Burgers in ere hersteld.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Balhoofd »

Genoeg voor een zwart mensenleven?
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Woldman »

Dag Charles,

Dank voor je snelle reactie. En dank voor je aanbod.
Zaanse schans is een mooi fiets- en pont-tochtje verwijderd van Amsterdam. Kan ik mijn Burgers transportfiets (die sinds gisteren met een nieuwe ketting 100% is) even goed uitproberen :)
Ik ga het dus bij de molen zelf wel even halen.

Vriendelijke groet,
Jan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Fotomaan »

Woldman schreef: 16 apr 2023, 23.00 Dag Charles,

Dank voor je snelle reactie. En dank voor je aanbod.
Zaanse schans is een mooi fiets- en pont-tochtje verwijderd van Amsterdam. Kan ik mijn Burgers transportfiets (die sinds gisteren met een nieuwe ketting 100% is) even goed uitproberen :)
Ik ga het dus bij de molen zelf wel even halen.

Vriendelijke groet,
Jan
Hoi Jan,

Da’s natuurlijk helemaal een goed plan! :P
Veel plezier.

Groet Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door peter1986 »

Dat is mooi werk dat je geleverd hebt, en fijn dat je de originaliteit van de fiets weet te waarderen en probeert te behouden. Soms kan je niet anders dan iets te vervangen, dat is geen crime in mijn ogen. ;) de dikkere spaken waarover hier gesproken word, heb ik ook al tig keren tegengekomen, dat ze zelfs amper door een naafgat passen.leuke weetjes over de toepassingen ervan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Fotomaan »

peter1986 schreef: 17 apr 2023, 12.41 Dat is mooi werk dat je geleverd hebt, en fijn dat je de originaliteit van de fiets weet te waarderen en probeert te behouden. Soms kan je niet anders dan iets te vervangen, dat is geen crime in mijn ogen. ;) de dikkere spaken waarover hier gesproken word, heb ik ook al tig keren tegengekomen, dat ze zelfs amper door een naafgat passen.leuke weetjes over de toepassingen ervan
Dikkere spaken zitten vaak in transport- en bakfietsen. Ook wel logisch natuurlijk.
De draad op spaken wordt gewalst. Daardoor is de diameter van de draad groter dan de rest van de spaak. Als het stukje met de draad er door is volgt de rest van de spaak vanzelf. Maar het is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk.

Het lijkt zo te zijn dat de meeste fabrikanten en bouwers van transportfietsen alleen maar spaakdikte 13 gebruikten. Die kom ik verreweg het meeste tegen. Ook in de voorwielen. Maar ondertussen duiken er best veel Torpedo’s op waar een 3 in geslagen is. Dat wil zeggen dat de naaf spaakgaten heeft die groot genoeg zijn voor spaak 12.
Er is door ons een kist van F&S gevonden waar vier en zestig ongebruikte Torpedo’s van bouwjaar 1940 en 1941 in zaten die allemaal zo’n 3 hadden.
De naven zijn gevonden bij evenveel nog af te bouwen herenframes. Toerfietsten dus. Maar de spaken die bij dezelfde partij onderdelen gevonden zijn waren 13 en 14.
Dat suggereert dat achternaven met grote spaakgaten voor spaak 12 met spaak 13 werden gespaakt.
Het gebruik van spaak 12 lijkt iets te zijn wat door gebruikers zelf werd gedaan of op bestelling bij een fietsenmaker. Als er bijvoorbeeld door hoge belasting veel spaken braken.

Bij de damesfiets in dit topic zijn alle spaken blijven zitten. Er zitten piepkleine slagjes in de wielen maar dat is zo weinig dat het een beetje onzin is om er iets aan te doen.
Ik heb het wel héél voorzichtig geprobeerd maar de nippels zitten te vast op de spaken.
Mocht het ooit gebeuren dat er spaken gaan breken, wat ik overigen niet verwacht, dan heb ik nog spaken en nippels van Prym die van dezelfde lengte, dikte en periode zijn.
Maar ja, die glimmen dan meteen weer zo erg dat het niet past bij de fiets.
Alles wat ik er aan vevangen heb is de banden, de kettingkast en de bagagedrager maar die moet nog,
Verder is toegevoegd omdat het weg was, de handvatjes, de bel, de linker crank en de pedalen.
En ik blijf het zeggen, want ik blijf mij verbazen, dat de fiets volkomen nieuw aanvoelt als je er op fietst, Echt niet te geloven.
De fiets staat in Beuningen bij mijn vriendin Sandra die de fiets in gebruik heeft. Vrijdag gaat de drager er op en dan zal ik nog wat ‘actiefotot’s’ maken. :P
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 18 apr 2023, 11.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door fietshobbyist »

Fotomaan schreef: 11 apr 2023, 09.53 Het is er een met bochtje in de steuntjes vlak boven de naaf.
Die bochtjes, zo ontdekte ik tijdens de reparatie van een Juncker bagagedrager, zijn ervoor om de boutkoppen te ontwijken waarmee bij sommige fietsen de staande achtervork op de liggende is gemonteerd.
Het kan wel zijn dat een rechte bagagedragersteun net voor de boutkoppen komt te zitten als je het wiel in het frame schuift, maar daarna kan de ketting niet meer gespannen worden omdat de steun dan in conflict komt met de boutkoppen!

