Gazelle tandem 30er jaren

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door Woldman »

Ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Jan Woldman en ik ben een liefhebber van fietsen. Tot nu toe alleen redelijk moderne fietsen oa een Kopenhagen-Pedersen uit 1998.

In een dolle bui heb ik mijn eerste oldtimer aangeschaft, een Gazelle tandem uit de jaren 30. Op de gok. En meteen maar lid geworden van Oudefiets.

Hij is in de 70/80er jaren gerestaureerd en toen ook van een versnellingsnaaf voorzien, een SA met 3 en 78 ingeslagen dus ik neem aan van 1978. De voornaaf is van hetzelfde type dus even oud denk ik. Ook voorzien van nieuwe kettingkasten. Diverse onderdelen oa de sturen en de crancks zijn zwart gemaakt.

Beide sturen hebben “Gazelle” ingeslagen net als de crancks.
Handvatten zijn volgens mij van hout.
Verhoogd balhoofd.
Remhandels onafhankelijk van elkaar en trekstang achterrem aan het brackethuis bevestigd (ik las ergens dat dat wat zegt over het bouwjaar).
Excentrische trapas voor.
Bosch koplamp en dynamo. Jaren 30? Gazelle lamphaak.
Varkensneus achterlicht.
Twee Lepperzadels, verschillend.
Pedalen van Union, ook jaren 70/80 schat ik.
Banden Vredestein Transport “extra zwaar”, 28 x 1 3/4.
Alles functioneert naar behoren.

Minpunten behalve de niet originele naven:
De zwart geverfde delen.
Linker kettingkast is te groot, trapas/cranck niet mooi centraal.
En heel bizar: de achterste zadellug lijkt (om onbegrijpelijke reden) afgezaagd waardoor alleen de laatste vier cijfers van het framenummer herkenbaar zijn. Overigens allemaal 4en.

Mijn vraag:
Is dit een grotendeels originele tandem op de genoemde nieuwere onderdelen na?
Of is het een bij elkaar gezocht exemplaar?
Wat is het geschatte bouwjaar?

Wie kan me helpen?

PS ik moet nog even uitzoeken hoe ik foto’s moet verzenden. Wordt vervolgd.
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door Woldman »

Hier wat foto's
Bijlagen
IMG_2906.jpeg
IMG_2902.jpeg
IMG_2894.jpeg
IMG_2898.jpeg
IMG_2892.jpeg
IMG_2888.jpeg
IMG_2884.jpeg
IMG_2882.jpeg
IMG_2878.jpeg
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door de rode »

welkom hier :D ; mooi ding ; jammer dat de zadellug waar het framenummer in staat gedeeltelijk afgezaagd is waardoor het exact bepalen hoe oud deze is niet meer mogelijk is ; verder zijn i.i.g je naven niet origineel ; die horen van fors groter formaat te zijn
lonneke
Berichten: 48
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.06

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door lonneke »

de voorste trapas hoort niet in het midden te zitten, die zit juist uit het midden om de ketting te spannen
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door Woldman »

Dank jullie beiden voor de reacties.
Ja ….. de Rode, die naven zijn nu juist het minpunt als het om originaliteit gaat.☹️. Het fietst wel comfortabeler met 3 versnellingen ipv 1, vandaar dat de vorige eigenaar dit bij de restauratie heeft laten doen, zei hij.

En Ionneke, dat van die excentrische trapas begrijp ik nu ook, had er eerder nog nooit van gehoord. Maar wat ik bedoelde met het minpunt is dat die linker kettingkast er zo slecht op past. Als je inzoomt op de overzichtsfoto zie je dat het gat voor de trapas totaal niet past bij de belijning op de kast.👎
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 85
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door austral man »

Hoi,

Toch best wel een fraaie tandem.Misschien een optie om de blanke delen, zoals de sturen en de cranks,tot op het blanke ijzer
schoon te schuren/borstelen en er daarna blanke lak op te spuiten.
Zelf gebruik ik ,voor het spuiten,nog kleurloze fosfaatprimer van restom .
Wat betreft de afgezaagde zadellug,misschien dat in het verleden de zadelpen niet goed vast te zetten was (verkeerde maat?)
en iemand de boel toen maar heeft vast gelast.Bij de opknap beurt is een en ander weer los geslepen.
Van de belijning bij de voorste trapas zou je de achterste halve circel weg kunnen poetsen (aceton).

Hans
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door m-gineering »

austral man schreef: 15 jan 2023, 20.53 Wat betreft de afgezaagde zadellug,misschien dat in het verleden de zadelpen niet goed vast te zetten was (verkeerde maat?)
en iemand de boel toen maar heeft vast gelast.Bij de opknap beurt is een en ander weer los geslepen.
Lijkt me eerder een oplossing om het zadel nog wat lager te krijgen
/Marten
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door Woldman »

Met dank aan Roel uit Winterwijk heeft de tandem nu de originele 40 spaaks wielen met grote trommelremmen. Daar heeft ie wel zijn 3 versnellingen (SA uit 1978) voor moeten inleveren :?

Maar….. hij blijkt maar matig te remmen. Die achterem gaat nog wel maar voor doet erg weinig.

Zijn die trommelremmen te renoveren, van nieuwe remvoeringen te voorzien?

Hier een paar foto's van het resultaat.


IMG_3277.jpeg
IMG_3276.jpeg
IMG_3275.jpeg
IMG_3274.jpeg
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , de trommelremmen kun je laten reviseren. Ik heb goede ervaringen met Mascotte in Eindhoven (te vinden op internet ).
De Gazelle van mijn vriendin remde na revisie bij dat bedrijf echt heel goed.
Je moet wel de trommel en de remschoenen (plus remplaat) samen brengen zodat de passing optimaal kan worden gemaakt.
Kost wat maar dat is echt voor jaren goed.

Groeten,
Maarten
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Gazelle tandem 30er jaren

Bericht door Bandenplakker »

Over het bouwjaar:
Dat zou toch met de combinatie van de inschatting, het gedeeltelijke framenummer en de uiterlijke kenmerken (biezen, achterlicht) af te leiden moeten zijn?
In het mooiste geval zou zelfs het framenummer gereconstrueerd kunnen worden, zo lijkt mij.

Dirk
Plaats reactie