Remnaaf, revisie of nieuw?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Bandenplakker »

Voor de volledigheid: De 'gewone' remnaaf heet Torpedo, de kleinere (kinderfiets-)remnaven heten Jet, Komet en Boy. De naam staat op de remhevel.
Waarschijnlijk ten overvloede: de kindernaven zijn niet bestemd of geschikt voor montage in een grote fiets, daar is de remkracht niet voldoende voor.

Groeten van

Dirk
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door fietshobbyist »

Bandenplakker schreef: 12 jun 2020, 15.12 '... De 'gewone' remnaaf heet Torpedo, de kleinere (kinderfiets-)remnaven heten Jet, Komet en Boy ... ... de kindernaven zijn niet bestemd of geschikt voor montage in een grote fiets, daar is de remkracht niet voldoende voor ...'
HEVALI fiets van Wim Podt (1923-1975) (27).jpg
Deze Komet was anders van een mijnheer en zit in een fiets met 26 inch wielen. De naaf is uit elkaar geweest en op de remmantel zit nu remmantel vet. De fiets remt zeer strak ofwel, met heel weinig inspanning toch grote remkracht. Wel voelt de fiets tamelijk fragiel aan met het remmen. Het is niet zo eenduidig of dat aan dit dunne naafje ligt of aan de fiets als geheel, met het - voor mij - kleine frame.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Fotomaan »

Werner schreef: 16 apr 2020, 13.10
Fotomaan schreef: 15 apr 2020, 23.53 '... wit keramisch vet ...'
Bedoel je daarmee hetzelfde als white grease?
Het is al weer even geleden. Ik kom de vraag nu pas tegen maar ik bedoel dit vet

https://www.deolieconcurrent.nl/product ... 600GR.html
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen schreef: 16 apr 2020, 21.00 Beste Fietsliefhebbers, nu ik hier zie dat er hier wat vraagstukken over Torpedo naven worden behandeld.
ik vraag me al een tijdje af , of het binnenwerk van een Torpedo transport naaf afwijkt van de normale torpedo naaf….
De buitenmaten, (oa de maat tussen de flenzen is anders) zoals te zien is op de afbeeldingen, maar over de binnenmaten wordt niets vermeld.....Groeten Jeroen...
De remmantel en de schroefdraad op de as voor de remhevelkoon zijn langer.
Een as van zo’n brede naaf kan niet op een gewone Torpedo gemonteerd worden omdat de platte moer die de remhevel borgt niet goed aangedraaid kan worden.
Alle overige onderdelen zijn uitwisselbaar.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Fotomaan »

Tjard1 schreef: 16 apr 2020, 11.37 Wow! Weer fantastische adviezen!

Ik heb net nog even paar rondjes gereden en geremd... Bevindingen:
- Het betreft een kwartslag qua remmen
- Met veel kracht zetten kan ik het wiel blokkeren (indien ik op de trappers sta) Dus lijkt eigenlijk wél okay... die Shimano doet het wat dat betreft wat beter
- Ik heb wel gemerkt dat soms (kan er geen pijl op trekken onder welke remomstandigheden) er een 'geknak' te horen is als ik flink rem. Dan lijkt het of ik met een schokje net een slagje dieper rem... lastig om uit te leggen, maar meer zoals je normaliter zou hebben als je fiets doortrapt, maar dan dus bij het achteruit trappen. wat zou dat kunnen zijn?

Dat mantelvet of keramisch vet ga ik aanschaffen. En is dan een vetspuit essentieel? Zo ja, waar moet ik op letten?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Fotomaan »

Duh
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 13 jun 2020, 17.03, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Fotomaan »

Tjard1 schreef: 16 apr 2020, 11.37 Wow! Weer fantastische adviezen!

Ik heb net nog even paar rondjes gereden en geremd... Bevindingen:
- Het betreft een kwartslag qua remmen

- Ik heb wel gemerkt dat soms (kan er geen pijl op trekken onder welke remomstandigheden) er een 'geknak' te horen is als ik flink rem. Dan lijkt het of ik met een schokje net een slagje dieper rem... lastig om uit te leggen, maar meer zoals je normaliter zou hebben als je fiets doortrapt, maar dan dus bij het achteruit trappen. wat zou dat kunnen zijn?
1. Nee, het is niet normaal dat je een grote slag moet maken als je terugtrapt om te remmen. Om het op te lossen moet je de naaf demonteren en het onderdeel wat in de remvoering zit schoonmaken en smeren met olie. De werking berust er op dat de twee walsjes in hollingen aan de binnenkant van de remvoering gedrukt worden waardoor dat onderdeel gefixeerd wordt. Er zit een messing bus om dat onderdeel heen met twee uitsparingen waarmee de twee walsje op hun plaats gehouden worden en ook nog twee lipjes die als sleepcontact fungeren Als die twee zaken niet goed gebeuren doordat het sleepcontact geen contact maakt komen de walsjes niet soepel naar buiten en dus niet in de hollingen komen werkt de rem niet goed. Het kan zijn dat je dat voelt. Het onderdeel kan meedraaien waardoor het niet naar binnen gedrukt wordt waardoor de remmantel niet uit elkaar gedrukt wordt. Het kan ook zijn dat je hoort dat de walsjes binnenin de remvoering over een ribbel van de holling schieten.
Het lijkt allemaal zo simpel maar eigenlijk is het een zeer ingenieus ontwerp. Het is niet voor niets zo lang geproduceerd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
EdeGraaff
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2022, 13.49

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door EdeGraaff »

Mag ik vragen welke olie er gebruikt kan worden voor het smeren?
Dunne of juist dikkere olie? En kan dat via de smeernippel in de achterasnaaf worden aangebracht?
Heb een gazelle met sturmey archer SC remnaaf.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Fotomaan »

EdeGraaff schreef: 1 jan 2023, 15.39 Mag ik vragen welke olie er gebruikt kan worden voor het smeren?
Dunne of juist dikkere olie? En kan dat via de smeernippel in de achterasnaaf worden aangebracht?
Heb een gazelle met sturmey archer SC remnaaf.
Ja, je kan olie geven via het oliepotje.
Ik gebruik vaak smeerolie voor auto’s maar de meest algemene smeerolie van Kroon is ook prima.
Het beste is om het wiel en de naaf even te demonteren zodat je vet op de kogels en de remmantel aan kunt brengen en olie op de drijfkop.
Hieronder een link naar wat foto’s van een gedemonteerde naaf.
https://www.scheunenfun.de/torpedo-klon ... -brake.htm
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 2 jan 2023, 08.46
EdeGraaff schreef: 1 jan 2023, 15.39 Mag ik vragen welke olie er gebruikt kan worden voor het smeren?
Dunne of juist dikkere olie? En kan dat via de smeernippel in de achterasnaaf worden aangebracht?
Heb een gazelle met sturmey archer SC remnaaf.
Ja, je kan olie geven via het oliepotje.
Ik gebruik vaak smeerolie voor auto’s
motorolie is ok, maar gebruik geen transmissieolie, daar kunnen bronzen delen soms niet tegen (zwavel)
Er is speciaal remmantelvet
/Marten
Plaats reactie