Cyrus tandem?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Dejago
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2022, 20.49

Cyrus tandem?

Bericht door Dejago »

Deze tandem heb ik 40 jaar geleden gekocht. Ik wilde er wel op rijden, maar dat werd het nooit echt. Nu wil ik vooral meer over die tandem weten. Wanneer is die gemaakt? Is het echt een Cyrus? Hoe heeft hij er origineel uitgezien? Hij maakt wel een flink verbouwde indruk.
Cyrus tandem.jpg
Voorop staat een balhoofdplaatje met de bevestigingsgaatjes links en rechts. Het lijkt dezelfde als het plaatje rechtsboven op p 114 in de speciale uitgave over Valuas en Cyrus. Maar zegt het iets over het bouwjaar of - periode? Eronder zit nog een restje van een rechthoekige transfer met groene lijntjes.
IMG_3946 - kopie.JPG
Ik kan nog nergens een framenummer vinden.
De bovenste verflaag is zwart. Daaronder zit een lichtblauwe verf? Zou dat de originele kleur kunnen zijn?
Voorop zit een grote Hella lamp waarvan het venster nog helemaal gaaf is, inclusief serienummer. Maar geen idee of die origineel is of er later op gezet.
Joost56
Berichten: 35
Lid geworden op: 2 apr 2015, 19.45

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Joost56 »

Hoi Dejago,
Op de zadelbuis bovenaan moet een framenummer staan. Waarschijnlijk is er verf ingelopen bij oververven. Met de uitgave CYRUS en VALUAS, themanummer Oude Fiets blz. 138 kun je MISSCHIEN ongeveer het bouwjaar bepalen. Met acht oude Cyrussen in mijn bezit, weet ik inmiddels dat de fabriek zich niet altijd aan de volgorde bij framenummers aanbrengen heeft gehouden. Succes!
mvg. Joost
Dejago
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2022, 20.49

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Dejago »

Ha Joost. Dank voor de tip en het nummer heb ik gevonden: 94613.Volgens die tabel van Cyrus, Valuas zou het bouwjaar dan tussen 1941 (90301)en 1946 (98625) liggen. In het binnenwerk van de achternaaf is 'Styria 51' ingeslagen. Het naafhuis is een F&S. Die was zwart geschilderd. Ik kan geen letter van het jaartal terugvinden. Dus ik denk dat die naaf niet betrouwbare informatie oplevert.
Cyrus tandem F&S_01.jpg
Cyrus tandem Styria 51_02.jpg
Cyrus tandem framenummer_02.jpg
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Rob Houkes »

Die naaf is uit 1925! Dus ofwel de fiets is veel ouder of de naaf is veel ouder dan de fiets.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Rob Houkes »

Deze is uit 1926
Bijlagen
torpedo_1926.jpg
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Dejago
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2022, 20.49

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Dejago »

Dank Rob voor de info!
Op de remmantel staat het logo van F&S en het getal 40. Komt dit onderdeel dan uit 1940? De kop die de remmantel op zijn plek houdt is van Styria uit 51. Op andere onderdelen van de naaf vind ik geen logo's en getallen. Het lijkt mij dat wiel en naaf dan inderdaad uit 1925 stammen en dat er later onderdelen vervangen zijn. Of het wiel origineel in de tandem zat is niet vast te stellen. Ik vaar op de informatie van het framenummer. Het frame van de tandem zou dan ergens tussen 1941 en 1946 gebouwd zijn. In de Cyrus/Valuas uitgave is verder niets te vinden. Hoe de tandem er origineel uitgezien heeft ...
TandemRemmantelNummer.jpg
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Rob Houkes »

Ja, die remmantel is uit 1940 en een vervanging, net als het styria onderdeel en mogelijk ook de rest van het binnenwerk. Niet ongebruikelijk want dat is juist het mooie aan die Torpedo naven en alle kopieën er van, bijna alle onderdelen zijn probleemloos uitwisselbaar en ook nog steeds verkrijgbaar. Dat kan ze héél lang werkend houden, zolang de huls maar goed blijft :-).
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Bandenplakker »

Ik verbaas mij over het feit dat -ook al is er voor een trommelrem geplaatst- in een tandem een remnaaf is toegepast.
Dat is toch veel te zwak, als je het gewicht van de tandem + twee berijders in aanmerking neemt?

Dirk
Dejago
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2022, 20.49

Re: Cyrus tandem?

Bericht door Dejago »

Leuke vraag Dirk. Op de achtervork zit nog eenzelfde beugeltje voor het vastzetten van de remhevel als op de voorvork. Dus misschien zat achter ook een wiel met een trommelrem?
TandmenBeugelAchter.jpg
TandemBeugelVoor.jpg
In de trommelrem van het voorwiel voor staan het F&S logo, de letter H en een 1. Gebruikte F&S dezelfde nummering voor deze remmen als voor terugtrapnaven? Dan zou de H op 1965 slaan.
TandemTrommelRem-2.jpg
TandemTrommelRem-1.jpg
Kortom, de meeste onderdelen hebben een redelijke tot eerbiedwaardige leeftijd, maar het is wel allemaal bij elkaar geharkt.
Denhard.
Plaats reactie