Tilburger met fietsen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
badhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 6 apr 2023, 14.44

Tilburger met fietsen

Bericht door badhuis »

Tilburger, 60 jaar. Niet echt een liefhebber van fietsen, het werkwoord. Elke dag 5 kilometer naar de middelbare school fietsen, ik kreeg er een hekel aan. En nog steeds haal ik weinig aardigheid uit het fietsen zelf. Maar fietsen als objecten interesseren me wel. Mooie mechaniek, constructie, goed bedacht.
Om die reden heb ik vier fietsen.

1. Een dagelijkse (hoewel ik dat probeer te vermijden) is een pakweg bruin metallic 1983 Batavus Cambridge. Waarschijnlijk uit die tijd een luxe model, met veel chroom, trommelremmen en versnellingen. Ik kocht hem bij een fietshandel in 1994, toen mijn andere fiets net gestolen was. Dat was best jammer want daar zat een terugtrapversnelling op. Vond ik best bijzonder. Ik kocht de Batavus omdat dat ongeveer de enige mooie, oudere fiets was, zonder plastic. Ik moest en moet niks hebben van modernere fietsen, allemaal lelijk - hoewel er tegenwoordig weer wel fraaie dure fietsen verschijnen, mensen zijn (terecht) de plastic middelmatige fietsen zat. Deze Batavus was prima in orde, de Sturmey Archer 3-versnellings unit op het stuur was nog heel en er was een leren Brooks zadel. Was best duur kan ik me herinneren (300 gulden), maar omdat hij in zo'n goede staat was vond ik dat niet zo'n probleem. Eigenlijk te klein voor mijn lengte (27" wielmaat) maar omdat ik toch niet de wereld ermee rond fiets is dat okee. Ik gebruik hem voornamelijk om bij de supermarkt boodschappen te doen, aan weerszijden van het achterwiel hangt er een groot canvas bagagetas (hoe heet zo'n ding) aan de bagagedrager. Erg praktisch.

een Batavus Cambridge.jpg
dit is niet mijn fiets maar een identieke, staat te koop op MP


2. Een krijgertje. Een collega moest een huis uitruimen van een overleden tante. Haar zoon was een paar jaar eerder bij een ongeluk omgekomen. Dat was een race-fietser, er stond een oude donkergroene racefiets, die mocht ik wel meenemen. Waarom? Omdat ik het een mooie fiets vond, ouder type, en Raleigh - ik heb wat met Engelse mechaniek (bezit een paar Engelse oldtimers - auto's dan). Thuis deze afgestoft en schoongemaakt, banden opgepompt en stukkie gereden. Tja, rijdt best goed maar ik vind wielrennen helemaal niks. Oncomfortabel. Dus hangt ie alweer 15 jaar of zo aan de muur in de garage. Ik kwam er wel achter dat het best een bijzondere fiets is, verschillende dure lichtgewicht merkonderdelen en velgen, en "handmade by Carlton", met een SB nummer waardoor ik hem kon dateren op begin 1980.

20190713_141212 kopie.jpg
detail mijn fiets


3. Toen ik ongeveer 4,5 jaar geleden documentaire zag over de Roulandt ligfiets was ik benieuwd. Hoe zou dat fietsen? Op Marktplaats kijken of er wat te koop is, en hoe duur dan. Dat viel reuze mee, toevallig was er net een adv geplaatst van iemand in Eindhoven. De volgende avond haalde ik die fiets op. In goede staat, net zoals de racefiets eerder een kwestie van schoonmaken, smeren, afstellen en fietsen maar. Best apart, even wennen, maar helemaal niet verkeerd. Was wel afgesteld op iemand een stuk kleiner dan ikzelf. Dus de ketting verlengd, trapas een stukje naar voren. Veel beter nu. Maar om nu te zeggen dat dit een echte verbetering is vergeleken met een gewone stadsfiets, nou nee. Ik vind het wel een leuk ding, met name ook om de geschiedenis - een van de eerste ligfietsen. Maar eigenlijk doe ik hier niks mee. Misschien dat ik er weer iemand een plezier mee kan doen anders gaat ook deze aan de muur in de garage.

Roulandt 1 kopie.jpg
mijn fiets


4. Een jaar geleden zag ik toevallig in de buurt een advertentie van een oude Raleigh herenfiets. Hoe oud was niet bekend maar leek me er een van de vroege jaren 50, met een fraai breed stuur. Voor die twee tientjes wilde ik hem wel ophalen. Er is een framenummer zichtbaar, volgens een Raleigh internetsite zou dat duiden op productiejaar 1948. Leuk is dat de koplamp nog origineel is (denk ik!). Een dynamonaaf in het voorwiel. Die het waarschijnlijk al heel lang niet meer doet want er zat ook nog een gewone dynamo gemonteerd bij het achterwiel. Stangenremmen met blokken op de velgen. Lak is niet best, ik denk dat er her en der overheen geverfd is. Kettingkast is wel redelijk netjes. Het te moderne zadel is kapot. Mooi want dan kan ik het erg oude leren zadel met dubbele veren wat ik nog ergens heb liggen monteren. Er zit ook een te modern groot plastic rood achterlicht op, dat moet eraf natuurlijk. Eronder zit een ronde reflector. Ik moet maar op zoek naar een achterlicht uit die tijd. En dan? Voor de lol erop fietsen zou ik toch nooit doen. Maar ik heb een plan waarover ik in een apart topic zal berichten.

R kopie 2.jpg
mijn fiets
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 688
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Tilburger met fietsen

Bericht door wimjansen »

Leuk hoor, die Roulandt. Rijdt leuk maar inderdaad op zich niet zo bijzonder veel beter, lichter of sneller. Het is vooral de geschiedenis, het idee en dat het de eerste lig-, nou ja, leunfiets die in Nederland in serie werd gebouwd. Jouw exemplaar is gebouwd in een latere serie, met wat verbeteringen in het oorspronkelijk concept. En er is ook wat aan geknutseld :). Ik zou hem nog niet ophangen.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Tilburger met fietsen

Bericht door Loopt spaak »

Leuke collectie. En welkom bij onze mooie club.
En ik zelf ben ook heen fietser om dezelfde redenen die u aandraagt.
Maar meefietsen met een oude fietsen tocht is zeker een aanrader.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tilburger met fietsen

Bericht door maartenB »

Dag Badhuis,
wat leuk, nog iemand uit Tilburg!
Laten we een keer wat afspreken.

Ik zou je ligfiets graag eens zien. Ik mail je!

groeten,
Maarten B
voorzitter De Oude Fiets
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Bandenplakker
Berichten: 519
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Tilburger met fietsen

Bericht door Bandenplakker »

Dag badhuis,

Welkom op het forum!
Je Raleigh lijkt erg op de mijne, die uit 1953 is. De koplamp is inderdaad origineel, de bagagedrager niet. Heeft hij een versnellingsnaaf en 26" wielen, zoals de mijne?

Ik was voor de mijne op zoek naar een origineel spatbord-achterlicht, maar dat lijkt niet te bestaan.
Wel is er om en nabij die tijd een achterlicht geweest dat op de staande achtervork gemonteerd werd.

[bijlage]

Dirk
Bijlagen
Raleigh-14-superbe-sports-tourist-l.jpg
Plaats reactie