Ambtenaren fiets

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Adam simplex
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2023, 19.09

Ambtenaren fiets

Bericht door Adam simplex »

Goedemiddag ,wil mij even voorstellen !
Als Amsterdammer wilde ik natuurlijk een Simplex fiets toen ik een mooi exemplaar zag werd de fiets zeventien jaar geleden snel gekocht ,balhoofd plaatje las Amsterdam nadat ik naar huis gefietst was las ik Gazelle dieren
Plaatsnamen en romantische nostalgie wat kan het een mens lelijk in de weg zitten .
Nog altijd tevreden met mijn in een opwelling gekochte Simplex
Fiets fascinerende groet
Wil
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ambtenaren fiets

Bericht door maartenB »

Leuk om te lezen Wil!
Maar waarom noem je het een ambtenaren fiets?

Welkom op het forum trouwens
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Adam simplex
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2023, 19.09

Re: Ambtenaren fiets

Bericht door Adam simplex »

Dankjewel Maarten ,
In de vijftig en zestiger jaren van de vorige eeuw reden de gemeentelijke diensten van Nederlandse steden op gelijksoortige fietsen
Ambtenaren werden herkend aan hun fiets
Vandaar
Groet wil
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Ambtenaren fiets

Bericht door wimjansen »

Sterker nog: in Rotterdam kregen ambtenaren en politiemensen tot in de zeventiger jaren op grond van een soort half-illegale kartèlovereenkomst een DCR fiets m/v, om een hun (dienst-)ritjes op te maken. De lagere dan, want de hogere functionarissen kregen een Simplex. Als de fiets na enige jaren was afgeschreven kregen ze een nieuw exemplaar, vaak werd de oude dan doorgeschoven naar familie of bekenden. Met name DCR heeft hier enorm van geprofiteerd, kort nadat de regeling werd gestopt ging DCR (De Centrale Rijwielen Engros Rotterdam), mogelijk niet geheel toevallig, failliet.
Bijlagen
S6301082.JPG
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie