Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden

Woldman
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden

Bericht door Woldman »

ter illustratie nog wat foto's.
IMG_3473.jpeg
IMG_3477.jpeg
IMG_3479.jpeg
IMG_3478.jpeg
IMG_3476.jpeg
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 85
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden

Bericht door austral man »

Hallo Jan,

Ik zou voor optie 1 gaan.Wel zou ik alle roestige plekken eerst met Fertan behandelen,alvorens de hele fiets in de Owatrol te zetten.
Waarschijnlijk kun je 16 april in Berlicum wel geschikte spatborden vinden.

groet,Hans
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden

Bericht door tdebruin »

Het is altijd moeilijk om van afstand te beoordelen, maar op de foto's afgaande zou ik zeggen: ga voor optie 1. De roest lijkt redelijk oppervlakkig, met goed poetsen en voorzichtig her en der wat bijschuuren, en daarna idd owatrol of soortgelijk spul gaat die fiets weer 20 jaar mee, en dat verdient zo'n mooie oude fiets zeker. Optie 2 is heel veel werk en het opnieuw lakken vind ik zelf echt heel moeilijk om goed te doen. Dan liever laten poedercoaten, maar dat is dan weer zonde van de originele uitstraling. Optie 3 vind ik al helemaal zonde, zo'n fiets kan nog jaaaren mee als ie maar een beetje onderhoud krijgt (of "LTC" zoals ik hier op het forum onlangds leerde :)).
Woldman
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden

Bericht door Woldman »

Ik heb dit krijgertje intussen onderhanden genomen.
Zoals eerder gemeld is ze gedetermineerd als een Stokvis uit 1935 aan de hand van o.a. de maten/geometrie, het framenummer en de dichte asgaten in de voorvork.
De remmerij is SA, gedateerd 1934.
Ze is nagekeken, nieuw vet in de lagers, in de Owatrol met zwart pigment gezet, voorzien van passende oude spatborden, net-rokbeschermers en (bij de aanwezige koplamp) passende dynamo en achterlicht. Alles eerder dit jaar gescoord in Berlicum. En voorzien van oude Vredestein spekbanden.
Ook in Berlicum een balhoofdplaatje gekocht maar dit niet gemonteerd omdat ik niet zeker weet of het bij de leeftijd hoort. Er zitten geen gaatjes in de balhoofdbuis dus misschien hoort er wel een transfer op.

Ik weet niet of er specifieke Stokvis liefhebbers zijn maar als iemand belangstelling heeft hoor ik het graag. In verband met beperkte opslagruimte (ik woon in centrum Amsterdam) moet ik keuzes maken en ik heb gekozen om me vooral toe te leggen op Amsterdamse merken. Deze Rotterdamse dame mag dus naar een ander thuis.

vriendelijke groet,
Jan
IMG_0835.jpeg
IMG_0835.jpeg (8.86 KiB) 494 keer bekeken
IMG_0836.jpeg
IMG_0836.jpeg (8.66 KiB) 494 keer bekeken
IMG_0837.jpeg
IMG_0837.jpeg (6.8 KiB) 494 keer bekeken
IMG_0841.jpeg
IMG_0841.jpeg (6.94 KiB) 494 keer bekeken
IMG_0840.jpeg
IMG_0840.jpeg (6.93 KiB) 494 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden

Bericht door maartenB »

Ik wil hem niet, maar fijn dat het fietsje gered is, die komt wel terecht, er zijn veel interbellum liefhebbers
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie