V.T. (Lucifer) - bouwjaren?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

V.T. (Lucifer) - bouwjaren?

Bericht door tredmolen »

Hallo allemaal,

Ik heb hier 2 van de bekende Lucifer (CH) dynamo's, gelabeld Van Tertolen V.T.

Gezien de serienummers de oudere versie aan de linkerkant.

-> Kan iemand ze misschien wat preciezer dateren en vooral aangeven wanneer de modelwisseling heeft plaatsgevonden?

Bij voorbaat dank
Bijlagen
VT2 Kopie.jpg
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: V.T. (Lucifer) - bouwjaren?

Bericht door JasperA »

Helaas kan ik je niet helpen aan een datering. Wel weet ik dat er nog een andere versie is die als twee druppels water lijkt op die van Fongers. Fongers verkocht deze dynamo’s tussen 1929 en 1931 als ik me niet vergis. Zijn er mensen die deze specifieke dynamo toevallig hebben liggen? Dan houd ik mij aanbevolen.
Bijlagen
C1F0D20F-4470-4D84-918C-BC0DCC161E82.jpeg
B8CCFA27-651A-44A7-AF18-E2A3946B8413.jpeg
BCFD91EC-8553-4D64-9181-34450D0CCF60.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: V.T. (Lucifer) - bouwjaren?

Bericht door tredmolen »

Je kent ze dus tot nu toe met "Lucifer" (d.w.z. de fabrikant) erop, verder met de Nederlandse labels V.T. en FG. Er is ook een Duitse import van "IMPEX"...
Importeurs of dealers mochten ze dus blijkbaar voorzien van hun eigen merken - wat bovendien vrij eenvoudig was aangezien alleen de (losse) afdekplaten gestempeld moesten worden. Geprofileerde platen (zoals die rechts op mijn foto) heb ik tot nu toe eigenlijk alleen van V.T. gezien, maar dat betekent niet dat er geen anderen waren.

Wat mij verder opvalt is dat de getoonde modellen van @JasperA bij het scharnier iets afwijken van de mijne, hoewel de serienummers hier vergelijkbaar ver uit elkaar liggen...

Het blijft dus enigszins raadselachtig om welke bouwjaren het gaat. Hoewel je ze zeker midden jaren 20 tot begin jaren 30 kunt plaatsen, zou een preciezere toewijzing aan de hand van het serienummer natuurlijk heel mooi zijn :-)
Plaats reactie