Ontploft.

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Ontploft.

Bericht door deraptor »

m-gineering schreef: 8 mei 2023, 12.31 Als mijn achterkant van de envelop afschatting juist is praat je toch op een halve ton of meer drukkracht op de velgdoorsnede. En die holle velgrand zal met de loop der jaren wel dunner geworden zijn. Dus als die lokaal bezwijkt krijgt de binnenband voldoende ruimte voor een goede knal.
Ja dat is wel goed om te realiseren inderdaad. En hier had ik net een nieuwe 25mm buitenband omheen gelegd. Wel indrukwekkend, die kracht. In de groene leegte langs de zeedijk hier kreeg ik afgelopen zomer een klapband op zo'n schapenrooster. Ik werd letterlijk gelanceerd; de draadkern zat nog om de velg maar de rest niet meer...
ClubRacer.jpg
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Ontploft.

Bericht door deraptor »

theodorus schreef: 8 mei 2023, 18.03 het lijkt mij zo op het oog een stalen velg van Rigida?
of vergis ik mij 8-)
Stom zeg, je hebt natuurlijk gelijk, stalen velg. Zo'n typische met van die scheve streepjes op de velgrand. Zou ook nog wel 's een Van Schothorst kunnen zijn. Een schot was het wel, in ieder geval.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Ontploft.

Bericht door peter1986 »

m-gineering schreef: 8 mei 2023, 12.31
deraptor schreef: 7 mei 2023, 21.11 Voor alles is een eerste keer? Net banden opgepompt van mijn 1985 Batavus Club Racer, binnenshuis. Vijf minuten later zat ik met m'n hoofd tot aan het plafond van schrik. Klapband, maar niet de buitenband heeft schade: de aluminium velg is letterlijk aan gort geblazen.

IMG_20230507_201350012_HDR.jpg
IMG_20230507_201319463_HDR.jpg

Ik wist niet eens dat dit kon :roll: Er zat hoogstens 6,5 bar in. Nou is dit mijn woonwerk racer die al 20 jaar wordt afgebeuld, maar toch...
Grappig ;) ' Hoogstens 6.5 bar *) is alleen wat misleidend. Als mijn achterkant van de envelop afschatting juist is praat je toch op een halve ton of meer drukkracht op de velgdoorsnede. En die holle velgrand zal met de loop der jaren wel dunner geworden zijn. Dus als die lokaal bezwijkt krijgt de binnenband voldoende ruimte voor een goede knal.

*) Bandenspanning heeft een relatie met de bandbreedte. 6.5 in een 23mm bandje is redelijk, bij een 32 al knalhard, en bij 50mm idioot
dat zeker wel, ik pomp gewone baanbanden altijd tot ongeveer 4.5bar das ruim voldoende voor een comfortabele rit.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Ontploft.

Bericht door Bandenplakker »

Het ///\\\ -patroon is het handelsmerk van Van Schothorst. Volgens mij maakten ze alleen stalen en RVS velgen.

Ik vergeet mijn klapbanden niet, vooral die in een kelder (afgesloten ruimte, dus dubbel uitbetalen!).
Bij de allereerste dacht ik zelfs aan een pistoolschot.

Mijn mening :mrgreen:
Ik denk dat oorzaak en gevolg zijn verwisseld.
Als de buitenband geen scheur vertoonde -wat meestal de oorzaak is van een klapband- lijkt mij dat de knik in de velg er eerst was en daarna de klapband. De binnenband houdt de lucht binnen, de buitenband zorgt voor de stevigheid, maar alleen als die er goed om ligt.

Dirk
Laatst gewijzigd door Bandenplakker op 9 mei 2023, 12.07, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Ontploft.

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 9 mei 2023, 10.11 Ik vergeet mijn klapbanden niet, vooral die in een kelder (afgesloten ruimte, dus dubbel uitbetalen!).
In de volgauto, zittend op de achterbank met het wiel net achter de rugleuning ;)
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 634
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Ontploft.

Bericht door marco verbaant »

Of... een klapband in een vol peloton. En dan om je heen kijken wie het slachtoffer is. Totdat (en dat gaat razendsnel) je zelf de straatstenen wel heel erg voelt ... :P
Plaats reactie