Dursley Pedersen maat 6 1908

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, dat is een goed idee Maarten.
Jouw naaf is de oudste. 9923 en de naven in mijn fietsen hebben nummer 11732 en 16161.
Maar inderdaad ook nog interessant om de Engelse experts nog eens te vragen hoe het gelopen is met die naven.
Ik wil nog zadelveren kopen in de UK mogelijk kan ik dat combineren in een mail.

Groeten,
Maarten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Enfield »

prachtig werk!
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 13 nov 2022, 10.09 Leuk! En bedankt alvast!

Die naven zijn genummerd toch? Wellicht is te zien (samen met de DP expert van de Britse club?) welke flenspatronen het eerst waren. Links de grote ronde of rechts. Ik neem niet aan dat ze ze door elkaar maakten.

Je fiets is trouwens erg mooi geworden. Zo leuk dat je al die mooie details goed kunt zien op de foto's.
1907 ovale flenzen, 1909 eindelijk rond volgens ' the ingenious Mr Pedersen'
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , klopt
Aanvankelijk peervormige flenzen en als laatste model grote ronde flenzen.

Maar in de periode daar tussen hadden ze als meest bekende variant een grote ronde flens aan tandwiel kant en een peervormige aan de andere kant.
Met Maartens wiel blijkt er dus ook een variatie te zijn geweest met kleine peervormige flens aan tandwielkant en ronde flens aan de andere kant .

De naaf is open geweest intussen en ook weer een tamelijk onverwoestbaar binnenwerk zag ik.
DSC00258.JPG
DSC00259.JPG
DSC00260.JPG
DSC00261.JPG
Wel wat conus slijtage maar niet echt zorgwekkend Ik heb voornamelijk de boel schoongemaakt en beter afgesteld.
Daarnaast heb ik de scherpe slijtage haken van het kleine kettingtandwiel afgeslepen zodat de ketting weer netjes zal lopen.
Noodzakelijk omdat vervanging bijna onmogelijk is. Het tandwieltje zit met linkse draad op de naaf en draait zich bij fietsen vast tegen de grote ring waar ik het gereedschap voor heb gebouwd. Zo'n tandwiel ga ik niet vinden. Daar moet je echt een Dursley Pedersen sloperij voor hebben.
Durabo88
Berichten: 2490
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Durabo88 »

Mooi project, maar aan je verhaal te lezen heeft deze fiets zijn kilometers wel gemaakt. Het lijkt me voor die naven best een uitdaging de juiste spaakmaten te berekenen, gezien de ongelijke flens.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door maartenB »

Het type freewheel is ook heel anders dan we kennen maar onverwoestbaar.

lijkt erg op DT dat je nu overal tegenkomt omdat het patent nu is afgelopen. Zou wel interessant zijn om te kijken of het patent idd terecht was met de wetenschap van deze naaf ;)
Hoi Marten,
Welk product van DT lijkt er dan op? Ik kan geen vrijloopnaaf vinden die op dit principe is gebaseerd. Ook DT heeft toch pallen?
groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door rowejon »

Hi,
Wat ik kan interpreteren van de fotos is dat in plaats van 2 paaltjes, heb je een paal ring. Zie ik het goed of fout?
Gr
Jon
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dursley Pedersen maat 6 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja inderdaad is het bij Dursley Pedersen een ring met zaagtand die in een andere ring met zaagtand valt in plaats van een zaagtandring met pallen (paaltjes schreef Jon)
Waar bij een gewoon freewheel er per pal een klein haarspeldveertje zit heeft deze constructie een grote opgedraaide veer.
De grip van de zaagtandringen is veel groter dan bij twee pallen. Ik moet wel zeggen dat ik nooit een doortrappend freewheel heb mee gemaakt .
Dus het reguliere freewheel werkt ook zeer goed.
Deze naaf heeft inderdaad wel de nodige km doorstaan.
De tanden van het tandwiel zijn aardig ingesleten en ook enige lager conus slijtage al valt dat nog reuze mee.
Dat verhaal met de verschillende spaak flenzen en spaak maten lijkt me ook een echt bezwaarlijk punt.
Fietsenmakers die de naaf in spaakte (ze was ook in de losse verkoop) klaagde over de moeilijkheden met het spaken.
Reden om over te gaan op twee grote ronde flenzen (in plm 1910)

Groeten,
Maarten
Plaats reactie