breuk...

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

breuk...

Bericht door Enfield »

Weet niet of deze vraag op het forum past?
Ik heb een oud raceframe liggen (belgisch, jaren 70) waarvan de staande achtervork ter hoogte van de zadellug is afgebroken. Aan de andere kant zit er op dezelfde plaats een begin van barst. Iemand een idee op dat op een veilige manier (en voor een haalbare prijs) te herstellen (ik neem aan hardsolderen?) valt?

groet,

Ludo (Enfield)
breuk.jpg
m-gineering
Berichten: 1424
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: breuk...

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 27 nov 2022, 10.44 Weet niet of deze vraag op het forum past?
Ik heb een oud raceframe liggen (belgisch, jaren 70) waarvan de staande achtervork ter hoogte van de zadellug is afgebroken. Aan de andere kant zit er op dezelfde plaats een begin van barst. Iemand een idee op dat op een veilige manier (en voor een haalbare prijs) te herstellen (ik neem aan hardsolderen?) valt?

groet,

Ludo (Enfield)breuk.jpg
Typische scheur, kom je vaker tegen. Wel fijn als je het ontdekt voor je door de fiets zakt, nu is het nog recht ;) Schoonmaken ( is nog het meeste werk als het geen los frame is dat je kunt stralen) en een genereuze fillet aan de binnenkant en hij doet het weer. LAk is gelukkig toch al niet meer zo boeiend op die plek ;)
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: breuk...

Bericht door Enfield »

Bedankt voor het bericht, ben gerustgesteld. En idd, moet toch gestraald worden...
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: breuk...

Bericht door non-fixie »

Ach!

Ben nu overigens wel nieuwsgierig wat voor frame het is.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: breuk...

Bericht door Enfield »

Het is een frame/voorvork van Kessels (die oa voor Merckx bouwde) uit Oostende (https://vintagevelocollective.com/eddy- ... ssels-1977)
Ik kocht het ruim dertig jaar geleden en monteerde het met Shimano 600 en Tourney-onderdelen maar zou het nu willen heropbouwen met correct materiaal.
thumbnail_PHOTO-2021-06-08-11-43-00.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: breuk...

Bericht door non-fixie »

Ah! Ja het logo met de passer herken ik. Dat werd veel door Kessels gebruikt. Was het officieel niet iets van de branchevereniging?

Weet je wie het frame gebouwd heeft? Ik meen dat Vaneenooghe zo'n beetje de huisleverancier van Kessels was.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: breuk...

Bericht door Enfield »

non-fixie schreef: 30 nov 2022, 19.27 Ah! Ja het logo met de passer herken ik. Dat werd veel door Kessels gebruikt. Was het officieel niet iets van de branchevereniging?

Weet je wie het frame gebouwd heeft? Ik meen dat Vaneenooghe zo'n beetje de huisleverancier van Kessels was.
Jawadde (gelijk we hier in belgenland zeggen), wat ik hier allemaal bijleer! Leuk artikel gegoogeld omtrent Van Eenooghe (https://servicekoers.be/verhalen/west-v ... manschap-i). Zou inderdaad perfect kunnen dat dat frame daar is geassembleerd. Misschien moet ik daar te rade gaan om die achtervork te laten herstellen?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: breuk...

Bericht door non-fixie »

Enfield schreef: 1 dec 2022, 11.35 Misschien moet ik daar te rade gaan om die achtervork te laten herstellen?
Dat is wel een heel leuk idee! Een mooie kans om erachter te komen wie het frame gebouwd heeft, mooie verhalen te horen en wellicht ook op een knappe reparatie.

Hou ons vooral op de hoogte. Ik heb zelf ook wel een paar frames waarvan ik vermoed dat ze bij Vaneenooghe vandaan komen.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: breuk...

Bericht door Enfield »

Heb inmiddels gebeld/gemaild met/naar Luc Vaneenooghe (vriendelijk én behulpzaam) die mijn foto ging bekijken en laten weten of hij kan helpen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: breuk...

Bericht door non-fixie »

Enfield schreef: 2 dec 2022, 12.01 Heb inmiddels gebeld/gemaild met/naar Luc Vaneenooghe (vriendelijk én behulpzaam) die mijn foto ging bekijken en laten weten of hij kan helpen.
Wat aardig! Ben benieuwd.
Plaats reactie