Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Plaats reactie
Tjarda
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2023, 07.52

Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door Tjarda »

Goedemorgen, peinzend wordt ik wakker met dezelfde gedachten als toen ik slapen ging.

Het gaat om de originele lak van 1 van de spatborden van de bakfiets die ik gister dof heb gemaakt door een verkeerd product van de Action. Deze Valma krasverwijderaar | Action.com

Er zat geen gebruiksaanwijzing bij en ik dacht ik probeer het, en het werkte, roestachtige plekjes werden minder dus heb ik enthousiast het hele spatbord aangepakt om er vervolgens achter te komen dat het hele spatbord behoorlijk dof is geworden ten opzichte van de andere voor spatbord :( potjandorie ik was juist zo blij met de originele lak!!!

Nu blijkt dat het een bekend probleem is als het gaat om Valma krasverwijderaar, zucht had ik maar eerst gegoogled dan had ik geweten dat Valma een schuurmiddel is.

Anyway wat te doen! de spatborden moeten hetzelfde zijn, niet de ene dof en de ander niet.

Vandaar dat ik denk dat ik beide spatborden opnieuw in de lak moet zetten, maar ja moet dan niet de hele fiets? of in ieder geval de 3 spatborden.

En welke lak is het beste geschikt komt het meest overeen met de lak van het frame. Moet ik de spatborden eerst schuren en dan in de menie?

Pffffffff wat heb ik mezelf aangedaan! ach ja al doende leert men en haastig spoed is zelden goed.

In ieder geval vraag ik mij dus nu af wat te doen? 1 spatbord in de wax? zodat hij overeenkomt me de andere voorspatbord? beiden schuren, in de menie en dan met Gamma hoogglans spuitlak bewerken? Ik weet het niet alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Blanke lak erover?
Tjarda
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2023, 07.52

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door Tjarda »

Dank je wel Jeroen, bedoel je blanke lak alleen over het spatbord wat nu dof is en de andere niet? en welke blanke lak is goede keus? Groet, Tjarda
m-gineering
Berichten: 1424
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door m-gineering »

Tjarda schreef: 23 jan 2023, 08.57 Goedemorgen, peinzend wordt ik wakker met dezelfde gedachten als toen ik slapen ging.

Het gaat om de originele lak van 1 van de spatborden van de bakfiets die ik gister dof heb gemaakt door een verkeerd product van de Action. Deze Valma krasverwijderaar | Action.com

Er zat geen gebruiksaanwijzing bij en ik dacht ik probeer het, en het werkte, roestachtige plekjes werden minder dus heb ik enthousiast het hele spatbord aangepakt om er vervolgens achter te komen dat het hele spatbord behoorlijk dof is geworden ten opzichte van de andere voor spatbord :( potjandorie ik was juist zo blij met de originele lak!!!
Als je de glans wil herstellen moet je de gekraste verflaag weer glad polijsten. Daar zijn speciale polijstmiddelen voor in oplopende fijnheid, zie alle autopoetsers op Youtube etc

Je kan ook er een blanke toplaag over spuiten, maar ik ben bang dat je dan toch de originele uitstraling weer gaat verliezen omdat dat gauw te gelikt wordt
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Tjarda schreef: 23 jan 2023, 10.17 Dank je wel Jeroen, bedoel je blanke lak alleen over het spatbord wat nu dof is en de andere niet? en welke blanke lak is goede keus? Groet, Tjarda
Ik zou dan allebei doen, zodat ze gelijk zijn. Ik zou gewoon een gamma spuitbus halen. Dan kun je nog kiezen tussen zijdeglans of hoogglans. Wel van te voren ontvetten, ligt opruwen (extra fijn schuurpapier) en stofvrij maken voor goede hechting.

Verder polijsten zoals m-gineering noemt is ook een optie. Er is wel kans is wel dat je door de lak heen gaat.

P.s. is het wel nog echt originele lak? Op bakfietsen is dat zeldzaam. De meesten zijn al vele malen opnieuw gelakt, omdat ze vaak buiten worden gestald.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door rowejon »

Hoi,
Dit is bekend & betrouwbaar.
https://www.gamma.nl/assortiment/comman ... /p/B393691
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1424
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 jan 2023, 12.24
Tjarda schreef: 23 jan 2023, 10.17 Dank je wel Jeroen, bedoel je blanke lak alleen over het spatbord wat nu dof is en de andere niet? en welke blanke lak is goede keus? Groet, Tjarda
Ik zou dan allebei doen, zodat ze gelijk zijn. Ik zou gewoon een gamma spuitbus halen
Verf van de bouwmarkt valt mij altijd zwaar tegen..

Als je blanke lak wil zou je de spatborden kunnen oppoetsen met lijnolie, flink verdund met terpentine
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 23 jan 2023, 13.34 Verf van de bouwmarkt valt mij altijd zwaar tegen..
Gamma huismerk spuitbussen zijn prima. Andere merken bij de Gamma en zeker verf uit blik wil nog wel eens tegenvallen.
Als je blanke lak wil zou je de spatborden kunnen oppoetsen met lijnolie, flink verdund met terpentine
Ik zou dat persoonlijk niet doen, zeker niet op lak. Lijnolie geeft een gommige laag dat vuil opneemt. Stof en ander vuil trekt erin. Er zijn een hoop betere produkten dan (gekookte) lijnolie, zoals owatrol olie, poetsolie. Maar met zulke producten zo dun mogelijk aanbrengen, en met een schone doek het teveel afhalen. Je wil zeker geen duidelijke laag aanbrengen ermee. Dit soort opties zijn alleen niet duurzaam bij buitenstalling.
Beau-Velo
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door Beau-Velo »

Ik bouw het vaak op aan. De hand van hoe dof. Commandant in diverse smaken en 3M autopoets.

Blanke lak kan altijd nog maar zou niet weer naar Action gaan! :lol:
Tjarda
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2023, 07.52

Re: Lak dof gemaakt door Valma krasverwijderaar wat te doen?

Bericht door Tjarda »

Bedankt voor alle tips! ik ben er nog niet uit wat te doen, er zijn zoals ik lees meerdere mogelijkheden en ik ga in tegenstelling tot mijn actie om onnadenkend het enge Action product te gebruiken er eerst een nachtje over slapen. Haastige spoed doet mijn bakfiets geen goed :)

Nogmaals dank en groet,

Tjarda
Plaats reactie