Ik gebruik zelf altijd deze:
https://www.sheldonbrown.com/rinard/SpocalcExpress.xls
Altijd genoeg gehad aan 3 cijfers: breedte vd naaf, flensdiameter, en ERD. Je moet natuurlijk wel de eerste cijfer goed meten, dwz eerst bepalen waar het midden vd naaf is tov het frame (niet tov de flenzen), en vanaf daar de afstand tot de flens.
SA trommel in 28x1 1/2
-
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: SA trommel in 28x1 1/2
Paul,
Voor wat het waard is: Ik heb nog een (jonge) stalen 90mm-SA-trommelremnaaf in een Westwoodvelg 3 kruis-gespaakt staan.
Gesteld dat de flenzen van de 90mm-trommelnaven niet gewijzigd zijn in de loop van de tijd (dat denk ik), dan wil ik de spaken wel opmeten voor je en je dat laten weten.
Overigens heb ik lang geleden een heel oude fietsenmaker met stelligheid horen beweren dat aan beide kanten dezelfde lengte spaken gebruikt moesten (of konden) worden. Misschien was dat bij 4 kruis?
Dirk
Voor wat het waard is: Ik heb nog een (jonge) stalen 90mm-SA-trommelremnaaf in een Westwoodvelg 3 kruis-gespaakt staan.
Gesteld dat de flenzen van de 90mm-trommelnaven niet gewijzigd zijn in de loop van de tijd (dat denk ik), dan wil ik de spaken wel opmeten voor je en je dat laten weten.
Overigens heb ik lang geleden een heel oude fietsenmaker met stelligheid horen beweren dat aan beide kanten dezelfde lengte spaken gebruikt moesten (of konden) worden. Misschien was dat bij 4 kruis?
Dirk
-
- Berichten: 1442
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: SA trommel in 28x1 1/2
Als de spaken haaks op de lijn naaf-spaakgat uitkomen maakt wat hoogte verschil (tussen kleine of hoge flens) niet zoveel meer uit mits de spaken maar lang genoeg zijn.Bandenplakker schreef: ↑23 jan 2023, 16.09
Overigens heb ik lang geleden een heel oude fietsenmaker met stelligheid horen beweren dat aan beide kanten dezelfde lengte spaken gebruikt moesten (of konden) worden. Misschien was dat bij 4 kruis?
Dirk
/Marten
Re: SA trommel in 28x1 1/2
austral man schreef: ↑23 jan 2023, 13.07 Pebkaccers,interessantdoeners.Ben trouwens toevallig net bezig met het samenstellen van een achterwiel voor een oude Mobylette.
De spaken worden rechtstreeks in het kettingwiel gemonteerd.
Hans
Paul