Even voorstellen dus……..

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
SteBaars
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2023, 16.15

Even voorstellen dus……..

Bericht door SteBaars »

Beste Allemaal,

Als jonge gozer wilde ik ( Stefan, uit Dongen ) maar 1 ding van m’n opa als hij uit de tijd zou gaan en dat was z’n fiets. Mijn vader was hiervan op de hoogte en heeft t voor elkaar gekregen dat ik idd de fiets mocht hebben. Inmiddels heb ik deze al meer dan 30 jaar in m’n bezit en fiets er nog altijd met veel plezier op. Volgens de overlevering moet de fiets van 1910 ~ 1920 zijn. M’n opa heeft als jong manneke ooit tegen de fietsenmaker in t dorp waar hij toen woonde ( Vreeswijk ) gezegd dat hij die fiets wilde hebben. Het antwoord toen was schijnbaar: Als ik dood ben mag je em hebben. Enfin…. Jaren later sterft die man en m’n opa heeft z’n brutale schoenen aangetrokken om z’n claim op te halen. De familie keek vreemd op, maar er werd gezocht naar de fiets en was idd nog aanwezig in die familie. Ergens uit een oud schuurtje kwam de fiets tevoorschijn en opa kreeg de fiets mee. Jaren en jaren heeft ie er op gefietst. En wat vond ( en nog steeds ) ik het een bijzonder ding. In perfecte staat is ie zeker niet, maar dat zal me een biet wezen. Het gaat me om de emotionele waarde en beleving. waar ik wel steeds nieuwsgieriger naar wordt is wat voor fiets t eigenlijk is. Er staat geen merk op. De fiets is grotendeels ooit overschilderd in een prachtige roestbruine kleur, zodat de echte roest niet op zou vallen :-) Grtz…. Stefan
Bijlagen
78BF6163-5032-4170-ACF8-47B91665BC42.jpeg
F0AA099E-FF7A-4E21-BAA6-776E1E15EA42.jpeg
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door Johan overweg »

Leuke fiets en een mooi verhaal lijkt mij een magneet sta fiets uit de jaren 30
veenofiets
Berichten: 344
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door veenofiets »

Zat zelf ook onmiddellijk aan een Sta fiets te denken vanwege dat bijzondere kruisframe.
En dat maakt m buiten de herinnering aan je opa net wat leuker want het is dus een echte Nederlandse toerfiets met kruisframe en niet een of andere buitenlandse frikandel.
Het loont de moeite mits de fiets niet bij nacht gebruikt hoeft om even banden bijv bij Jasper te kopen dus witte zonder reflectie en de reflector te verwijderen, eventueel een oude ronde jaren dertig reflector terug te plaatsen. Overigens het zal me een worst zijn is het volgens mij, in de tijd van die fiets sprak men goed Nederlands.
Freek
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 374
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door Loopt spaak »

99.9 procent een magneet sta.
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 374
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door Loopt spaak »

En zeker de moeite waard om er wat originele onderdelen op te zetten.👍
SteBaars
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2023, 16.15

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door SteBaars »

Wat een snelle reacties mensen (y)

Op de wielnaaf staat de tekst “ Perry 36 - 13 England “
Heeft dit nog enige betekenis ?

En ja…. Een opknapbeurt met wat originele onderdelen verdient ie wel.

Grtz…
Bijlagen
D5C88AE5-26B5-41AC-A0F9-34883AACBDFA.jpeg
veenofiets
Berichten: 344
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door veenofiets »

“ Perry 36 - 13 England “

Zeker weten! Oud Engels merk naaf. Is dat je achternaaf? 36 spaken is dan modern vroeger was dat 40 in een Engelse naaf.

Freek
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door non-fixie »

Welkom, Stefan!
SteBaars
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2023, 16.15

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door SteBaars »

Da’s idd m’n achternaaf.
Frame nummer inmiddels ook gevonden: 7256 C
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 673
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Even voorstellen dus……..

Bericht door wimjansen »

Zo'n fiets met een geschiedenis heeft twee "kantjes": één is het originele, vanaf de fabriek en de andere zijn "historische wording". Restaureren in showroomconditie hoort bij het eerste kantje en respect voor de huidige afspiegeling van zijn geschiedenis bij het andere.
Maar het is in elk geval een mooi fietsje (vóórlamp nog dezelfde als op de bijgevoegde foto?) en waard om zuinig op te zijn :)!
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie