Oude voorvork.
Oude voorvork.
Gisteren tijdens de tocht in Zoetermeer heb ik deze voorvork gekregen. Heeft iemand enig idee welk merk deze vork ooit gebruikte. Het lijkt mij begin vorige eeuw.
Er zijn tekeningen van Stokvis en foto’s van Fongers die er op lijken maar die geven niet direct uitsluitsel.
Er zijn tekeningen van Stokvis en foto’s van Fongers die er op lijken maar die geven niet direct uitsluitsel.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Oude voorvork.
Hoi Charles,
BSA maakt ook die model kroonstuk.
Gr
Jon
BSA maakt ook die model kroonstuk.
Gr
Jon
- marco verbaant
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Oude voorvork.
een vorkkroon die je ook nog wel tegenkomt op baanfietsen die een stuk jonger zijn..
Re: Oude voorvork.
Deze is van Burgers rond 1910
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Oude voorvork.
Dat is nog een echte ' triple plate' vorkkroon, dus opgebouwd uit drie losse plaatdelen. De vork van de OP is een eendelig zandgietstuk dat er op lijkt, maar dus een heel andere constructie met blinde gaten voor de vorkscheden. De Cinelli vorkkroon is zo te zien het type dat bestaat uit twee losse (microfusie) gietstukken
/Marten
Re: Oude voorvork.
Er zijn geen merktekens op de binnenbalhoofdbuis te vinden.
Alleen vlak bij de gaffel. Een driehoek met een R er in.
Onder het afdekkapje zijn de einden van de twee vorkbuizen open.
Misschien is daar nog wat uit af te leiden.
Alleen vlak bij de gaffel. Een driehoek met een R er in.
Onder het afdekkapje zijn de einden van de twee vorkbuizen open.
Misschien is daar nog wat uit af te leiden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- marco verbaant
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Oude voorvork.
De open vorkeinden werden veel later ook door Jan Legrand nog toegepast. Onder andere in een fiets voor Roy Schuiten waarmee hij tot twee keer toe probeerde het werelduurrecord te verbreken. Maar ook anderen deden dit wel, en soms werd het afgesloten met een kurk...
Re: Oude voorvork.
En nu is er verdorie precies zo’n zelfde voorvork opgedoken.
Die is meegekomen met een partij onderdelen die een andere liefhebber van transportfietsen heeft laten komen.
Het valt op dat er op precies dezelfde plek een zelfde slijtplek te zien is. De binnenbalhoofdbuizen zijn nog recht wat doet vermoeden dat er in de onderste balhoofdlug of in het ontwerp een schoonheidsfoutje heeft gezeten en dat de vorken in een zelfde merk en type fiets hebben gezeten.
Die is meegekomen met een partij onderdelen die een andere liefhebber van transportfietsen heeft laten komen.
Het valt op dat er op precies dezelfde plek een zelfde slijtplek te zien is. De binnenbalhoofdbuizen zijn nog recht wat doet vermoeden dat er in de onderste balhoofdlug of in het ontwerp een schoonheidsfoutje heeft gezeten en dat de vorken in een zelfde merk en type fiets hebben gezeten.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Oude voorvork.
Fotomaan schreef: ↑20 mei 2023, 14.53
Het valt op dat er op precies dezelfde plek een zelfde slijtplek te zien is. De binnenbalhoofdbuizen zijn nog recht wat doet vermoeden dat er in de onderste balhoofdlug of in het ontwerp een schoonheidsfoutje heeft gezeten en dat de vorken in een zelfde merk en type fiets hebben gezeten.
Welnee, de enige conclusie is een gelijk gebrek aan onderhoud. De rand is slijtage door de bovenkant van de lagercup, waar de voorvork tegen aan komt als de lagers verrot of heel slecht afgesteld zijn. Afhankelijk van het balhoofdstel is daar soms weinig voor nodig, als de cups maar dik genoeg zijn. Ik ben wel fietsen tegengekomen waar de vork alleen met cup uit het frame wou, omdat de expander de stuurbuisdiameter vergroot had!
/Marten
Re: Oude voorvork.
Natuurlijk! Dat zal het zijn!m-gineering schreef: ↑20 mei 2023, 18.43Fotomaan schreef: ↑20 mei 2023, 14.53
Het valt op dat er op precies dezelfde plek een zelfde slijtplek te zien is. De binnenbalhoofdbuizen zijn nog recht wat doet vermoeden dat er in de onderste balhoofdlug of in het ontwerp een schoonheidsfoutje heeft gezeten en dat de vorken in een zelfde merk en type fiets hebben gezeten.
Welnee, de enige conclusie is een gelijk gebrek aan onderhoud. De rand is slijtage door de bovenkant van de lagercup, waar de voorvork tegen aan komt als de lagers verrot of heel slecht afgesteld zijn. Afhankelijk van het balhoofdstel is daar soms weinig voor nodig, als de cups maar dik genoeg zijn. Ik ben wel fietsen tegengekomen waar de vork alleen met cup uit het frame wou, omdat de expander de stuurbuisdiameter vergroot had!
Twee op dezelfde manier versleten balhoofdjes.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.