bijzondere Victoria

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: bijzondere Victoria

Bericht door TheodK »

Ik ben vanmorgen met Hans vd Stouwe bij Martin wezen kijken. Hierbij wat detailfoto's
Het voorwiel, voorvork (met los kapje) en stuur lijken in ieder geval een keer vervangen (jaren 30?). Het zadel is ook van latere datum.
Op de balhoofdbuis staat onderaan 98 7. verder zijn er geen nummers of letters ingeslagen.
We hebben er ook even op gefietst. De ketting loopt er gauw af als het achterwiel niet goed gespannen is, omdat het achtertandwiel scheef getrokken wordt. Is wellicht met goed afstellen te voorkomen.
Het is een merkwaardige fiets.

groet Theo
Bijlagen
IMG_1728.jpeg
IMG_1730.jpeg
IMG_1731.jpeg
IMG_1732.jpeg
IMG_1733.jpeg
IMG_1734.jpeg
IMG_1735.jpeg
IMG_1737.jpeg
IMG_1738.jpeg
IMG_1740.jpeg
IMG_1741.jpeg
IMG_1742.jpeg
IMG_1743.jpeg
IMG_1745.jpeg
IMG_1747.jpeg
IMG_1748.jpeg
IMG_1749.jpeg
IMG_1751.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: bijzondere Victoria

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

rowejon schreef: 23 jan 2023, 20.43 Hoi,
"op het Duitse forum wordt het vermoeden geuit dat het om een ​​replica gaat"
Voor mij lijkt de fiets 100+ jaren oud. Er zijn meerdere detail verschillen tussen de fiets van Martin & de foto. Wie kan nu zeggen welke "origineel" is. Houd ook rekening mee met reparaties in de loop van 100+ jaren. Er is een verschil tussen een replica & een kopie uit hetzelfde tijdperk.Ik heb een (vermoedelijk) Franse truss frame fiets van +/-1910. Dit is hoogstwaarschijnlijk een kopie van een Labor fiets, en die is een kopie van een Iver Johnson fiets uit de VS.
Gr
Jon
Het lijkt mij ook eerder een replica, opgebouwd met oude onderdelen, zeker gezien de gelaste constructie. Het balhoofd is een model dat ik ken vanaf de jaren '20.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: bijzondere Victoria

Bericht door tredmolen »

Hallo,

bij deze de (vertaalde) reacties van het Duitse forum tot nu toe:


@terrot 23/01/23 - 14:28
>>Ik denk, dat het fake is. Alle onderdelen die speciale lugs nodig hebben, zoals de overgang van de gebogen buis naar de onderste balhoofdbuis, zijn gemaakt met plat staal (ijzer). In het origineel lijkt het een lug te zijn. De achterste vorkeinde is verdacht, kettingblad absoluut verkeerd. Trapas montage verdacht: plat ijzer? Bovenste bevestiging op de stuurbuis: plat ijzer...
Dit is typisch voor replica's: makkelijk uit de kast te halen onderdelen. Ik twijfel verder nog of het Plymouth of VS is...
<<


@ Flo Freund 23/01/23 - 18:48
>>Ik kan niet zeggen of het fake is. Maar zoals @terrott hierboven al heeft uitgelegd, ziet de constructie er in detail veel moderner uit - d.w.z. eenvoudiger dan rond de eeuwwisseling gebruikelijk was. Hiervoor spreken ook de afgeplatte vorkeinden aan de achterkant: hiervoor zouden zeker rond 1900 gegoten onderdelen zijn gebruikt.
De overgang van de zitbuis naar de trapashuls lijkt gelast. Maar het kan zijn dat het idee na 1900 weer is opgepakt en in ieder geval in kleine series is geproduceerd. Als je bedenkt dat de VCC in 1955 is opgericht, dan is het natuurlijk ook mogelijk dat deze fiets tientallen jaren geleden is gemaakt naar die op de historische foto. Natuurlijk zorgen de versteende witte banden ervoor dat de fiets er op de foto's oud uitziet...
<<


@velocipedor 23/01/23 - 19:08

>>De banden en de staat ervan, in ieder geval de achterste, is typerend voor verweerde (NL) bakfiets-banden.
Ze zijn niet zo oud als ze eruit zien.
<<


@yan.kun0567 24/01/23 - 10:47
>>De breedte van de tanden op de twee tandwielen komen niet overeen. Achter 3/16 voor blijkbaar 1/2 ?<<


@terrot 24/01/23 - 15:10
>>Voor mij blijft dit fake. (...) Een eigentijdse replica of meer recente productie zou de middelen van de tijd hebben gebruikt.
Inch-tandwielen werden na 1900 hooguit nog maar voor racefietsen gebruikt, maar lassen was in die tijd echter ongebruikelijk (op een paar uitzonderingen na bij serieproductie). Hier zijn de amateuristische las-sporen op de trapas en zadelbuis duidelijk zichtbaar.
Het maakt niet uit of het fiets tientallen jaren geleden zonder kwade bedoelingen is gekopieerd met onderdelen uit de racerij of dat het later om financiële redenen is gebeurt. Race-onderdelen hebben in deze context maar één doel: het imiteren van oude onderdelen.
Met name inch tandwielen en lassen gaan nu eenmaal niet samen
<<
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: bijzondere Victoria

Bericht door rowejon »

Hoi,
Nu zijn meer detailen duidelijk, en duidelijk niet zo als origineel in elkaar gebouwd en met vervangende onderdelen. Voor mij de omschrijving "replica" betekent een bedoeling tot vervalsing of oplichting. Hier denk ik meer aan een oude, lompe poging om de restanten van een veel oudere fiets te restaureren.
Gr
Jon
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: bijzondere Victoria

Bericht door fietshobbyist »

Rijst en/of rest de vraag: wanneer ongeveer werd deze namaak Victoria gemaakt?
Die kan al wel 100 jaar oud zijn, of niet?
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: bijzondere Victoria

Bericht door Jorisoudefiets »

Sowieso een leuke bijzondere fiets waar je blij mee bent ongeacht wat er mee loos is.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: bijzondere Victoria

Bericht door Hans van de Stouwe »

Vanmorgen was ik met Theo bij deze fiets en ja de hoofd verbindingen zijn gelast. Als je even de moeite neemt over het lassen met acytylern dan is de start rond 1834 en rond 1870 waren er goede verbindingen te lassen. Ik neem aan dat een creatieve smid deze fiets heeft samen gesteld. Dat het een comfortabele fiets is om mee te toeren sluit ik uit. Dat is in mijn ogen die reden dat er maar 1 is gebouwd. Er staat onderaan de balhoofdbuis 98 7 en ga er van uit dat de het bouwjaar en maand is. Het achterwiel: de is voor een Rondsnoer rubber en Martin heet een maat band die er net op blijft zitten. De as met achtertandwiel zijn ook passen in 1898. Ketting is nieuw en het voorblad is vervangen door een 3mm voor tandwiel. De voorvork is vervangen maar door een amateur even als het stuur. Voorwiel is ook vervangen.
Martin zal zeker deze fouten herstellen .
Zelf neem ik aan dat er maar 1 van is gemaakt.
Hans van de Stouwe
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: bijzondere Victoria

Bericht door non-fixie »

Ik kreeg vandaag een PB'tje van een van de mede-leden van The Cabe. Hij vertelde me dat een vriend van hem een paar jaar geleden een replica heeft gemaakt van de "Plymouth-fiets" op Wikipedia. Ik heb gemeld dat foto's daarvan hier wel prijs gesteld zouden worden. :)

Overigens is die fiets te koop, dus als er iemand belangstelling heeft, laat het me dan weten.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: bijzondere Victoria

Bericht door tredmolen »

update altesrad.net:

Aangezien de beoordelingen op het Duitse forum sterk in de richting van "fake" of replica neigen, stelde ik daar vandaag de volgende vragen:

@tretmuehle 25/01/23 - 15:27
>>De vraag blijft wanneer in de afgelopen 120+ jaar deze 'fake' is gebouwd... en:
- Wat voor fiets zien we op het oude (authentieke?) foto?
- Zijn er meer dan deze ene foto?
- Is deze foto echt in Engeland genomen?
- Is het afgebeelde rijwiel een prototype of werd het in serie geproduceerd?
<<


Waarop forumlid Helge het volgende gedetailleerde en interessante antwoord schreef (met dank aan Helge!):


@terrot 25/01/23 - 17:55
>>(...) Er zijn ook (meerdere) Plymouth's in de VS.
De architectuur kwam me bekend voor. 20 jaar geleden logeerde ik bij een verzamelaar die aan de westkust in een soortgelijk huis woonde.
Dit zoort voortuinloze huizen zie je vaker op Amerikaanse foto's uit die tijd

Zo en nu heb je (hebben jullie) de vrije keuze en kan je naar hartenlust googlen :D

Indiana:
- Buck Racer-(M) Plymouth Cycle Manufacturing Company, Plymouth IN, 1894-1896
- Elektron (M) Elektron Cycle Company, Plymouth IN, 1898
- Plymouth-(M) Plymouth Cycle Company, Plymouth IN, 1895-1896
- Smalley-(M) Marble Cycle Manufacturing Company, Plymouth IN, 1893-1895
- Smalley-(M) Plymouth Cycle Manufacturing Company, Plymouth IN, 1895-1896.
- Superb Smalley-(M) Plymouth Cycle Manufacturing Company, Plymouth IN, 1895-1896
- Alert-(U) Underwood and Walls, Plymouth IN, 1898

Pennsylvania:
- Reese-(M) Sephaniah Reese Machine & Tool Works, Plymouth PA, 1898

En hier de merknaam uit Milwaukee:
- Plymouth-(M) Lindsay Brothers, Milwaukee WI, 1895-1896

De bouwjaren zouden allemaal passen bij de toen zeer moderne bouw in de USA

Groeten ook naar Nederland, Helge
<<


Ik laat het hier even bij - als iemand zich geroepen voelt om dit te verdiepen... ;)

Groeten, Richard
Plaats reactie