Restaureren of recyclen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door Beau-Velo »

Adaptertjes om het 28” voorwiel iets lager in de vork te monteren zonder dat het gevaarlijk wordt.
Bijlagen
5E2D54EE-F73B-492C-AA24-8D963AC38F1A.jpeg
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 85
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door austral man »

Geweldig,die adaptertjes.Dat soort dingen word ik altijd blij van.

Hans
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door non-fixie »

Werner schreef: 17 mar 2023, 08.13 De achtergrond op de foto maakt de fiets ook wat mooier. 't Is duidelijk niet in Nije Luesen ...
Waar is het eigenlijk, Japan :?:
Chiusure, Italië. Ik mag er graag een fotootje van mijn fiets maken. :)

Afbeelding
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door Beau-Velo »

Eindresultaat van een van ijzerslak gerede Locomotief uit 1952.
Heb geprobeerd hem klassiek te houden. Maar wilde hem ook subtiel houden.
De Steelite naafjes zijn redelijk recent maar staan haar goed. De ombouw van 26” naar 28” is ook goed gelukt.
Al moest ik wel met de ketting spelen (halve schakel) omdat er geen stelruimte meer over was.
Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat. Mijn vrouw vind het geweldig en heeft haar aandacht met deze fiets wel gehad tijdens een weekje vakantie aandeel Franse kust.
Ik ben nog lang niet klaar met recyclen van oude fietsen/frames maar uiteraard met respect voor mooie originele exemplaren.
Daar blijf ik ook vanaf.
Bijlagen
8D074373-346D-4782-B26C-B8F07AB8C8C1.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door non-fixie »

^^ Mooi gedaan! Dat gaat maar nét met die spatbordjes. Ziet er wel strak uit.
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door Fredkorpel »

Leuk om te zien dat het frame en de spatborden die heel lang in de schuur hebben gestaan weer een mooie bestemming gekregen hebben
Gronam2
Berichten: 128
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door Gronam2 »

Mooi gedaan, schitterende fiets!
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door Beau-Velo »

Dank voor jullie positieve reacties.
Heb er veel plezier aan beleeft de fiets een nieuw leven te geven.
En daarbij een podium te pakken dat restaureren/verbouwen ook leuke oude fietsen op kan leveren.

@Fred: dat frame wat ik van jou heb hangt nog in de dakschuinte van mijn atelier. Het achterspatbord is met polyester gerepareerd en dat komt niet goed met stralen en poedercoaten. Fan van deze frames dus die komt wel een keer aan de beurt.

Groeten Martijn
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door jwfabrie »

Wat een geslaagde creatie. Ik heb hier twee van dergelijke frames staan in matige tot redelijke staat. Eentje houd ik in ieder geval redelijk authentiek, maar die andere verdient een make-over: dit geeft inspiratie! 🙏
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Restaureren of recyclen

Bericht door fietshobbyist »

non-fixie schreef: 17 jun 2023, 23.55 Dat gaat maar nét met die spatbordjes.
Op een elektrische fiets, die voor niets langs de weg stond met een kapotte accu, zaten 40-622 banden, als ik me goed herinner. Een old-school 28 inch fietsband is 37-622.
Ik monteerde die 40-622 later nog eens op een los wiel om die band eens op te meten, want ik zag er iets aan.
Wat bleek: het contour van die band is wel tamelijk vierkant, maar wel wat lager en vlakker. De band was even breed als een 37-622 maar het loopvlak iets breder, met hoekige schouders en de hoogte van het contour was 5 mm minder dan een 37-622 en dat was wel verrassend.
Wellicht is dat type band beter passend in uw mooie kruisframe fiets.

Voor één van mijn fietsen, met een krap in het spatbord passende band, maakte ik twee simpele verlengstukjes voor de achterspatbordsteun. Dus ook dat is nog een mogelijkheid om wat meer stelruimte te creëren. Toen ik die fiets kocht, zat er, waarschijnlijk om die reden, nog een verkeerde band op; 37-622 in plaats van 47-622.
Ik moet er wel bij opbiechten dat ik het spatbord ook onder het achtermannetje doormidden heb gezaagd, om het 1,5 cm in te korten maar waardoor het ook iets flexibeler is geworden wat die verlengstukjes betreft.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 22 jun 2023, 11.18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie