naafje te dik .
Ik kan natuurlijk de naaf wel opboren maar restauratie gaat om zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.


Bovendien is de fiets zo mooi licht gebouwd dat ze spaak 15 (plm 1,8 mm) verdient.

helemaal mee eens

Tot nu toe kom ik op de vreemdste manieren aan de juiste spaak. soms zelfs door andere ''wees'' wielen uit elkaar te draaien.
Een naaf uit een wiel knippen doe ik om die reden nooit .Ik spaar altijd de spaken .Al was het maar om spaken met een oud verweerd uiterlijk te hebben voor een volgend project.
Maarten
Al die nippels die je uit een wiel knipt kun je een jaar later nog opvegen, en het messing is ook niet meer recyclebaar. Heb er ook weing mee op
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door maartenB »

Goed werk!
En wat mooi dat je zo'n naaf na ruim 100 jaar gewoon nog weer kunt opknappen.
De fiets wordt vast weer een beauty.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, ik denk dat je of we ook best eens naar die naaf in jouw groene D.P. kunnen kijken Maarten.
De grootste onzekerheden rond die naaf zijn wel opgelost wat mij betreft.
En zo als ik schreef, best een naaf met solide onderdelen. Als er niet iets ongelukkigs is afgebroken (een tand of zo) dan zou het weer goed moeten komen.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Inmiddels heb ik spaken kunnen vinden.
308 lang en 15G dik (1,8 mm) .Ze waren te koop op Ebay in Amerika.
plm 60 euro voor 100 stuks met verzenden en invoerbelasting. Dat is best aardig met in gedachte dat ik daar drie voorwielen mee kan opbouwen.
20 euro per wiel daarmee.
De Dursley Pedersen is nu nagenoeg klaar weer een geweldige fiets tot leven gewekt.
Wat zijn ze toch fraai!
DSC00242.JPG
DSC00237.JPG
DSC00244.JPG
DSC00243.JPG
DSC00248.JPG
DSC00247.JPG
Deze is maat 6 terwijl mijn andere eerder aangeschafte D.P. maat 5 is .Dat scheelt 2 inch in de zadelbuizen en iets minder (iets van 3 cm) in de balhoofdbuizen.
DSC00190.JPG
DSC00191.JPG
DSC00192.JPG
DSC00250.JPG
Ook maat 6 is en blijft een te kleine fiets voor mij maar ik merkte al wel dat mijn benen toch redelijk wat sterk ruimte hebben.
Een beetje als een 66cm frame waar ik 70cm ook goed kan hebben.
IK kijk nog of ik het inzakken van het zadel iets kan verminderen. OP mijn no 5 D.P. heb ik dat uitgevoerd door extra kabels onder het zadel door te trekken.
Niet heel fraai maar wel effectief . Mogelijk kan het wat beter uitgevoerd worden om minder op te vallen.

Inmiddels ben ik toegekomen aan de versnellingsnaaf van Maarten B. Heel typisch is dat de naafflenzen groot en klein omgekeerd zitten. Dus in zijn geval de kleine flens aan tandwielkant waar bij mijn fietsen het andersom is.
DSC00252.JPG
De eerste D.P. versnellingsnaven hadden twee kleine peervormige flenzen met als gevolg een zeer lastig uit te voeren spaak patroon van verschillende lengtes spaak.
De verbeterde modellen hadden in het begin een ronde flens en een peervormige en de laatste versies twee ronde grote flenzen.
Blijkbaar bestonden die tussen modellen dus uit twee versies. Nooit eerder gezien of opgevallen.
Ik ben nu een tooltje aan het maken om de ring bij het tandwiel los te krijgen.
DSC00253.JPG
Met een drijver wilde het niet lukken en de boel kapot slaan was niet het voorgenomen plan. Dan liever een goed passend gereedschapje...
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door maartenB »

Leuk! En bedankt alvast!

Die naven zijn genummerd toch? Wellicht is te zien (samen met de DP expert van de Britse club?) welke flenspatronen het eerst waren. Links de grote ronde of rechts. Ik neem niet aan dat ze ze door elkaar maakten.

Je fiets is trouwens erg mooi geworden. Zo leuk dat je al die mooie details goed kunt zien op de foto's.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie