De man en zijn fiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Enfield
Berichten: 254
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: De man en zijn fiets

Bericht door Enfield »

In belgenland inderdaad vrij courant, 26" ballonbanden. zelfs tot in de jaren 50.
veenofiets
Berichten: 360
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: De man en zijn fiets

Bericht door veenofiets »

Klopt! De Nederlandse fietenfabrieken, Burgers ENR, Fongers en Gazelle volgden het Engelse voorbeeld (Raleigh, Rover, BSA) en zo kwamen onze fietsen op 28 x 1 1/2 banden. Waar de vroege 26” fietsen vandaan kwamen? Geen idee enkel weet ik dat ze in Belgie en Duitsland al lang gemaakt worden.

Freek
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: De man en zijn fiets

Bericht door deraptor »

Nou, dit zijn leuke nieuwe puzzelstukjes. Inderdaad zijn de verhoudingen raar, ook hoe hij wat gebogen op de fiets zit. Het lijken inderdaad wel 26" wielen. Ik zal eens vragen of mijn collega ook weet hoe lang die man was, misschien goed te achterhalen dankzij een familieportret o.i.d.

Grappig detail trouwens, die man/jongen die links scheef op z'n fiets zit om achterom te kijken wat er aan de hand is. Je vraagt je af of het een snapshot is, of dat Corrie van Slageren bewust langs de camera is gefietst. Al sinds begin 1900 was er zo'n Kodak doosje te koop waarmee veel mensen opeens goedkoop (en zonder lange sluitertijd!) foto's kon schieten..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie