Welk achternaaf voor een transportfiets?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Welk achternaaf voor een transportfiets?

Bericht door tdebruin »

Hallo,

Ik ga voor een bevriend iemand een transportfiets in elkaar zetten. Hij gaat de fiets gewoon als (min of meer dagelijks) transportfiets in de stad gebruiken. Daar is zo'n fiets voor gemaakt, alleen... Ik kan niet zo goed bedenken wat voor achternaaf ik in het achterwiel moet spaken.

Een originele extra brede Durex naaf is natuurlijk heel mooi, maar die heb ik niet of niet werkend / compleet, en wordt het voor diegene die erop gaat fietsen een onmogelijke opgave als er iets met die naaf kapot gaat, of als de remmantel versleten is.

De keuze zou dan voor mij zijn tussen een moderne Shimano terugtrapnaaf en een F&S Torpedo. Voor mezelf zou ik voor Torpedo gaan, al zijn ook daar de goede remmantels inmiddels moeilijk te vinden. Voor mij is het zoeken en vervangen niet zo'n probleem, en het eventueel doorrijden met een versleten remmantel ook niet. Maar ik wil de toekomstige berijder van de fiets niet opzadelen met (voor hem) onmogelijke zoektochten naar onderdelen als er straks iets kapot of versleten is.

Gaat in jullie ervaring een goed afgesteld en correct gesmeerd Torpedo naaf zo lang mee dat het toch beter is dan een Shimano naaf? Of hebben jullie ervaring met andere merken / modellen? Ik heb ook Husqvarna overwogen, want daar heb ik toevallig een paar van, maar het probleem van onderdelen blijft hetzelfde.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen / ervaringen :).
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk achternaaf voor een transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Shimano remnaven waren een belangrijke reden waarom ik op transportfietsen ben overgestapt, nadat ik een keer met de fiets overdekop was geslagen door een falende Shimano E110 remnaaf. En dat was nog op een vouwfietsje, niet eens een transportfiets die veel zwaarder belast wordt. Ik zal die rommel ook nooit meer gebruiken. Zowiezo zijn die naven ook veel te smal, waardoor je ketting zeer slecht gaat lopen.

Een normale Torpedo is al wat te smal, maar die werden wel veel op transportfietsen gebruikt. Nog beter is een transport Torpedo (niet te verwarren met de Torpedo TR 5/8 of de TR T), die is net wat breder dan de standaard, waardoor de kettinglijn correct uitkomt. Zie bijvoorbeeld:
https://www.transportfiets.net/2021/02/ ... -uit-1938/

Maar die zijn erg moeilijk te vinden. Dus bij voorkeur een standaard Torpedo, en dan liefst eentje met niet al te veel slijtage sporen. Let niet alleen op de kogelbanen, maar ook op de drijfkop, dat de rollen geen groeven hebben gesleten in de drijfkop, en de rollen nog mooi glad zijn. Correct smeren, dus remmantelvet op de remmantel, kogellagervet op de kogels, en olie op de overige delen (maar niet zoveel dat het door de naaf gaat lopen. Als hij goed gesmeerd is, remt hij uitstekend. Ik heb nog bij geen naaf de remmantel zelf hoeven te vervangen. Als het een ouder exemplaar is met bronzen remmantel, dan zijn die in het algemeen nog prima.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Welk achternaaf voor een transportfiets?

Bericht door tdebruin »

Dank je Jeroen, dat is in ieder geval een duidelijke mening. Goed om te horen dat je goede ervaring hebt met originele remmantels.
Plaats reactie