Franse cardanfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Nielstjong
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 mar 2021, 15.40

Franse cardanfiets

Bericht door Nielstjong »

Mijn schoonmoeder is in het bezit van een aantal bijzondere rijwielen, waaronder een voor oorlogse cardanfiets
Graag zouden wij willen weten wat voor merk de cardanfiets is en eventuele bijzonderheden.

De geslagen spatborden komen uit Frankrijk, echter de rest kunnen wij niet achterhalen.

Ik hoop graag iets te vernemen
Mvg Niels
Bijlagen
IMG-20210306-WA0010.jpg
IMG-20210306-WA0014.jpg
IMG-20210306-WA0015.jpg
IMG-20210306-WA0013.jpg
IMG-20210306-WA0011.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Franse cardanfiets

Bericht door m-gineering »

Nielstjong schreef: 3 jan 2023, 20.30 Mijn schoonmoeder is in het bezit van een aantal bijzondere rijwielen, waaronder een voor oorlogse cardanfiets
Graag zouden wij willen weten wat voor merk de cardanfiets is en eventuele bijzonderheden.

De geslagen spatborden komen uit Frankrijk, echter de rest kunnen wij niet achterhalen.

Ik hoop graag iets te vernemen
Mvg Niels
Geen idee, onmiskenbaar een oude fiets, maar hij is helemaal uit elkaar geweest en het zijn wel heel veel leuke spulletjes bij elkaar. Dus hoorde het origineel allemaal bij elkaar of is het een creatie?
Als het een Franse fiets is zou ik 650B wielen verwachten, spullen van het befaamde 'merk' SGDG (sans Garantie du Gouvernement) en een 22mm stuurpen (ipv 22.2)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Franse cardanfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

De onderdelen van het aandrijfmechanisme en ook de voorvork kroon hebben wel veel van Acatene Metropole.
Maar dit merk werd wel gekopieerd (o.a. door Burgers) en ook in licentie gebouwd (o a Humber) dus het kan best een volgend merk zijn.
Systeem is in ieder geval Acatene Metropole.
Acatene Metrople had een merkwaardig klinknagel patroon voor haar balhoofdplaat en ook op de voorste tandwieldeksel zat origineel een merknaam in profiel met klinknagels of schroefjes vastgezet.
Dat zou zichtbaar moeten zijn te maken.

Dit type voorvork is begin jaren v d 20 e eeuw. Die van de 19 e eeuw hadden een gevorkte voorvork kroon.
De aankleding (spatborden stuur rem etc. ) is van veel later.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Franse cardanfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Kleine correctie,
Gezien de cranks met pedaalklem boutjes zal het mogelijk 1899 zijn.
Zover ik zie eerste jaar van deze vork en nog wel met deze crank/ pedaal bevestiging.
Oud ding!
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Franse cardanfiets

Bericht door rowejon »

iH,
Mooi fiets. Misschien meer te ontdekken onder de belastingplaat.
Gr
Jon
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Franse cardanfiets

Bericht door Bandenplakker »

Niet per se over het merk (ook ik dacht meteen "Acatene"), maar over de rem:
Die ziet eruit als redelijk geavanceerd voor die tijd; een V-brake avant-la-lettre. Pun intended ;)

Dirk
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Franse cardanfiets

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 4 jan 2023, 11.05
Die ziet eruit als redelijk geavanceerd voor die tijd; een V-brake avant-la-lettre. Pun intended ;)

Dirk
Fail....
Een V-brake heeft de scharnierpunten onder de velg. Deze rem heeft de geometrie van een midden optrekrem, en lijkt op een heleboel andere remmen, maar niet op een V-brake
/Marten
Nielstjong
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 mar 2021, 15.40

Re: Franse cardanfiets

Bericht door Nielstjong »

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie