Grote maat BSA trapas cups.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1564
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Grote maat BSA trapas cups.

Bericht door Fotomaan »

We zijn vandaag even bij Toon Mensinck geweest en die had nog een trapas met cups van dezelfde maat liggen die ik aan het zoeken was.
De borgring is ook hier verloren gegaan maar die heeft iemand nagemaakt dus het is weer bijna origineel.
Nu moet ik nog even kijken of de lengte klopt. Als dat zo is kan ik weer verder.
De rechtercup kreeg ik niet uit het frame en nu blijkt dat die linkse schroefdraad heeft. Dus ik ga nog eens kracht zetten maar dan de andere kant op. :?
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk welke draad er op gesneden is maar de buitenkant van de cups óp de draad is 36,7mm.
De maat van de kogels die er in horen weet ik ook nog niet zeker maar dat zou wel eens 1/4" kunnen zijn.
Ik was al blij verrast dat ik überhaupt iets gevonden heb met dezelfde maat en wat nog goed te gebruiken is.

Morgen meer
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
threedonkeys
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 mar 2016, 20.26

Re: Grote maat BSA trapas cups.

Bericht door threedonkeys »

Ik zou inderdaad gewoon uitproberen. Een truc is, met een likje zwaar vet gemengd met fijngewreven blauw krijt de boel in elkaar zetten, stellen, een tijdje ronddraaien, uit elkaar halen en kijken waar de kogels precies dragen.
Als ze meer axiaal dan radiaal dragen, is het foute boel en moet je een kogelmaat omhoog.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1564
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Grote maat BSA trapas cups.

Bericht door Fotomaan »

Er is inmiddels een nieuwe as dankzij Jeroen.
Doordat ik een as heb gevonden bij Toon Mensinck weet ik in't ieder geval wat er in moet.
De kogels die er nu in zitten zijn 9/32" en die laten een vetspoor achter precies in de 'holling' van de lagerdelen van de as.
Kogels met de maat 5/16" zijn te groot. De as kan dan niet meer door het gat wat er overblijft. ;)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1564
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Grote maat BSA trapas cups.

Bericht door Fotomaan »

Een soortgelijke trapas als hierboven beschreven is ooit door mij gevonden bij Toon Mensinck.
Daar hing een labeltje aan met daarop de woorden transport en FAMA met daartussen de maten 17,5/140mm.
En dan nog de letters V+R. Ik heb het labeltje weer gevonden en er en foto van gemaakt.
Een van de twee spiebanen van de as is uitgelebberd. Waarschijnlijk omdat er veel te lang met een losse crank is doorgefietst.
Het frame waar deze as in past is bij mij gekomen met een trapas met een te kleine diameter van 16mm. Op zoek naar een beter passende kwam ik toen de as tegen waar ik het hier over heb. Daar zaten cups bij met dezelfde en passende maat voor het frame. Omdat de as en de cups een ongebruikelijke maat hebben zou het wel eens zo kunnen zijn dat het frame wat ik heb een FAMA is.
Iemand heeft de moeite heeft genomen om de as te demonteren en er een labeltje aan te hangen.
Is er iemand die dit label of dat wat er op staat herkent en er iets meer over kan zeggen?
Bijlagen
594B13D0-2325-4AB1-BD29-243C5C8E2B03.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Grote maat BSA trapas cups.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Er staat FAMA UTR, oftewel FAMA Utrecht. Dat klopt, want FAMA zat in Utrecht.
Bandenplakker
Berichten: 500
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Grote maat BSA trapas cups.

Bericht door Bandenplakker »

Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1564
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Grote maat BSA trapas cups.

Bericht door Fotomaan »

Bandenplakker schreef: 2 dec 2022, 11.32 Bijna te gemakkelijk:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fama_(Utrecht)

Dirk
Dat is inderdaad te gemakkelijk maar mijn vraag is niet wat FAMA is of waar het vandaan komt.
viewtopic.php?t=266
Ik kan er nog aan toevoegen dat FAMA in de Griekse mythologie de godin van de roem is.
De vraag is of iemand het labeltje herkent.
Het zou zo maar kunnen dat diegene die het geschreven heeft en de as aan Toon Mensinck heeft verkocht lid van de vereniging is.
Die zou mij dan misschien meer over de fiets kunnen vertellen waar de as uitkomt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie