Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1568
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

Dankjewel voor de foto’s.
Aan de kogelbaan is te zien dat er ook kogels van 1/4” in kunnen en dat die dan iets hoger op de as draaien waar de as nog niet versleten is. Ik zou dat in’t ieder geval proberen.
Verder is het apart dat én bij jou én bij mij de rechter cup niet los wil komen.
Ik heb de rand van de cup in een zware bankschroef geklemd en het frame als hefboom gebruikt en nóg kreeg ik er geen beweging in. Om verder niets kapot te maken of door warmstoken hardheid te verliezen heb ik het maar zo gelaten.
Ik heb overigens geen origineel crankstel van Burgers en heb twee cranks bijelkaar gezocht en op maat geruimd.
Verder prijs ik mijzelf gelukkig omdat ik Überhaupt twee assen en een set cups heb gevonden. Bij een van de twee frames zat helemaal geen as of cups en bij de andere alleen maar twee cups waarvan de een dus vast zit.
Maar een van de twee fietst inmiddels weer.
Met 1/4” kogels in de as. :P
Bijlagen
Het verschil. De bovenste kogelbaan is met <br />1/4” kogels. De onderste met 9/32”
Het verschil. De bovenste kogelbaan is met
1/4” kogels. De onderste met 9/32”
Deze is in aanbouw.
Deze is in aanbouw.
Deze is zo goed als klaar.
Deze is zo goed als klaar.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Dag,

Dank voor je reactie, leuk om te lezen.
Ik ga het proberen met 1/4 kogels.
Blijkbaar hadden ze bij Burgers in de 30er jaren een heel sterke medewerker die belast was met het vastdraaien van de rechter trapascups :lol:
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Vandaag geprobeerd de trapas te monteren met 1/4 kogels. Lukte niet omdat de cup dan net iets dieper in het brackethuis komt en ik daarna de borgring er niet meer echt goed vast kon krijgen. Waarschijnlijk omdat de buitenste slagen van de schroefdraad op de cup beschadigd zijn. Ik had net niet genoeg vlees om de ring goed vast te zetten.
Dus de 9/32 kogels er maar weer in en met goed schoonmaken en nieuw vet draait ie best goed en het gaat toch niet mijn dagelijkse fiets voor 2000 km per jaar worden.
Ook de Torpedo naaf (op de buitenkant en op de as 35 ingeslagen dus helemaal origineel lijkt me) uit elkaar gehaald en van de benodigde 3 smeermiddelen voorzien. Verbazingwekkend dat, ondanks vastgekoekte kogels in de lagers aan beide zijden, zo’n naaf van bijna 90 jaar oud na schoonmaken en smeren weer draait als een zonnetje.
Hij is weer klaar voor een testritje als het later deze week hopelijk droog wordt.
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Hij is weer klaar. Alles draait weer soepel. Alleen over de ketting ben ik niet tevreden, die loopt wat hakerig.
Behalve het kenmerkende framenummer en de Burgers inslag op de cranks geen andere tekens op de buizen en lugs tegengekomen.
IMG_3560.jpeg
IMG_3558.jpeg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooi! Ketting zal vrij waarschijnlijk wel ver versleten zijn. Vrijwel altijd moet daar een nieuwe op. Zonder afgesloten kettingkast is door zand en stof zo'n ketting meestal wel op na een kilometer of 2000 fietsen. Je kan er ook 20000km mee rijden, maar dan loopt hij slecht en slijten de tandwielen extra snel. En kettingen in die maat worden gelukkig nog vollop gemaakt en kosten weinig. Ik gebruik zelf de SFR Competition 415.

Check ook of het achtertandwiel weerhaakjes vertoond. Die kun je nog bijwerken. Zie bijvoorbeeld:
Afbeelding
Links is bijgewerkt, rechts nog weerhaakjes door slijtage.
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Dank Jeroen,

Ik heb een nieuwe ketting besteld.

Jan
Woldman
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

En gelijk maar een nieuw setje vijlen :roll:
Plaats reactie