Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door Fongers1952 »

Prachtig, zeldzaam mooie kleurstelling.
Pastelkleuren zag je in die jaren, vanaf ongeveer 1955, ook op veel Amerikaanse auto's
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Blauwbaard
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 nov 2020, 16.30

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door Blauwbaard »

Wat een ongelofelijk mooie fiets! Als ik deze toch ooit in de herenvariant tegenkom....
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door JasperA »

Het zou sowieso wel leuk zijn om wat vaker dergelijke kleurstellingen tegen te komen van Fongers fietsen uit de jaren ‘50/‘60. Ik heb er in 7 jaar tijd toch maar weinig gezien. De kans dat je een Fongers van voor 1920 treft is groter... Is er iets bekend over de verkoop aantallen?

Bijgevoegd (in spiegelbeeld zodat je hem kunt lezen) nog een mooi cliché uit deze periode met de bij die tijd passende tekst:
Hypermoderne fabricage-methoden hebben geleid tot nog verdere verhoging van de Fongers kwaliteit. Moderne vormgeving en “make-up” (van de hand van experts) verlenen Fongers zijn fascinerend uiterlijk. Fongers is op mars naar de top - marcheer mee met Fongers de keus voor het leven.
Bijlagen
094E607F-C7B1-44B1-ABB0-514C6C6D9037.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door Bandenplakker »

Ik ben wel een beetje jaloers, zeg. Wat een vondst!

Off-topic: Je moet wel hEEl veel zelfvertrouwen hebben gehad als je in die tijd op een lichtblauwe heren-Gay Light durfde rijden, lijkt mij zo ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door JasperA »

Hoewel ik vanochtend op pad ging om een Gazelle op te halen kwam ik op de route toch nog een ‘oude’ Fongers tegen.

En zo doorsnee als een post-1930 Fongers fiets inmiddels is geworden zo zeldzaam zijn de eind-jaren 50 Fongers fietsen in bijzondere kleurstellingen.

Toch liep ik vandaag tegen deze Super Sport uit 1959 aan in dezelfde kleur als de Super Sport uit 1961 maar dan in een heren uitvoering. De fiets behoeft uiteraard de nodige aandacht maar vormt een prima basis om hem net zo fraai te krijgen als zijn eega.

De fiets heeft slechts 1 eigenaar gekend die er tot drie jaar terug nog vele kilometers mee gemaakt heeft en waarvan zijn ouders een rijwielzaak hadden die onder andere Fongers fietsen verkocht. Het stuur betreft een ‘verend’ stuur wat best eens comfortabel zou kunnen zijn.

Blij mee!
5F14697D-852E-4385-91FA-765F24B3E51A.jpeg
7DD38B50-9BD5-433D-81B5-A97E09949DB7.jpeg
BD8EE5CC-9145-4CED-933E-42311F52F70D.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door jrietveld »

Mooi hoor, zeldzame verschijning. Bandjes, zadel, stuur en pedalen vervangen en je hebt een passend koppel.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door TheodK »

Dat stuur is waarschijnlijk een Jirel stuur. Dat is vooral door Burgers gebruikt op sportfietsen uit de jaren 50. Bij de Burgers sturen stond er dan Burgers in gegraveerd.
wil je eens een detail foto maken van jouw stuur. ik ben benieuwd wat daar op staat.
het kan best zo zijn dat je bij Fongers ook zo'n stuur kon bestellen. Dus ik zou het zeker niet vervangen.

groet Theo
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-06-04 om 08.40.37.png
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door fietshobbyist »

JasperA schreef: 3 jun 2023, 21.18 Het stuur betreft een ‘verend’ stuur
Het is op de foto's wat klein, maar er zit dus torsievering in het midden?
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door Fongers1952 »

Wat een pracht fiets Jos. Auto’s hadden in die jaren ook van die mooie kleuren, tegenwoordig helaas allemaal zwart, grijs en bruin.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Supersport 1961 hemelsblauw

Bericht door JasperA »

TheodK schreef: 4 jun 2023, 08.41 Dat stuur is waarschijnlijk een Jirel stuur. Dat is vooral door Burgers gebruikt op sportfietsen uit de jaren 50. Bij de Burgers sturen stond er dan Burgers in gegraveerd.
wil je eens een detail foto maken van jouw stuur. ik ben benieuwd wat daar op staat.
het kan best zo zijn dat je bij Fongers ook zo'n stuur kon bestellen. Dus ik zou het zeker niet vervangen.

groet Theo
Dank Theo! Mooie toevoeging. Ik zal binnenkort eens wat detail foto’s maken. De fiets zal vervolgens uit elkaar worden gehaald, grondig gepoetst en opnieuw in het vet worden gezet.

De vering zit in het midden van het stuur inderdaad, het lijkt alsof er een rubberen ring tussen zit die voor een centimeter beweging zorgt. Er zal echter toch iets meer aan toegevoegd moeten zijn anders is het niet heel veilig.

En Peter, je complimenteert de verkeerde Fongers liefhebber… ;-) Ik ben in ieder geval de huidige ‘custodian’ van beide rijwielen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie