Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

tredmolen schreef: 21 feb 2023, 09.17 Beste Jeroen,

in je hierboven genoemde samenvatting vermeld je dat op de framebuizen van deze fietsen het ACS merk staat: Dit betekent dat Burgers de framebuizen heeft ingekocht van het duitse bedrijf Alexander Coppel, Solingen (vanaf 1936 RCS - Röhrenwerke Coppel, Solingen).
Zoals ik hierboven al opmerkte, heeft de hier besproken fiets bovendien een Benteler voorvork; De buizen van de frameconstructie zijn dus in het geheel afkomstig uit Duitse productie.
In dit verband zou het interessant zijn om te weten of de andere fietsen ook een Benteler voorvork hebben - zeker omdat ACS ook fietsvorken leverde.
Er zijn nu twee transportfietsframes van Burgers in mijn bezit waarbij twee verschillende voorvorken meekwamen.
Op het oog zijn ze hetzelfde maar er staan twee verschillende merken in. De ene is dus die van Benteler terwijl de andere op dezelfde plek een stempel heeft als een driehoekje met een R er in. Zou dat heel misschien de R kunnen zijn van Rörhrenwerke Coppel Solingen?
Het is even niet mogelijk om er een foto van te maken omdat de binnenbalhoofdbuis krom was. De reparatie is uitbesteed en daarom heb ik vork even niet hier.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door tredmolen »

Fotomaan schreef: 21 feb 2023, 10.13 (...) terwijl de andere op dezelfde plek een stempel heeft als een driehoekje met een R er in. Zou dat heel misschien de R kunnen zijn van Röhrenwerke Coppel Solingen?
Helaas kan ik daar geen ad hoc antwoord op geven, maar ik ben er relatief zeker van dat RCS hetzelfde stempel bleef gebruiken met de weegschaal; gewoon met RCS in plaats van ACS.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bij transportfietsen uit de jaren '30 was dat voornamelijk het geval. Framebuizen en lugs waren in die tijd voornamelijk Duits (ACS, RCH of GWH). Andere onderdelen:
  • crankstel meestal Belgisch (D-H, J.H. Gerkinet) of Engels (Williams)
  • trapassen Duits (Bismarck), Belgisch (J.H. Gerkinet) of (Bayliss Wiley)
  • naven meestal Duits (F&S, Pranafa) of Engels (British Hub etc.)
  • pedalen Duits (Union, Wippermann) of Engels (Phillips)
  • zadels Nederlands (Lepper, Hulshof, Knoop, Erjeka) of Duits (Lohmann, Wittkop)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef: 21 feb 2023, 10.13 Er zijn nu twee transportfietsframes van Burgers in mijn bezit waarbij twee verschillende voorvorken meekwamen.
Het frame afkomstig van Nick had in ieder geval geen originele voorvork meer. Daar zat een jaren '20 Gazelle voorvork in, die nu in de Gazelle uit 1922 van Gerard zit.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 21 feb 2023, 10.34
Fotomaan schreef: 21 feb 2023, 10.13 Er zijn nu twee transportfietsframes van Burgers in mijn bezit waarbij twee verschillende voorvorken meekwamen.
Het frame afkomstig van Nick had in ieder geval geen originele voorvork meer. Daar zat een jaren '20 Gazelle voorvork in, die nu in de Gazelle uit 1922 van Gerard zit.
Het is dan zo dat de voorvork toegevoegd is. De voorvork die bij het andere Burgers frame zit zou ook zo maar ergens anders vandaan kunnen komen.
Het is ook als ‘bouwpakket’ bij mij terecht gekomen maar het was wel allemaal nauwgezet aan elkaar vast gebonden met tyraps. Dat suggereert dat het bij elkaar hoort maar is natuurlijk geen garantie. Helaas. :(

Is het wel of niet zo dat bijvoorbeeld de kronen van voorvorken bij GWH werden vervaardigd en de buizen ergens anders?
Of werden er bij GWH gegoten onderdelen én buizen gemaakt?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef: 21 feb 2023, 12.23 Is het wel of niet zo dat bijvoorbeeld de kronen van voorvorken bij GWH werden vervaardigd en de buizen ergens anders?
Of werden er bij GWH gegoten onderdelen én buizen gemaakt?
GWH ken ik voornamelijk van lugs, en ACS en RCH van buizen. Dus dat zou kunnen.
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets? Burgers.

