bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Woldman »

Vragen over een Locomotief Super de Luxe.

Vandaag in Dieren dit frame opgehaald wat Jancees aanbood op dit forum.
Mooie kleur, lak heeft wel geleden maar toch nog mooie biezen hier en daar zichtbaar.
Chroomwerk lijkt als nieuw, kettingwiel is nooit gebruikt.

Mijn vragen zijn:
- hoe zit het nu met het bouwjaar? 1950? of 1959?
- wie herkent de merktekens op beide cracks?
- wie herkent het merkteken op het stuur?
- wat betekent 2-88 op de stuurpen? Februari 1988?
- wie herkent iets van de vage transfer met …..PEZUN, …..haven 40, …..straat 41, …..53 en …..DAM?
IMG_3239 (1).jpeg
Met locomotief balhoofdplaatje (iets links uit het midden vastgeklonken :oops: ) en framenummer beginnend met een 9.
Je zou dus zeggen bouwjaar 1959 volgend het beroemde boekje.
IMG_3231.jpeg
IMG_3225.jpeg
Maar op de bovenste balhoofdlug staat toch echt 1950 ???
IMG_3236.jpeg
Nog wat details:
IMG_3228.jpeg
IMG_3230.jpeg
IMG_3244.jpeg
IMG_3245.jpeg
IMG_3233.jpeg
IMG_3232.jpeg
IMG_3240.jpeg
IMG_3223.jpeg
IMG_3246.jpeg
IMG_3247.jpeg
Bijlagen
IMG_3226.jpeg
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Beau-Velo »

Inderdaad op het balhoofdlug staat het bouwiaar.
Dat balhoofdplaatje is dan van latere datum. Ook wel te zien aan de klinknagels en scheef gemonteerd.
Daar moeten ze destijds wel een Boormal voor gehad hebben.
In 1950 was deze fiets uitgevoerd met een balhoofd transfer.
Geweldige frames vind ik dit. Fijn gebouwd zitten heel mooi in elkaar en zeer stevig.
Heb er eentje voor mijn vrouw gebouwd van een oud frame en is haar favoriete fiets.
Nu bezig aan een nieuw eigenbouw project van zo’n frame elke in slechte staat van lak is. Zal hier binnenkort verslag van doen.
In 1950 hadden deze fietsen nog van die mooie licht gebolde spatborden waarvan de voorste uitloopt in een punt.
Succes met de restauratie.

Groeten Martijn
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Woldman »

Beau-velo,
Dank voor je reactie.
Tsja, als het frame van 1950 is moet ik naar andere onderdelen (oa de spatborden en wielen) op zoek dan wanneer ie van 1959 is.
Het zou dus kunnen dat de 9 in het framenummer naar 1949 verwijst en dat de fiets in 1950 afgebouwd is.

Vriendelijke groet,
Jan
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Cyclissimo »

Dat laatste lijkt me het meest waarschijnlijk ja. De fiets is duidelijk van rond 1950. Latere modellen hebben geen klemboutenbracket meer.
De cranks zijn heel recent van Thun. Het stuur komt van Raleigh Industries. Wie weet inderdaad zelfs uit 1988. Het plaatje is zelfs het nog iets nieuwere type, met rode locomotief. De eerste versie van het nieuwe plaatje had nog een blauwe locomotief.
Op het transfer lees ik Schiedam en ZIJN ipv ZUN.
In 1950 zitten er nog geen Simplex naven in, dus dat scheelt wel. Kun je op zoek naar SA-naven :)
Prachtige staat nog verder! Daar kun je wel iets moois van maken! Al zijn de spatborden uit die tijd niet het makkelijkste om te vinden...
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Beau-Velo »

Woldman schreef: 23 feb 2023, 19.17 Beau-velo,
Dank voor je reactie.
Tsja, als het frame van 1950 is moet ik naar andere onderdelen (oa de spatborden en wielen) op zoek dan wanneer ie van 1959 is.
Het zou dus kunnen dat de 9 in het framenummer naar 1949 verwijst en dat de fiets in 1950 afgebouwd is.

Vriendelijke groet,
Jan
Ben net bij iemand in de buurt geweest die me vertelde nog een set spatborden heeft voor een Locomotief van het oude type.
Ik heb nog twee Newtons stock kettingkasten met Locomotief erop voor 26”
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door fietser »

't is rijwielhandel P.C. Poppezijn, Hoogstraat 41 in Schiedam. Veel werk tot dit weer een kloppende Locomotief van 1950 is! Misschien is het makkelijker om er over een half jaar een op marktplaats te vinden die nog wel grotendeels klopt. Maar in ieder geval fijn als deze weer de weg op geholpen wordt i.p.v. naar het oudijzer.

Succes,
fietser
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Bandenplakker »

Ik had (gestolen :shock: ) en heb er een in aanbouw. Ik vind ze heel prettig rijden.
Wat mij eraan opviel, was de voor 26-inch wielen bijzonder lange balhoofdbuis.

De rechter crank + kettingwiel is een nieuwe Thun, dat verklaart ook de schijnbaar ongebruikte status.
De linker crank is van een andere fabrikant, die ik niet thuis kan brengen, maar ook die lijkt me niet origineel.

Dirk
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Fredkorpel »

Ik heb nog een locomotief van hetzelfde bouwjaar en in dezelfde groene kleur, waarvan het frame en de vork beschadigd zijn. De spatborden zijn origineel en nog goed. Ook het achterwiel en het crankstel zijn origineel.
Je mag deze fiets wel overnemen voor de onderdelen.

Groeten,
Fred
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Woldman »

Dank aan alle tipgevers.
Verhelderend.
Het is dus een frame uit 1950 met modern stuur en modern cranckstel. En een slecht gemonteerd niet passend balhoofdplaatje.
Als ik hem origineel wil maken wil ik dat laatste ook veranderen. Zijn de originele balhoofd transfers nog te verkrijgen?

Fredkorpel,
Ik heb misschien wel interesse in jouw aanbod.
Heb je wat foto’s en heb je een idee wat je er voor zou willen hebben?
Roosendaal is wel 135 km bij mij vandaan :(
Stel dat we tot een afspraak komen, ga je toevallig 16 april ook naar de beurs in Berlicum?

Vriendelijke groet,
Jan
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: bouwjaar en details Locomotief Super de Luxe

Bericht door Fredkorpel »

Jan,

Ik heb een PB gestuurd.

Groeten,
Fred
Plaats reactie