Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
abutter
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 mei 2023, 13.18

Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door abutter »

Mijn oude buurvrouw heeft een Gazelle staan. Een van haar pedalen is kapot / niet aanwezig en ik heb beloofd om nieuwe te kopen. Iemand een idee wat voor een pedaal dit is en welke nieuwe pedalen hier op passen? Kan ik deze er gewoon opdraaien? Heel erg bedankt voor de hulp ook van de oude buuf! :D
IMG_1580.jpeg
IMG_1579.jpeg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door m-gineering »

abutter schreef: 1 mei 2023, 21.28 Mijn oude buurvrouw heeft een Gazelle staan. Een van haar pedalen is kapot / niet aanwezig en ik heb beloofd om nieuwe te kopen. Iemand een idee wat voor een pedaal dit is en welke nieuwe pedalen hier op passen? Kan ik deze er gewoon opdraaien? Heel erg bedankt voor de hulp ook van de oude buuf! :D IMG_1580.jpegIMG_1579.jpeg
Er zijn wat uitzonderingen, maar als je gewoon bij de fietsenmaker etc een paar pedalen voor een fiets ( dus niet spinning bike etc) koopt moeten ze passen.

Maar probeer eerst of je de pedalen loskrijgt, dat is het echte probleem (zie overal op dit forum)
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door rowejon »

Hoi,
Linker pedaal, linker draad, rechter pedaal, rechter draad.
Gr
Jon
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door fietshobbyist »

rowejon schreef: 2 mei 2023, 08.53 Linker pedaal, linker draad, rechter pedaal, rechter draad.
En weet hij dan wat voor kant hij moet opdraaien?

Linker pedaal rechtsom los - rechter pedaal linksom los. (Links rechtsom los - rechts linksom los)
abutter
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 mei 2023, 13.18

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door abutter »

https://www.action.com/nl-be/p/dunlop-fietspedalen/
Deze passen dus?
Bedankt voor de hulp!
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door rowejon »

Ja, maar zonder van je tijd om die op een mooie oude fiets te monteren.
Beter zoiets
https://www.internet-bikes.com/2203-uni ... zwart-set/
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

rowejon schreef: 2 mei 2023, 11.51 Ja, maar zonder van je tijd om die op een mooie oude fiets te monteren.
Beter zoiets
https://www.internet-bikes.com/2203-uni ... zwart-set/
Gr
Jon
Die zijn tegenwoordig wel van erg slechte kwaliteit. Bij minstens de helft van de pedalen zit de conus te vast of scheef geklonken, zodat het pedaal niet goed draait. Je moet 2 of 3 setjes kopen om een set bij elkaar te hebben die fatsoenlijk draaien.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En deze zijn nog slechter: https://www.gamma.nl/assortiment/dresco ... /p/B105955
De as en conus zijn niet eens gehard. Bij mijn vrouw, die vrij ligt trapt waren ze binnen een paar honderd kilometer rijden versleten en liepen ze vast. Dat kostte ook gelijk een nieuw crankstel, omdat een pedaal losliep en toen de schroefdraad beschadigde toen hij eruitbrak. Niet kopen dus.

Dat is een beetje het euvel bij klassieke modellen pedalen tegenwoordig, die zijn van zo'n slechte kwaliteit dat ze eigenlijk direct de prullenbak in kunnen. Met moderne type pedalen heb ik geen (recente) ervaring.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Iemand een idee of ik deze pedalen kan vervangen?

Bericht door fietshobbyist »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 2 mei 2023, 12.12 En deze zijn nog slechter
Onlangs was ik in een 'onderdelenwinkel', in van alles en nog wat en ook fietsonderdelen.
Er hingen allerlei pedalen en ik draaide eens aan een asje van één zo een pedaal. Het lukte amper! Daarna draaide ik aan alle asjes die voor me hingen en het was bij alle hetzelfde. Er waren asjes bij die tussen twee vingers amper rond te krijgen waren.

Eerder, had ik eens een skateboard in mijn handen. De plank was afgeleefd tot en met. En ik gaf een ferme zwieper aan één van de kleine wieltjes, benieuwd hoe het zou draaien. Het bleef maar draaien en draaien!! Hoe verrassend. Het kán dus wel ...
Plaats reactie