Roulandt zit/ligfiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Roulandt zit/ligfiets

Bericht door wimjansen »

Twee weken geleden heb ik een zilverkleurige Roulandt opgehaald in de Overijsselse Achterhoek. In rijdbare staat, hoewel er behoorlijk wat aan moet gebeuren. Hier en daar zit het flink vast en aan vlieg- en andere roest geen gebrek. Er is nogal wat aan vervangen en hij heeft heel wat kilometers achter zich gelaten.
De Roulandt werd ontworpen door Aart Roelandt en is destijds (begin 80-er jaren) min of meer experimenteel geconstrueerd met als gevolg de nodige kinderkwaaltjes. Het vehikel roept daarom, vooral bij doorgewinterde ligfietsers, vaak nogal wat commentaar op. Maar ik ben er blij mee en zie een mooi project voor de wintermaanden. Ik ben van plan de fiets niet geheel te restaureren, in de zin van showroomconditie, maar te conserveren en netjes bedrijfsklaar maken. Tenslotte bestaan er van deze eerste in Nederland seriematig geproduceerde zit/ligfiets op verschillende plaatsen fonkelnieuwe exemplaren (b.v. Museum Boijmans en Velorama) en wil ik de sporen van z’n veertig jarige geschiedenis respecteren. Ter introductie een paar plaatjes.
Bijlagen
Roulandt 383- 2.jpg
Roulandt 383 -1.jpg
DCR gaat nooit verloren....
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door hansvdw »

Hallo Wim, nog mooi compleet en origineel deze. En bij goede conservering een prachtig tijdsdocument.

Ik had er ook een, een zwarte (van later datum dan die van jou denk ik). Heel ontspannen flink opschieten en je zit lekker rechtop, wat wel zo veilig is. En na even wennen helemaal niet moeilijk om op te fietsen (alleen niet te optimistisch zijn bij stoepjes en verkeersdrempels). Ik was er blij mee, maar uiteindelijk stond hij wel erg in de weg. Hij is langer dan gewone fietsen, die in mijn schuur zo zijn opgesteld dat je er net voorlangs kunt. De Roulandt stak flink uit, zo flink dat ik hem twee jaar geleden toch maar heb verkocht.

Benieuwd hoe die van jou oogt als de winter voorbij is.

Groeten, Hans
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door wimjansen »

De zwarte editie is inderdaad van later datum. Ontwerpbureau Van Dijk en Eger is hiermee later de markt op gegaan. Behalve de gele belettering zijn er een aantal kleine technische verschillen in vergelijking met de oorspronkelijke series. Opvallend is het (minder elegante) zwarte kuipstoeltje, als belangrijkste verschil. Eerder was ook een extra framebuis, onder het kuipje, toegevoegd, die zit ook op mijn Roulandt, die inmiddels is gedateerd op 1983.
DCR gaat nooit verloren....
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door theodorus »

Het polyester zitje was een ramp binnen 5 minuten was je rug doorweekt van het transpireren .
Het zwarte zitje was een hele verbetering.
een veel groter probleem was de trapasbuis, er is een plaat onder de frame buis gelast waar je met 2 of 3 verstel mogelijkheden de trapas buis onder schroeft ,deze was niet goed bestand tegen een valpartij of krachtige benen, de aangelaste plaat scheurde dan zo maar van het frame af.
Op de laatste modellen hebben ze daar nog wat aan veranderd , een trapashuis uit een blok aluminium gefreesd met een klempassing om de buis
een voordeel daarbij was dat je traploos je beenlengte kon instellen. maar die verbetering kwam te laat voor de fabrikant het concept was achterhaald. kortere tijd later hebben ze de productie gestaakt. Hierbij de voorkant van de folder
Bijlagen
IMG_4023 (2).JPG
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door non-fixie »

Leuke fiets! Als ik weer eens wat ruimte heb ...

Mijn enige Roulandt staat op mijn bureau: de asbak die hij voor Stelton ontwierp.

IMG_20221220_190726064.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 20 dec 2022, 19.13 Leuke fiets! Als ik weer eens wat ruimte heb ...

Mijn enige Roulandt staat op mijn bureau: de asbak die hij voor Stelton ontwierp.


IMG_20221220_190726064.jpg
Ah, memories....

De asbak die hij ontwierp, en die uiteindelijk bij Stelton in productie ging. Heb voor Aart toen nog modelletjes gemaakt in aluminium
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 20 dec 2022, 20.48 Ah, memories....

De asbak die hij ontwierp, en die uiteindelijk bij Stelton in productie ging. Heb voor Aart toen nog modelletjes gemaakt in aluminium
Wat leuk! Nou, dat is in ieder geval goed gelukt. Die asbak doet hel al zo'n dertig jaar naar volle tevredenheid.

Niet zo relevant meer tegenwoordig, naar ik mij heb laten vertellen, maar naast zijn esthetische kwaliteiten is het ook functioneel een echt goed ding.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door maartenB »

Waren ze er eigenlijk in maten? Ofwel: kan een man van 1.65 op dezelfde fiets als een man van 2.00 meter?
Of is de verschuivende bracket van de laatste modellen, zoals Theo schetst, de enige optie?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door wimjansen »

Van de Roulandt is er inderdaad maar één frame voor alle berijders. En de bracket – kuip afstand is inderdaad de enige verstelmogelijkheid. Bij de vroege modellen (niet de prototypes) was dat een geprofileerde plaat, hardgesoldeerd onder aan de onderbuis. Met behulp van een paar bouten kon de bracket voor verschillende beenlengtes worden ingesteld. Bij latere modellen is dat vervangen door een soort schuivende constructie. De positie van de stuurbocht is praktisch onder de zitting, zodoende is er nauwelijks horizontale afstand tussen “zadel” en stuur. (Er zijn ook Roulandts gesignaleerd met een soort "high-riser" stuur, maar dat waren gepersonaliseerde uitvoeringen die niet zò uit de fabriek kwamen).
De opmerking van Theodorus over de kwetsbaarheid is juist. De buizen waren onder-gedimensioneerd en niet berekend op de sterke trapkracht, waar de fiets nou juist wèl toe uitnodigde. Bij een eerste serie (op de foto-bijlage van Theodurus) is er behalve de balhoofdbuis slechts één staande buis vóór de staande achtervork. In de volgende modellen werd een tweede staande buis, onder de zitting, toegevoegd. Niettemin bleek meermalen dat frames braken en door de fabrikant moesten worden vervangen.
De prototypes (zie foto) hadden geen verstelbare bracket en bestonden hoofdzakelijk uit courante onderdelen. Zo bestaat de voorste fiets o.m. uit twee liggende achtervorken.
De Roulandt is niet lang in productie geweest. Hij had slimme trekjes en tekortkomingen. En hij was prijzig, maar… tenslotte was het vooral een experiment. En dat is wat ik aan de Roulandt het aantrekkelijke vind, het pionierswerk. En bovendien vind ik hem plezierig rijden.
Bijlagen
prototype Roulandt.jpg
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door wimjansen »

Dit is het verstelsysteem voor de beenlengte. De bracket is met twee inbusbouten geborgd.
Bijlagen
Digitaal verstel-systeem.jpg
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie