Gazelle Sport Licht hapert bij laatste versnelling

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Sport Licht hapert bij laatste versnelling

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 12 apr 2023, 22.04 Wellicht hebben die kettingen wat meer speling tussen de schakels, waardoor het fijner schakelt.
Het is andersom, dit soort derailleurs met een hele grote afstand tussen pignon en derailleurwieltje moeten het hebben van een stijve ketting
/Marten
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport Licht hapert bij laatste versnelling

Bericht door Rutger Kappes »

Durabo88 schreef: 12 apr 2023, 22.04 Wat kan meespelen is dat je een nieuwe (moderne) KMC ketting gebruikt heb op de oude pion. Vaak is het kleinste tandwiel het gevoeligst voor problemen als je dan een nieuwe ketting gebruikt. Daarmee bedoel ik overslaan of knarsen/brommen.
Wat ook nog kan meespelen is dat er geen 1/2x1/8 kettingen voor 3 speed derailleurversnellingen meer worden gemaakt. Misschien kun je nog NOS iets vinden. Wellicht hebben die kettingen wat meer speling tussen de schakels, waardoor het fijner schakelt.
Voorbeeld: https://www.cycling-vintage.com/sedis-3 ... 2x24544293
Bedankt voor de tip!
Alleen is dat weer tegenstrijdig met het kettingwiel aan de voorzijde.
Dat is een "hertjes" kettingwiel en die heeft lijkt me wel de normale ketting nodig?
Bijlagen
20230413_161619.jpg
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport Licht hapert bij laatste versnelling

Bericht door Rutger Kappes »

m-gineering schreef: 12 apr 2023, 22.12
Durabo88 schreef: 12 apr 2023, 22.04 Wellicht hebben die kettingen wat meer speling tussen de schakels, waardoor het fijner schakelt.
Het is andersom, dit soort derailleurs met een hele grote afstand tussen pignon en derailleurwieltje moeten het hebben van een stijve ketting
Ik heb even gevoelt aan de ketting.
En die heeft op het laatste tandwiel veel ruimte!
Op de foto druk ik tegen de ketting aan zonder dat het derailleur armpje mee beweegt.
Bijlagen
20230413_161814 (1).jpg
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Gazelle Sport Licht hapert bij laatste versnelling

Bericht door remurk »

Gewoon even uitproberen: 1) met andere ketting en 2) met andere pignon
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport Licht hapert bij laatste versnelling

Bericht door Rutger Kappes »

remurk schreef: 13 apr 2023, 20.18 Gewoon even uitproberen: 1) met andere ketting en 2) met andere pignon
Ik heb vandaag een NOS pignon met dezelfde tandwiel verhouding via de post ontvangen van Simon (Bikestoremember)!
Deze gaan we volgende week monteren, ik houd jullie op de hoogte.
Bijlagen
pion2 (Kopie).jpg
pion1 (Kopie).jpg
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport Licht hapert bij laatste versnelling

Bericht door Rutger Kappes »

Met hulp van de plaatselijke fietsenmaker die het heel leuk vond om eraan te werken, rijd de Sport Licht weer geweldig en schakelt hij weer perfect naar alle versnellingen!
Het probleem lag bij de nieuwe ketting die iets te lang is (teveel speling bij de laatst versnelling) en de tandwielen die versleten waren.
Bij de nieuwe pignon is het kleinste tandwiel twee tanden groter, waardoor er meer kettingspanning is bij het kleinste tandwiel.
Alles opgelost, en klaar voor de toerrit in Ommen op zaterdag 24 juni!

Nu heb ik een volgende vraag.
Ik heb een originele Gazelle zijstandaard, welke aan de bracket geschroefd wordt.
Deze past perfect op de Sport Licht, maar hij raakt de crank als de zijstandaard ingeklapt is (te dik).
Is er verschil tussen een Gazelle zijstandaard voor een toerfiets en sportfiets?
Bijlagen
20230514_171749.jpg
20230514_171830.jpg
Plaats reactie