Voorvork monteren, handleiding

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Voorvork monteren, handleiding

Bericht door fietshobbyist »

[ #Voorvork monteren ]
Een wat lastiger klus vanwege het omdraaien van de fiets, vind de schrijver. Daarom maar eens uitgeschreven:

- Overtuig uzelf eerst: draait de losse, Bovenste cup soepel op de vorkschroefdraad?
- Monteer de Onderste cup - let wel: Onderste cup blijft Onderste cup, ook al staat de fiets op de kop.
- Monteer de Bovenste cup - als de cups er nog niet in zitten.
- Fiets of frame, op de kop plaatsen.
- Onderste kogelhouder en de vorkbuis er een keer droog in om te overtuigen of de kogelhouder er dan op de juiste manier in zit.
- Kogellager vet in de Onderste cup en óók in de Bovenste cup,
want als de vorkbuis in het balhoofd is gestoken, is er nog maar een smalle ruimte over om vet in de Bovenste cup te doen.
- Kogelhouder vullen met vet en in de Onderste cup leggen.
- Vorkbuis cup invetten.
- Vorkbuis door de balhoofdbuis steken en de losse lagercup er tijdelijk opdraaien tot nog iets speling overblijft; de vork valt er dan niet uit als de fiets
rechtop wordt gezet. Daarna kan het handig zijn om het voorwiel te monteren, zeker als er ook een achterwiel in het frame zit.
- Fiets rechtop zetten.
- Losse cup eraf draaien.
- Kogelhouder vullen met vet en dan over de vorkbuis in de Bovenste cup laten zakken.
- Schroefdraad op de vorkbuis wat invetten.
- Losse cup invetten en op de vorkbuis draaien tot er nog iets speling overblijft.
- Eventueel een koplampsteun- of haak over de vorkbuis schuiven, dan de onderlegring en dan de grote zeskantmoer erop draaien - afstellen komt later.
- Stuur nemen en de conus en de schroefdraad op de stuurbout invetten - met kopervet ofzo.
- Conus aandraaien met de ribbel in de groef van het stuur - maar net niet vast.
- Stuur in de vorkbuis laten zakken - het begin krijgen, kan wat lastig zijn maar het past echt.
- Stuur op de gewenste hoogte vastzetten.
- Daarna de speling op het lager afstellen - houd er rekening mee dat het aandraaien van de moer de speling nog licht kan verminderen.
Bij deze handeling zet de schrijver de voorband altijd in een hoek van het deurkozijn, zodat het voorwiel gefixeerd staat. De speling moet
zodanig worden dat er zo weinig mogelijk speling op de lagers zit maar dat het nog wel soepel draait. De speling is te voelen door de fiets telkens
iets op te tillen. En als de zeskantmoer dan definitief is aangedraaid, kan er weer gefietst worden.

Mocht er een steekje zijn gevallen of ziet u een verbeterpunt, dan graag uw reactie.
Plaats reactie