Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5)

Bericht door veenofiets »

Ik lees het stukje van de oude Fongers transportfiets met Nordlight lamp die Jasper gehad heeft terug. Er ligt nog een mooie begin jaren zestig Nordlight koplamp uit spul van mijn vader die past vast al veel mooier op de fiets dan dit lelijke zwarte ding in afwachting tot wat erop hoort. Een niet originele koplamp staat echt foeilelijk vind ik. Het dikke Lepper zadel is ook niet origineel maar wel mijn vriend wat zit het ding heerlijk heb het idee dat ik daar wel een hele dag op kan zitten fietsen en dat de hf70 dan zon 160 km verderop is na zon dag.

Freek
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5)

Bericht door veenofiets »

Het verschil in hoogte! De Veeno die van mijn opa is geweest is 60 cm.

Freek
Bijlagen
BB96DB41-8CD3-480D-BD6F-E2F9E5EF3EA9.jpeg
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Ik kon een paar crèmekleurige banden van de bekende leverancier bekoomen.
De koplamp heb ik even vervangen door een oude nordlight die uit vaders schuurtje komt. Nog een voordeel die lamp doet het en dat zwarte bakbeest niet.
De rechter wielmoer blijkt dol. Ik zal dus een moer moeten kopen voor een sa achteras. Hij zit wel weer maar het is niet goed. Ook het achtertandwiel en ketting behoeven binnenkort aandacht het tandwiel heeft al enigszins punten deze fiets is dus in tegenstelling tot de Veeno van opa redelijk veel gebruikt lijkt het.Fijn te weten na vervangen kan het achterwiel geen eigen leven meer gaan leiden. Het achterspatbord heeft aan de binnenkant een anti roest behandeling nodig ik denk dat ik hem in de winter een keer van binnen in de owatrol zet. Na een avondje sleutelen ziet ie er nu zo uit te doen in elk geval de wielmoer en poetsen.

Freek
Bijlagen
AAFB5EEA-F6E2-46DD-9AD1-4CEA8217AF1B.jpeg
Laatst gewijzigd door veenofiets op 17 jul 2022, 22.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door JasperA »

Dag toont toch een stuk beter zo… Mooi statig rijwiel!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Jasper, dat klopt de fiets knapt er erg van op. Zadel vervangen blijft wel een dingetje dit hangveer zadel zit lekker nou is een hangveer comfortabel maar qua fietsen verlies je wel wat kracht aan de vering.
Freek
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Vandaag stukje wezen fietsen met de “luie fiets” eerst naar MEC Dronten dit keer niet voor oude fiets maar voor bijensafari een leuk ritje met de dieseltrein door een natuurgebiedje met bijenkasten van Rob Triest beheerd door MEC/ Rob.
Daarna via een bioboer daar in de buurt voor wat boodschapjes weer terug al met al zon 35 km gefietst met een gemiddelde vsn ongeveer 20km/u
Freek
Bijlagen
584DE7D9-BEBA-4D13-9B5E-12F6ED32AA8F.jpeg
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Afgelopen zaterdag de witte pedalen er eens op gezet die ik afgelopen najaar op mp had gescoord is van Lyotart, van wat ik vind voor Mobilette nou deze dikke fiets weegr misschien wel meer dan een ouwe bromfiets. Afgelopen zondag was ik aan het klussen met een tuinhuisje in de achtertuin maar kon het niet laten tussendoor even een ritje naar de boerderijwinkel te maken. Het is een anders dan andere HF 70 door de enkele in plaats van dubbele buis. Hij rijdt goed maar je merkt wel dat je met een dikke zware fiets onderweg bent. De SA drieversnellingsnaaf is dan fijn. Ik heb ineens de Fongers met dubbele buis uit Eindhoven weer te koop zien staan maar niet toe gehapt. Zou dan alles over moeten zetten om die 3v te krijgen en hij is dan niet meer zoals ooit afgeleverd door Fongers ook niet leuk. En 1 buis is ook wel grappig. Al met al een statige fiets die een plek heeft in mijn hal de “middenbok” uitklappen op plankje zodat de tegels niet krassen en staat ie sierlijk rechtop.Ik probeer een Fongers zadel voor deze te vinden best kans dat dit lang duurt. Dit dikke zweefzadel staat niet mooi, maar zit als een vorst alhoewel het misschien nog wat zwaarder trapt, vering draagt bij aan comfort maar kost ook extra trap inspanning.

Freek
Bijlagen
Witte pedalen bij de boerderijwinkel
Witte pedalen bij de boerderijwinkel
5D2227E3-D5CF-4D3F-BB1E-50972EF8D904.jpeg (148.14 KiB) 1398 keer bekeken
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door JasperA »

Prachtig rijwiel! En dat zadel komt vanzelf wel een keertje, ik zoek met je mee.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Nog wel nodige te doen aan mijn halletje maar de reclame die ik van Jos heb gekocht hangt bij de Fongers fiets aan een haakse duim in een m8 plug, hij zal er dus wel niet meer weg komen.

Freek
Bijlagen
216D3114-F0B7-46AC-A552-B6357BB473B2.jpeg
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Wat veranderd aan de HF70, in Oktober al een Fongers zadel weten te kopen een NOS exemplaar eigenlijk een transport zadel maar die zijn ook wel op hoge Fongers fietsen gemonteerd. Bij Fotomaan een haakse zadelpen en een passende Lucas bel gekocht die origineel hier ook op hoort. De bel heeft een heel mooi geluid en rammelt niet. De fiets is met deze andere delen nu een stuk origineler, gelukkig zit het Fongers zadel ook goed, net als het Lepper zweefzadel die erop zat, het veert enkel in vergelijking met die niet. De koplamp is nog steeds de Nordlight die bij het opruimen / slopen van de schuurjes bij mijn vader tevoorschijn kwam.

Freek
Bijlagen
249b56b4-b466-4a91-808a-92dc5051342a.jpeg
Plaats reactie