Ik ga voor een bevriend iemand een transportfiets in elkaar zetten. Hij gaat de fiets gewoon als (min of meer dagelijks) transportfiets in de stad gebruiken. Daar is zo'n fiets voor gemaakt, alleen... Ik kan niet zo goed bedenken wat voor achternaaf ik in het achterwiel moet spaken.
Een originele extra brede Durex naaf is natuurlijk heel mooi, maar die heb ik niet of niet werkend / compleet, en wordt het voor diegene die erop gaat fietsen een onmogelijke opgave als er iets met die naaf kapot gaat, of als de remmantel versleten is.
De keuze zou dan voor mij zijn tussen een moderne Shimano terugtrapnaaf en een F&S Torpedo. Voor mezelf zou ik voor Torpedo gaan, al zijn ook daar de goede remmantels inmiddels moeilijk te vinden. Voor mij is het zoeken en vervangen niet zo'n probleem, en het eventueel doorrijden met een versleten remmantel ook niet. Maar ik wil de toekomstige berijder van de fiets niet opzadelen met (voor hem) onmogelijke zoektochten naar onderdelen als er straks iets kapot of versleten is.
Gaat in jullie ervaring een goed afgesteld en correct gesmeerd Torpedo naaf zo lang mee dat het toch beter is dan een Shimano naaf? Of hebben jullie ervaring met andere merken / modellen? Ik heb ook Husqvarna overwogen, want daar heb ik toevallig een paar van, maar het probleem van onderdelen blijft hetzelfde.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen / ervaringen