trapas gezocht

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
stan97
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2022, 17.12

trapas gezocht

Bericht door stan97 »

Hallo allen.
ik zal mij eerst even voorstellen. ik ben stan 25 jaar jong en fanatiek fiets hobbyist.

nu heb ik laatst een wat oudere omafiets gekregen van iemand. de fiets komt waarschijnlijk uit de jaren 60 als ik van de achternaaf uitga.
het is verder geen bijzondere fiets (meer een frankenstein) :P maar ik zou hem graag weer aan de praat krijgen.
nu is het meeste al gelukt qua reviseren en vervangen van de lagers e.d. alleen loop ik nu vast op de trapas.
ik heb het gatdiameter in het frame voor de trapas al van 45 naar 40 mm moeten verkleinen met een zelfgedraaide vulbus omdat deze door te veel speling en een paar hele sterke benen letterlijk uitgelubberd was. nu is alleen het probleem dat de enige "goede trapas"die ik had niet zo goed bleek te zijn na een aantal kilometers (oppervlakte harding was doorgesleten)
dus mijn vraag is weet iemand waar ik een thompson type trapas kan vinden van 138 of 140mm lang, rond 15,8 met 40mm inslagcups
ik heb de lokale fietsenmakers ook al afgebeld en sites zoals bikes to remember uitgekamt maar helaas niks gevonden.
dus ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen met dit avontuur :)
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: trapas gezocht

Bericht door m-gineering »

stan97 schreef: 14 dec 2022, 21.38 Hallo allen.
ik zal mij eerst even voorstellen. ik ben stan 25 jaar jong en fanatiek fiets hobbyist.

nu heb ik laatst een wat oudere omafiets gekregen van iemand. de fiets komt waarschijnlijk uit de jaren 60 als ik van de achternaaf uitga.
het is verder geen bijzondere fiets (meer een frankenstein) :P maar ik zou hem graag weer aan de praat krijgen.
nu is het meeste al gelukt qua reviseren en vervangen van de lagers e.d. alleen loop ik nu vast op de trapas.
ik heb het gatdiameter in het frame voor de trapas al van 45 naar 40 mm moeten verkleinen met een zelfgedraaide vulbus omdat deze door te veel speling en een paar hele sterke benen letterlijk uitgelubberd was. nu is alleen het probleem dat de enige "goede trapas"die ik had niet zo goed bleek te zijn na een aantal kilometers (oppervlakte harding was doorgesleten)
dus mijn vraag is weet iemand waar ik een thompson type trapas kan vinden van 138 of 140mm lang, rond 15,8 met 40mm inslagcups
ik heb de lokale fietsenmakers ook al afgebeld en sites zoals bikes to remember uitgekamt maar helaas niks gevonden.
dus ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen met dit avontuur :)
Misschien te veel Frankenstein, maar Sunrace heeft 40mm inslagtrapassen in 136mm
/Marten
stan97
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2022, 17.12

Re: trapas gezocht

Bericht door stan97 »

Die trapas van sunrace had ik inderdaad ook al gezien maar daar kom ik helaas niet mee weg. die van 138 was al kiele kiele.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: trapas gezocht

Bericht door m-gineering »

stan97 schreef: 15 dec 2022, 06.10 Die trapas van sunrace had ik inderdaad ook al gezien maar daar kom ik helaas niet mee weg. die van 138 was al kiele kiele.
Aan beide kanten? Je kan een kant natuurlijk iets minder diep inpersen met een spacer er tussen
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: trapas gezocht

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb ze wel liggen. Maar ik ben niet zo goed in het opzoeken en verzenden, vanwege tijd gebrek. Ik kan een poging wagen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: trapas gezocht

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb twee kandidaten gevonden. Mocht je interesse hebben, dan kun je me mailen op frx.geo at yahoo.com
stan97
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2022, 17.12

Re: trapas gezocht

Bericht door stan97 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 15 dec 2022, 22.11 Ik heb twee kandidaten gevonden. Mocht je interesse hebben, dan kun je me mailen op frx.geo at yahoo.com
Dat is heel goed nieuws :) bedankt voor het zoeken. ik heb je een mailtje gestuurd.
stan97
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2022, 17.12

Re: trapas gezocht

Bericht door stan97 »

een goede avond allemaal,
het is even geleden dat ik wat heb laten horen. dit kwam helaas door tijgebrek en onverwachte tegenslagen (het zal eens mee zitten :lol: ) maargoed,
het volgende is gebeurd: ik had de NOS trapas gemonteerd in het frame waar ik de adapterbus in gemaakt had (stuk oud frame van een vouwfiets) nou bleek bij het afstellen van de as dat de bus niet helemaal gelijk afgevlakt was. dit was balen aangezien deze bus er al helemaal ingelast zat :oops: toen kreeg ik nog het idee om een 40mm inslag sunrace as te proberen maar helaas waren de uitgedraaide delen in de adapter bus niet diep genoeg uitgedraaid en hij was ook nog eens 70mm lang ipv 68mm.

dus daar zat ik dan verslagen en teleurgesteld.
maar ik wilde niet opgeven dus heb ik uiteindelijk gedaan wat ik als eerste had moeten doen.
ik heb met zweet op mijn voorhoofd de oude bus losgeslepen en eruit geperst.
daarna heb ik een adapterbus gemaakt van 45mm naar 35mm en 68mm breed.
dit zodat de bus genoeg 'vlees' zou hebben om evt vervormingen van het lassen te doorstaan en ook om daar de meeste hitte in te stoken zodat de lugs niet te heet werden.
uiteindelijk heb ik een35mm sunrace trapas gebruikt en hierbij bleek toevallig ook de kettinglijn perfect uit te komen.
ik heb de NOS trapas nog bij iemand kunnen gebruiken om haar kwikstep te repareren dus die is gelukkig ook goed terrecht gekomen.

maargoed genoeg gekletst hier een paar fotos:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: trapas gezocht

Bericht door peter1986 »

jij gaat ook echt de extra lengtes om iets in orde te krijgen, i like it! :mrgreen: beetje te laat maar ben net nieuw hier op het forum, als je nog eens een trapas zoekt mag je me altijd contacteren, heb een bak vol, wlsw gebruikte maar goede staat uiteraard. had je er niet aan gedacht zo'n nederlands systeem te gebruiken met de perscups? weet nu niet de diameter er van vanbuiten, ik gebruik deze nooit, maar weet dat ik er zo liggen heb, afkomstig van oude Gazelle enzo. ik vermoed dat het met jou fabricatiekunde zeker mogelijk is te gebruiken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: trapas gezocht

Bericht door maartenB »

fiets kan weer jaren mee, mooi werk.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie