Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Geertdekok
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2019, 21.40
Locatie: Swifterbant

Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door Geertdekok »

Wat is dit?
Zit op cq bij het achterwiel van mijn koga miyata grand tourer
Is dit van een km teller ???
Bijlagen
IMG-20221231-WA0005.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door m-gineering »

Geertdekok schreef: 1 jan 2023, 16.51 Wat is dit?
Zit op cq bij het achterwiel van mijn koga miyata grand tourer
Is dit van een km teller ???
roller dynamo, de meeste doen het niet meer omdat ze altijd in een straal modder moeten werken, met deze heb je een kans ;)
/Marten
Geertdekok
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2019, 21.40
Locatie: Swifterbant

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door Geertdekok »

Oke bedankt voor je toelichting
Mvg Geert
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door marco verbaant »

Bij sommige merken wordt/werd er zelfs van een commandeur (als bij buisverstellers) gebruik gemaakt op de staande buis, om de dynamo aan/uit te schakelen. :D Ook bij Koga heb ik dat wel gezien, meen ik....
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door marco verbaant »

Screenshot 2023-01-02 at 20-55-54 1989 Catalogus NL.indd - Koga_Brochure_1989.pdf.png
Screenshot 2023-01-02 at 20-55-54 1989 Catalogus NL.indd - Koga_Brochure_1989.pdf.png (193.71 KiB) 1328 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door wimjansen »

De Sanyo Dynapower was een van de weinige loopvlak-dynamo's die zijn geproduceerd. Introductie was eind zeventiger jaren. Als voordeel werd voornamelijk genoemd dat hij slipbestendig was, mede omdat hij op het loopvlak van de band liep. Echter, behalve het door Marten genoemde nadeel van de modder, vooral lastig voor de lagertjes bij de drukveer, was ook de slipbestendigheid beperkt, met name bij sneeuw en ijs en deed wegenzout de constructie natuurlijk geen goed. Door de plaatsing achter de bracket (wat bij heel wat fietsen niet mogelijk was) werd de kwetsbaarheid in de fietsenstalling, en bij vouwfietsen, wel wat minder in verhouding tot de "flesdynamo". En het ding maakte geen herrie. Maar het was als accessoire ook nog eens vrij duur. Het werd zelden standaard gemonteerd (o.m. door Koga) en is maar relatief kort op de markt geweest.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door non-fixie »

Hoewel ik hun matige reputatie qua levensduur ken, vind ik ze wel heel fijn zolang ze het doen. Vrijwel geluidloos, en ze zitten ook mooi uit het zicht.

Ik heb er onlangs nog eentje op de beurs in Berlicum op de kop getikt, nieuw uit oude voorraad. Dit is overigens de versie die je met de voet kunt bedienen, net als die van Geert:

Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 2 jan 2023, 21.22 De Sanyo Dynapower was een van de weinige loopvlak-dynamo's die zijn geproduceerd. Introductie was eind zeventiger jaren. Als voordeel werd voornamelijk genoemd dat hij slipbestendig was, mede omdat hij op het loopvlak van de band liep. Echter, behalve het door Marten genoemde nadeel van de modder, vooral lastig voor de lagertjes bij de drukveer, was ook de slipbestendigheid beperkt, met name bij sneeuw en ijs en deed wegenzout de constructie natuurlijk geen goed. Door de plaatsing achter de bracket (wat bij heel wat fietsen niet mogelijk was) werd de kwetsbaarheid in de fietsenstalling, en bij vouwfietsen, wel wat minder in verhouding tot de "flesdynamo". En het ding maakte geen herrie. Maar het was als accessoire ook nog eens vrij duur. Het werd zelden standaard gemonteerd (o.m. door Koga) en is maar relatief kort op de markt geweest.
Union had een versie met afstandsbediening, plastik junk in de kwaliteit 'het mag geen geld kosten'. En de dynamo's zaten in de weg bij het wielen steken, omdat normaal het wiel iets verder naar voren wil om de derailleur te omzeilen.

Op sommige fietsen (bv mijn Moulton AM7) uit die tijd zit een mysterieus lipje op het onderste mannetje, daar past dus zo'n dynamo op
/Marten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Onbekend element bij het achterwiel van koga myata grand tourer

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 2 jan 2023, 20.49 Bij sommige merken wordt/werd er zelfs van een commandeur (als bij buisverstellers) gebruik gemaakt op de staande buis, om de dynamo aan/uit te schakelen. :D Ook bij Koga heb ik dat wel gezien, meen ik....
Koga's kwamen uit Japan, en in Japan waren ze goed op de hoogte en gecharmeerd van Franse randonneurs. En daar was afstandsbediening gebruikelijk.
Ze namen wel meer over, er zijn zelfs hele vroege Koga's met 650B wielen geweest ;)
/Marten
Plaats reactie