Bij fietsen waarbij ze op elkaar zijn gelast, zijn die bochtjes dus niet nodig.
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door peter1986 »

Fotomaan schreef: 17 apr 2023, 22.07
peter1986 schreef: 17 apr 2023, 12.41 Dat is mooi werk dat je geleverd hebt, en fijn dat je de originaliteit van de fiets weet te waarderen en probeert te behouden. Soms kan je niet anders dan iets te vervangen, dat is geen crime in mijn ogen. ;) de dikkere spaken waarover hier gesproken word, heb ik ook al tig keren tegengekomen, dat ze zelfs amper door een naafgat passen.leuke weetjes over de toepassingen ervan
Dikkere spaken zitten vaak in transport- en bakfietsen. Ook wel logisch natuurlijk.
De draad op spaken wordt gewalst. Daardoor is de diameter van de draad groter dan de rest van de spaak. Als het stukje met de draad er door is volgt de rest van de spaak vanzelf. Maar het is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk.

Het lijkt zo te zijn dat de meeste fabrikanten en bouwers van transportfietsen alleen maar spaakdikte 13 gebruikte. Die kom ik verreweg het meeste tegen. Ook in de voorwielen. Maar ondertussen duiken er best veel Torpedo’s op waar een 3 in geslagen is. Dat wil zeggen dat de naaf spaakgaten heeft die groot genoeg zijn voor spaak 12.
Er is door ons een kist van F&S gevonden waar vier en zestig ongebruikte Torpedo’s van bouwjaar 1940 en 1941 in zaten die allemaal zo’n 3 hadden.
De naven zijn gevonden bij evenveel nog af te bouwen herenframes. Toerfietsten dus. Maar de spaken die bij dezelfde partij onderdelen gevonden zijn waren 13 en 14.
Dat suggereert dat achternaven met grote spaakgaten voor spaak 12 met spaak 13 werden gespaakt.
Het gebruik van spaak 12 lijkt iets te zijn wat door gebruikers zelf werd gedaan of op bestelling bij een fietsenmaker. Als er bijvoorbeeld door hoge belasting veel spaken braken.

Bij de damesfiets in dit topic zijn alle spaken blijven zitten. Er zitten piepkleine slagjes in de wielen maar dat is zo weinig dat het een beetje onzin is om er iets aan te doen.
Ik heb het wel héél voorzichtig geprobeerd maar de nippels zitten te vast op de spaken.
Mocht het ooit gebeuren dat er spaken gaan breken, wat ik overigen niet verwacht, dan heb ik nog spaken en nippels van Prym die van dezelfde lengte, dikte en periode zijn.
Maar ja, die glimmen dan meteen weer zo erg dat het niet past bij de fiets.
Alles wat ik er aan vevangen heb is de banden, de kettingkast en de bagagedrager maar die moet nog,
Verder is toegevoegd omdat het weg was, de handvatjes, de bel, de linker crank en de pedalen.
En ik blijf het zeggen, want ik blijf mij verbazen, dat de fiets volkomen nieuw aanvoelt als je er op fietst, Echt niet te geloven.
De fiets staat in Beuningen bij mijn vriendin Sandra die de fiets in gebruik heeft. Vrijdag gaat de drager er op en dan zal ik nog wat ‘actiefotot’s’ maken. :P
dat verwachte ik ook, ook voor zware mensen lijkt me dit op bestelling te zijn geweest, lijkt me logisch. ben enkel niet zo thuis in spaakdiktes, het is inderdaad zelfs al een opgave de juiste te vinden en dan liefst in gebruikte conditie, ben ook de man van we maken het zoals het is en met alle (mooie) patina vandien. Heb zelf ook ooit restauraties gedaan, niet enkele van fietsen, maar dat is toch iets apart als alles nieuw moet zijn of worden. Ligt me niet zo. en als je de tijd neemt om iets juist en goed in elkaar te steken dan rijden deze oudjes echt zeer goed, trapassen willen wel eens tegenwerken, als ik deze monteer al dan niet met nieuwe roullementjes of cups, wil ik hier totaal niets in voelen met de hand, dit geld overigens ook voor de naven. wat al moeilijker is omdat je meer met gebruikt materiaal te maken krijgt doorgaans. ketting hoort ook soepel te lopen en op normale spanning. met deze regels rijdt een fiets wel als nieuw.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Fotomaan »

Op de beurs in Berlicum heb ik nog een andere bagagedrager gevonden. Die heb ik gemonteerd en kwam er achter de drager wel erg hoog boven het spatbord zit. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat er verschillende hoogtes zijn voor achterdragers. Of ligt het aan mij? :?
Nu ben ik van plan om toch nog een andere te vinden. Volgens mij vind ik lager mooier. :)
En er lagen meerdere sierstrips voor kettingkasten. Die zit nu ook op de Burgers.
A379D755-2E2C-4313-9AFF-C57FD883805A.jpeg
700E85B5-0A10-4CB6-A6C7-A8A91CC600DA.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door de rode »

waarschijnlijk een drager voor een 66 cm hoge herenfiets [er zit i.d.d verschil in ] dat kun je zien als je een gewone op een hoge framemaat hebt zitten want dan staat ie achterover . Burgers had volgens mij een ander wat meer neergebogen model nabij de framebuis .
Plaats reactie