Oude transportfiets; informatie gezocht

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
IMirjamI
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2021, 18.43

Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door IMirjamI »

Hallo allemaal,

Ik heb deze fiets in een schuur gevonden; ben erg nieuwsgierig naar de historie hiervan. Weet iemand merk, type, datering, of andere interessante info? De fiets is helaas incompleet; meer dan wat er op de foto's staat, is er niet. Het voor een leek meest kenmerkende element lijkt de handrem.

Groeten,
Mirjam
Bijlagen
IMG_20210723_182936.jpg
IMG_20210723_182949.jpg
IMG_20210723_183851.jpg
IMG_20210723_183805.jpg
IMG_20210723_183002.jpg
IMG_20210723_183017.jpg
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Rob Houkes »

Dat was wel een heel erg lekke schuur!

De voordrager is van RS Stokvis die ze oa gebruikte op merken als Nederlandsche Kroon en Metallicus, in de jaren 20 en begin jaren 30. Als het frame ook van Stokvis is dan staat het framenummer op de linker achterpad, dwz waar het deel waar het achterwiel in zit. Hopelijk is er uberhaupt nog een framenr op te vinden met al die roest... En of de fiets nog te redden is, hij is er wel slecht aan toe.

Die bandrem is wel heel bijzonder, ik heb nog nooit een transportfiets gezien waar die nog op zit. Er zijn wel folders waar transportfietsen met zulke bandremmen in staan, maar niet van Stokvis voor zover ik weet. Mocht je 'm bij nader inzien toch naar het oud ijzer willen doen, ik heb er wel belangstelling voor.

Hartelijke groet, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het model voordrager is de jaren '30 versie van Stokvis, waarbij zowel aan de voor als achterzijde steunen richting de vooras gaan. Helaas is de rechtercrank afwezig, met het typische kettingblad van Stokvis met drie kroontjes erin. De bandrem is interessant, maar niet origineel. Die is door de eigenaar zelf toegevoegd. Dat gebeurde soms nog wel eens. Bandremmen werden na de jaren '10 niet meer op transportfietsen geplaatst, in ieder geval voor zover het lijkt uit de overgebleven folders.

De fiets ziet er misschien slecht uit, maar als de lagers nog redelijk goed zijn, is hij in principe goed te restaureren en er weer een fraaie transportfiets van te bouwen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het zadels is ook een interessant exemplaar. Dit model zag je regelmatig op transportfietsen van ca. eind jaren '20, begin jaren '30. Zulke oude transport zadels kom je niet heel vaak meer tegen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen heeft gelijk, het rek is jaren 30. De achterpatten zijn ook platgeknepen buis zie ik, niet meer de gesoldeerde van de jaren 20. Ergens in de jaren dertig verhuisde het framenummer van Stokvis naar de linkerkant van de zadellug.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
IMirjamI
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2021, 18.43

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door IMirjamI »

Dank jullie wel voor alle informatie; dat geeft een goed beeld, heel gaaf. We gaan op zoek naar het framenummer; als dat te vinden is zal ik het laten weten, maar ik ben niet al te optimistisch gezien de dikke laag roest. Gaat zeker niet bij het oud ijzer; krijgt een mooie plek in de nieuwe schuur.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Empo's bijgebouw »

ga je er ook weer wielen in zetten of komt die als decoratie aan de meur te hangen?
het ziet er nog wel mooi uit ondangs de roest
ben benieuwd wat het frame nummer is en dat we er nog een leeftijd aan kunnen koppelen
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

IMirjamI schreef: 24 jul 2021, 18.02 Dank jullie wel voor alle informatie; dat geeft een goed beeld, heel gaaf. We gaan op zoek naar het framenummer; als dat te vinden is zal ik het laten weten, maar ik ben niet al te optimistisch gezien de dikke laag roest. Gaat zeker niet bij het oud ijzer; krijgt een mooie plek in de nieuwe schuur.
Onder die roest kan nog best veel tevoorschijn komen. Een goede manier om de roest te verwijderen is met een roterende staalborstel (uiteraard met goede oog bescherming).
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Empo's bijgebouw »

ik heb thuis van die lakstiften met in de dop een staalborsteltje die vind ik zelf erg fijn voor frame nummers
als dan na de tijd het frame nummer niet goed naar boven komt ga ik er met een blokje hout over heen dan poleist je hem zonder veel schade
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Oude transportfiets; informatie gezocht

Bericht door Rob Houkes »

Is er inmiddels iets met deze fiets gedaan? Ik ben wel nieuwsgierig of er nog een framenummer tevoorschijn is gekomen.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Plaats reactie