Shamrock

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Jurriën Kunst
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2021, 18.44

Shamrock

Bericht door Jurriën Kunst »

Beste leden.

Ik heb onlangs een prachtige oude herenfiets gekocht die nog in orginele staat verkeerd. Shamrock schijnt een klein merk te zijn geweest in Rotterdam. De fiets is uitgevoerd met complete remmerij van Phillips (inclusief stuur). Zowel zadel als velgen zijn van Lepper. Ik wil heel graag meer achtergrondinformatie vinden over dit merk maar ik kan niks vinden hierover.. Ook kan ik niet achter het bouwjaar komen. Er staan 4 cijfers onder het zadel : 5181. Is er iemand die mij verder opweg kan helpen of wat informatie heeft over dit merk? Zover ik nu weet heeft Phillips veel van deze fietsen verscheept naar Europa. Wellicht is deze fiets destijds in handen gevallen van de fietshandel Shamrock. Er zit een achternaaf in van Sturmey Archer met het jaartal '61'. Volgens mij komt dit overeen met de remmerij die rond de jare 60 ontwikkeld is. Ook zou ik graag een nieuw lakdoek willen maar wel met origineel logo.. aangezien de orginele echt, echt op is en uit elkaar valt. Is er iemand die een bedrijf weet welke dit kan namaken?

Vriendelijke groet,

Jurriën
Bijlagen
IMG-20230327-WA0040.jpg
IMG-20230327-WA0030.jpg
IMG-20230327-WA0033.jpg
IMG-20230327-WA0032.jpg
IMG-20230327-WA0041.jpg
IMG-20230327-WA0034.jpg
IMG-20230327-WA0038.jpg
IMG-20230327-WA0037.jpg
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Shamrock

Bericht door ReinvB »

Je lijkt aan te nemen dat Phillips de hele fiets heeft geproduceerd. Dat hoeft niet, Phillips leverde ook losse sturen en remsystemen. Een aantal details aan de fiets lijken mij erg nederlands, zoals de lamphaak en de Thompson trapas en natuurlijk de lepper onderdelen, dat zou ik niet verwachten als de hele fiets door Phillip's was gemaakt. Erg nette fiets trouwens, leuk ding !
Laatst gewijzigd door ReinvB op 14 jun 2023, 09.57, 1 keer totaal gewijzigd.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Shamrock

Bericht door ReinvB »

Ik zou echt proberen de lakdoek te houden, mischien door van binnen te versterken, maar ik weet ook hoe slecht ze kunnen zijn. In ieder geval het gedeelte met de merknaam zodat dat die als basis voor een reproductie kan dieren.
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Shamrock

Bericht door Cyclissimo »

Leuke fiets. Voor zover ik me kan herinneren is Shamrock een soort grossiersmerk uit Den Haag in de jaren 50-60. Net als de Ierse naam met klaver, zagen de fietsen die ik er ooit van tegenkwam ook heel Engels uit. Maar wel op z'n Nederlands. Ik had er zelf ook ooit een leuk parallelframe van met velgoptrekremmen. Ook met zo'n Phillips stuur, maar wel een ouder model, zo op het eerste gezicht. Helaas zijn de foto's ervan ooit verloren gegaan...
Ik heb nog wel een Shamrock transfer voor op je kettingkast liggen, als je hem toch besluit te vervangen...
Jurriën Kunst
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2021, 18.44

Re: Shamrock

Bericht door Jurriën Kunst »

Leuk om te lezen! Is die 'transfer' een soort sticker?
Jurriën Kunst
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2021, 18.44

Re: Shamrock

Bericht door Jurriën Kunst »

@Reinvb. Dankje voor de info. Helaasnis het logo op het lakdoek al aardig vervaagd / weggesleten.
Plaats reactie