Wat te doen met speling op voor-as?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Hubert »

Bij de Gazelle bakfiets die ik aan het opknappen ben, ben ik toegekomen aan de verticale as waar de voorwielen om draaien. De hele constructie ziet er mooi en roestvrij uit. Maar er zit een klein beetje speling op de onderste lager.

Met mijn nieuwe 50mm Bahco ben ik er in geslaagd om de 2 moeren, die op de bovenkant van de as zitten, er af te draaien. Maar als ik de moer aan de onderkant probeer los te draaien, draait de as mee! Ik ben een beetje bang om de as te fixeren door een zelfvergrendelende klemtang op de as te zetten; te grote kans dat ik de schroefdraad beschadig.

Heeft iemand suggesties wat ik zou kunnen doen?

En zou het eigenlijk een probleem zijn als de as laat zoals hij is, inclusief het beetje speling? Ik ga de bakfiets ombouwen tot ijscofiets: er al dus niet zoveel mee gefiets worden en de belasting valt ook wel mee. Suggesties?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wat ik in zo'n situatie doe, is eerst een moer losdraaien en goed smeren zodat hij soepel met de hand eraf en erop te draaien is. Die dan weer vast zetten, en dan de andere moer eraf draaien. Zodra die eraf is, de eerste moer weer losdraaien, en dan met de hand eraf, terwijl je de as vasthoudt met je andere hand. Dat kan wat heen en weer werk zijn, maar zo lukt het in het algemeen wel. Als dat echt niet lukt, kun je twee vlakjes vijlen op het einde van de schroefdraad tegenover elkaar, zodat er een sleutel overheen past en je de as daar vast kan houden, en je de rest van de schroefdraad niet beschadigd.

Hou wel rekening dat je flinke schade kan tegenkomen, zie als voorbeeld: https://www.transportfiets.net/2022/04/ ... -9-lagers/
Maar vervangende onderdelen vind je niet zo maar. Maar met nieuwe kogels en vet is het in ieder geval een stuk beter dan het was. En als je er weinig mee rijdt, dan is dat zowiezo niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. een klein beetje speling op die as vertaald zich naar een grote zijdelingse beweging op het zadel dat veel hoger zit. Aangezien het zadel normaal je enige vaste punt is waar je jezelf mee overeind houdt, kan dat een erg onprettige rijervaring geven, als je zijdelings heen en weer kantelt tijdens het trappen, of als je door de bocht of op een scheef stukje weg rijdt. Dan valt je frame om als het ware, tot de kogels aan liggen.
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Hubert »

Thnx. Ik ga het eens proberen.
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Hubert »

Het is tenslotte gelukt door met een klein brandertje de moer warm te stoken.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hubert schreef: 25 okt 2022, 13.27 Het is tenslotte gelukt door met een klein brandertje de moer warm te stoken.
Daar moet je goed mee uitkijken, want de lagers eronder zijn geharde delen. Als je die boven de 250 graden stookt kunnen ze naar de schroothoop. Dan verdwijnt de hardheid, en kunnen de lagers de belasting niet meer dragen.
ornias
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2022, 20.34

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door ornias »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 20 okt 2022, 21.49 Hou wel rekening dat je flinke schade kan tegenkomen, zie als voorbeeld: https://www.transportfiets.net/2022/04/ ... -9-lagers/
Maar vervangende onderdelen vind je niet zo maar. Maar met nieuwe kogels en vet is het in ieder geval een stuk beter dan het was. En als je er weinig mee rijdt, dan is dat zowiezo niet zo'n probleem.
Ik heb laatste voor een ander project toevallig een as moeten laten fabriceren (CnC/Draaibankwerk) in China van gehard staal, Het was niet goedkoop (100 euro), maar voor kleine onderdelen als dit daadwerkelijk een werkbare oplossing. Verassend genoeg!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Is het gedraaid hard staal of gehard na draaien? Lagers moeten namelijk zo hard zijn dat het niet te draaien is. Al zijn veel goedkope moderne lagers ook gedraaid uit voorgehard staal, en slijten daarom veel sneller.
ornias
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2022, 20.34

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door ornias »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 17 nov 2022, 08.44 Is het gedraaid hard staal of gehard na draaien? Lagers moeten namelijk zo hard zijn dat het niet te draaien is. Al zijn veel goedkope moderne lagers ook gedraaid uit voorgehard staal, en slijten daarom veel sneller.
Ik heb geen lagers laten produceren maar een as. ;-)
En ik sprak over de potentie om cups/cones te produceren.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Wat te doen met speling op voor-as?

Bericht door Enfield »

Ik dacht dat geharde componenten in de meeste toepassingen geslepen worden en niet verspaand. Harden gebeurt meestal na draai-, snij- of freesbewerkingen. En aangezien de meeste hardingsprocessen oppervlakkig zijn ( het de flexibiliteit van het onderliggende zachte metaal te bewaren) zal overmatig verhitten de hardheid wegnemen...
Plaats reactie