Mag een cup van de trapas los zitten?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door Hubert »

Ik ben een oude Gazelle bakfiets aan het opknappen.

Nu ben ik de trapas weer aan het inbouwen. Het valt mij op dat de 2 cups van de lager redelijk los in de buis van de trapas passen. Hoort dat zo (of kan dat zo)? Ik zou verwachten dat je ze er enigzins in zou moeten persen.

Voor zover ik het kan zien is het de originele trapas en originele lagers.

Graag jullie advies.

Hubert
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door Fotomaan »

Het klopt wat je zegt dat de cups er ingeperst moeten worden. Het systeem wordt wel ‘inslagcups’ genoemd.
Als ze los zitten dan is het óf vervangen en niet origineel óf er is zoveel kracht op uitgeoefend dat het trapashuis vervormd is.
Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.
Om het op te lossen kan je latoenkoper gebruiken. Het ligt aan de ruimte die er tussen de cups en het trapashuis is welke dikte je kunt gebruiken.
Als je flink moet persen met bijvoorbeeld een stevige bankschroef dan zal het beslist goed blijven zitten.
Ondertussen is het misschien ook wel handig om de inbouwdiameter van de cups én die van het trapashuis op te meten. Een veel voorkomende maat is 45mm. Als de cups bijvoorbeeld 44mm en het trapashuis 45mm is dan loont het natuurlijk de moeite om twee cups van 45mm te zoeken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door Hubert »

Zowel het trapashuis als de cups zijn 45.3 mm.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 16 feb 2023, 12.40 Het klopt wat je zegt dat de cups er ingeperst moeten worden. Het systeem wordt wel ‘inslagcups’ genoemd.
Als ze los zitten dan is het óf vervangen en niet origineel óf er is zoveel kracht op uitgeoefend dat het trapashuis vervormd is.
Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.
In 50 jaar en met de nodige reparatiies en roest kan er veel gebeuren. Als de cups er met de hand in te duwen zijn maar niet vreselijk rammelen zou ik ze met loctite vastzetten
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door veenofiets »

Latoenkoper klinkt ook heel goed en een historische reparatie dat is dun koper en is er al meer dan honderd jaar.

Freek
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door Fotomaan »

Hubert schreef: 16 feb 2023, 15.37 Zowel het trapashuis als de cups zijn 45.3 mm.
Het is bekend dat Gazelle cups voor transport- en bakfietsen gebruikte van 45,4mm. Nét iets groter dan te doen gebruikelijk in die tijd.
Als je op EBay zoekt naar copper plate dan komt er voor weinig geld van alles tevoorschijn. Daar zit wel iets bij wat je goed kunt gebruiken.

https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... t&_sacat=0
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door wimjansen »

Latoenkoper van verschillende "dikte" (trouwens ook RVS-folie) is soms ook wel te vinden in winkels voor model(vliegtuig-)bouw. Dan hoef je niet meteen een rol van een meter of drie te kopen.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb waarschijnlijk nog wel 45,4mm cups liggen eventueel. Zou ik even moeten checken.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Mag een cup van de trapas los zitten?

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 16 feb 2023, 22.59 Latoenkoper van verschillende "dikte" (trouwens ook RVS-folie) is soms ook wel te vinden in winkels voor model(vliegtuig-)bouw. Dan hoef je niet meteen een rol van een meter of drie te kopen.
of een bierblikje..
/Marten
Plaats reactie