Bericht door Woldman »

Ik kan melden dat ik tot nu toe op mijn Burgers Transportfiets nog geen enkele aanduiding van de leveranciers van lugs of buizen heb gevonden. Maar ik blijf zoeken.

ik heb wel een vraag over zadels. Ik kreeg er 3 bij deze fiets.
Gemonteerd was een Lepper Primus, enkele strop dubbele veren. Nummer 9203.
Bijgeleverd werden twee nagenoeg identieke zadels met dubbele strop, ook dubbele veren maar geen enkel merkteken te vinden.
De gebruiker van een van die zadels was blijkbaar een gewichtig man want er is een extra brug met rubber stootblok onder geknutseld.

Mijn vragen:
- herkent iemand de beide zadels zonder merkaanduiding?
- welk zadel is het meest passend op de Burger transportfiets uit 1935?

Jan Woldman
IMG_3519.jpeg
IMG_3520.jpeg
IMG_3521.jpeg
IMG_3522.jpeg
IMG_3528.jpeg
IMG_3529.jpeg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

Dit zadel zou zo maar een Lepper kunnen zijn. Zeker weten doe ik het niet maar het onderstel ziet er uit als van Lepper.
De twee taps toelopende drukveren zijn voor ‘gewichtige personen’. Die zijn veel stugger dan veel andere veren die meestal gemonteerd werden.
Ik heb toevallig twee NOS setjes gevonden en kwam er daardoor achter dat ze erg stug zijn. Het fietst overigens wel lekker omdat het een direkt contact met je fiets oplevert.
A588B19E-B8C3-4672-8B16-ACC334BFEB8D.jpeg
A588B19E-B8C3-4672-8B16-ACC334BFEB8D.jpeg (78.56 KiB) 796 keer bekeken
Burgers zelf monteerde zadels van KNOOP.
Het is geen wet van Meden en Persen maar de zadelstrop zit meestal andersom. Boven het dwarse gedeelte van de zadelpen in plaat van er onder.
5276A322-CEC4-44A6-8C97-DE3FB70D721C.jpeg
Dit zijn twee setjes. Een voor een zadel van een transportfiet en een set voor een zadel voor een toerfiets.
De kleinere veren zijn stugger dan de grote.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets? Burgers.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Woldman schreef: 6 apr 2023, 18.48 Mijn vragen:
- herkent iemand de beide zadels zonder merkaanduiding?
Dat zijn Lepper transport zadels. Het modelnummer kan ik even niet zo snel achterhalen, ze hadden nogal wat verschillende modellen. No. 211 komt in de buurt, maar die is maar met enkele strop geloof ik.
- welk zadel is het meest passend op de Burger transportfiets uit 1935?
Het zadel dat er op hoorde staat op de vorige bladzijde in deze discussie. Ook hier is een voorbeeld te zien: https://www.transportfiets.net/2022/04/ ... ort-zadel/

Van de zadels die je hebt, zou ik in ieder geval niet de Primus erop zetten. Die is te nieuw. De andere kloppen wel kwa leeftijd, en zijn ook bedoelt voor transportfietsen.
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

De trapas van de Burgers transport uit 1935 is er uit.
Op verzoek van Charles hier wat foto's.
Ik zie geen merktekens o.i.d. Helaas dus geen "B driehoekje D" zoals op de crancks.
Wel tegenover elkaar wat parallel verlopende streepjes, ik denk een artefact veroorzaakt door een tang of ander gereedschap.
De cup is de linker, de rechter krijg ik er met geen mogelijkheid uit.
IMG_3540.jpeg
IMG_3541.jpeg
IMG_3535.jpeg
IMG_3536.jpeg
IMG_3537.jpeg
IMG_3539.jpeg

en als laatste detail de maat van de kogeltjes, 9/32 dus.
IMG_3532.jpeg
Plaats reactie