Vrijwilligers Fietsmuseum Velorama Nijmegen

Plaats reactie
DustyJacobs
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 mei 2022, 16.14

Vrijwilligers Fietsmuseum Velorama Nijmegen

Bericht door DustyJacobs »

Beste forumleden,

Laat ik me even voorstellen. Ik ben Dusty Jacobs en al enige tijd actief als vrijwilliger bij het fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Sorry... maar fietsen verzamelen doe ik zelf niet. Mijn interesse ligt vooral bij de zeer vroege (onstaans)geschiedenis van het voertuig, de cultuur daaromheen, de verhalen, de mensen en de zeer mooie voertuigen zelf. Mijn vakgebied is die van de cultuurwetenschappen en die van de museumstudies.

Voor wie nog niet in Velorama is geweest, dit kan ik u zeer aanbevelen. De collectie, waarvan minder dan de helft op zaal te zien is, is van een bijzondere categorie. Dat merk ik ook vooral aan alle bezoekers en door diverse bezoeken aan andere fietsmusea of verzamelingen in Europa. In het buitenland lijken we soms wel bekender te zijn dan in Nederland zelf. Om een aantal voertuigen beter te bekijken kunt u eens kijken op www.veloramaroute.nl
Het museum heeft daarnaast een extern depot en zeer uitgebreid archief. Gelukkig kunnen we fietsen uit het depot vaak uitlenen aan andere musea in Nederland en daarnaast gaat een deel regelmatig op tournee over de wereld. De totale collectie bevat weinig doubletten, maar dienen allen om de ontwikkelingsgeschiedenis van het rijwiel tot circa 1900 te kunnen demonstreren. Daarnaast worden fietsen met een verhaal in relatie tot Nederland verzameld, zoals bijvoorbeeld rijwielen van het Koninklijk Huis, Dries van Agt of Wim van Est.

In het museum werken we met veel vrijwilligers, die vooral het museum openhouden of bezig zijn met restauratie van de voertuigen. Gelukkig lukt het altijd enthousiaste mensen te vinden. We werken bijvoorbeeld veel met nieuwe Nederlanders, die binnen het museum de taal kunnen leren en tegelijk een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. In de werkplaats zijn een aantal vakkundige mensen aan het werk voertuigen te restaureren en te onderhouden. Sommige komen een dag per week, anderen zijn meerdere halve dagen actief bijvoorbeeld.

Via dit forum wil ik graag een oproep doen om je als vrijwilliger aan te melden bij het museum. We zouden graag het team uitbreiden met mensen die zich op wekelijkse basis voor minimaal een halve dag per week willen inzetten voor het museum. Momenteel gaat dat om een hele zondag als gastheer/vrouw aan de informatie- en entreebalie. Hierbij worden bezoekers welkom geheten, uitleg gegeven en wordt het café draaiende gehouden. Daarnaast zijn we op zoek naar een vaste kracht als aanvulling op de werkplaats. Hierbij zoeken wij iemand die vakkundige kennis en vaardigheden heeft met het werken met machines zoals een kolomboor, een draaibank, een zandstraalcabine en bijvoorbeeld een lasapparaat. Maar, andere vrijwilligers zijn natuurlijk ook welkom, daarbij vullen we dan later in overleg werkzaamheden in.

Woon je relatief in de buurt van Nijmegen? En zou je iets willen bijdragen aan het museum? Schroom niet en meld je aan door een email te sturen aan info@velorama.nl Voor een liefhebber van oude fietsen denk ik een mooie gelegenheid om regelmatig met zeer bijzondere exemplaren te kunnen werken!
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Vrijwilligers Fietsmuseum Velorama Nijmegen

Bericht door Jorisoudefiets »

Dag Dusty,

Wat een goed geschreven stuk. Daar wil ik je voor bedanken.
Qua vrijwilligerswerk kan ik jullie helaas niet ondersteunen.

Groet, Joris
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Vrijwilligers Fietsmuseum Velorama Nijmegen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, Goed geschreven en de moeite waard om eens over na te denken voor diegene die min of meer in de buurt wonen.
Ik kom er ook graag en ben eigenlijk altijd wel benieuwd wat er weer in de werkplaats-kelder in opbouw is.
Je zou eigenlijk een soort nieuwsbrief van Velorama moeten kunnen maken. Als er niets nieuws is te melden dan is er wel een fiets uit te lichten met een bijzonder verhaal.
Dat is altijd het punt vind ik . Enorm veel interessant materiaal maar ze kunnen niet praten ,die fietsen.
Waar kwamen ze vandaan , wat is er aan gerestaureerd. Wat is de specifieke uitvoering , wie was de eigenaar en zo verder.
We zijn laatst nog eens komen binnenvallen op weg naar een huisje in Arnhem. Gewoon even bijtanken.
Lekker stukje fietsen in de Ooijpolder en dan effe naar binnen.
Nog eens beter naar die Raleigh tandem wezen kijken. Ik weet waar mee begonnen is, wat het nog voorstelde zo gezegd.
Echt goed gedaan.
Ook de fietsen van die verzameling uit Friesland bekeken. Mooie Rover safety die nog een achterwiel miste.

Ik woon zelf te ver en heb te veel bezigheden maar succes met werven!
Plaats reactie