stuurlint wikkelen oude racefiets?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Bert Kremer
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jul 2019, 21.30

stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door Bert Kremer »

Mijn vrouw heeft een mooie oude Raleigh (model Strada met Reynolds 501) waar het stuurlint aan vervaning toe is.
Tot mijn verrassing is dit stuurlint andersom het stuur gewikkeld dan bij een moderne racefiets.
Het is vanuit het midden van het stuur naar de uiteinden gewikkeld.
Is het verstandig om het nieuwe lint ook op diezelfde manier er op te wikkelen? Of toch beter op de moderne manier?
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door velofilie »

Beste Bert,

We wikkelden die sturen 50 jaar geleden ook van onder naar boven.
Dit is namelijk de juiste manier.
Beginnen in het midden van het stuur, leidt tot makkelijker verschuiven van het lint.

groet, Wiel
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door rowejon »

Hi,
In de jaren 70 heb ik altijd bij het stuurpen begonnen & naar buiten gewerkt. Als je rijdt met je handen boven de remknijpers krijg je minder opkrullen
van de rand van de lint dan als je het andersom doet. Verder, aan het uiteind kan je de lint in de eind van de stuur proppen & de dopje in zetten om de lint vast te houden.
Groeten
Jon Rowe
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door m-gineering »

Bert Kremer schreef: 18 jun 2020, 19.33 Mijn vrouw heeft een mooie oude Raleigh (model Strada met Reynolds 501) waar het stuurlint aan vervaning toe is.
Tot mijn verrassing is dit stuurlint andersom het stuur gewikkeld dan bij een moderne racefiets.
Het is vanuit het midden van het stuur naar de uiteinden gewikkeld.
Is het verstandig om het nieuwe lint ook op diezelfde manier er op te wikkelen? Of toch beter op de moderne manier?
Als je lint hebt met een plakstrook in het midden (en losse randen) altijd van onder naar boven wikkelen. Als het lint over de volle breedte plakt (en je er 25 lagen schellak overheen kwast) kun je je meer permiteren.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door marco verbaant »

En behalve van onder naar boven, ook altijd van binnen naar buiten wikkelen. Zo doe ik het, en zo heb ik het altijd gedaan. Velox (katoenen) lint werd vroeger inderdaad door sommigen ook wel eens vanuit de remgrepen naar onder respectievelijk naar boven gewikkeld.
Bert Kremer
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jul 2019, 21.30

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door Bert Kremer »

Bedankt voor de reacties.
Op de web-site van "Santafixie: (https://www.youtube.com/watch?v=ug7TOWNILm4) staat een video met wikkel-instructie en tot mijn verbazing beginnen zij vanuit het midden van het stuur.
En aangezien het stuurlint op de Raleigh nog de originele is en er wel mooi opzit (maar beschadigd is) dacht dat dit misschien wel een manier is om een nieuw lint er ook weer zo netjes op te krijgen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door marco verbaant »

Bert Kremer schreef: 19 jun 2020, 08.27 Bedankt voor de reacties.
Op de web-site van "Santafixie: (https://www.youtube.com/watch?v=ug7TOWNILm4) staat een video met wikkel-instructie en tot mijn verbazing beginnen zij vanuit het midden van het stuur.
En aangezien het stuurlint op de Raleigh nog de originele is en er wel mooi opzit (maar beschadigd is) dacht dat dit misschien wel een manier is om een nieuw lint er ook weer zo netjes op te krijgen.
Zeker bij het lint wat in dat fixie filmpje wordt aangebracht is dat de totaal verkeerde methode. Je "hangt" als het ware tegen het lint aan, en de randen gaan gegarandeerd krullen. Wat voor "origineel" lint zat er o je Raleigh dan? Enfin, hoe dan ook wikkelen onderaan starten, en van binnen naar buiten. Laatste stukje met een beetje isolatie tape vastzetten.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door Cyclissimo »

Grappig, ik heb nooit geweten dat er een bepaalde richting fout zou zijn. Het leek mij altijd meer een persoonlijke voorkeur.
Ik wikkel eigenlijk altijd van het midden naar buiten. Simpelweg omdat je dan geen extra bevestigingsmiddelen nodig hebt behalve een kurk. Met katoenen lint gaat dat -tot nu toe- heel goed. Goed strak wikkelen en de uiteinden omslaan in het stuur, kurk erin en klaar. Nog nooit problemen mee gehad. Mijn ervaring met andersom wikkelen is juist dat het makkelijker losgaat omdat je de uiteinden moet plakken met tape, wat bovendien erg lelijk is... Maar ik zal het eens andersom overwegen :-)
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door Enfield »

Hallo,

heeft iemand alhier ervaring met het gebruik van schellak op stuurlint? Hoe doe je dat? En tot wanneer werd dat toegepast?

mvg Ludo
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door marco verbaant »

Op echt grote schaal is het nooit toegepast. Sommige liefhebbers van "oud-stael" vinden het mooi om het stuurlint glans te geven en het duurzaam te laten zijn. Persoonlijk houd ik meer van "puur", gewoon wikkelen en klaar. Het is eigenlijk ooit per ongeluk ontdekt. Schellak werd in de jaren 20/30 (van den voorigen eeuw) gebruikt om tuben mee te kitten op houten velgen op de wielerbaan. Dat gebeurde vaak boven een vuurton, en voorwaar een listig karwei. Schellak is brandbaar en houten velgen ook... :D
Op de volgende site wordt het proces met betrekking tot stuurlint uitgelegd: http://stalenrosklassiekebaanfietsensho ... ellac.html
Plaats reactie