Fongers BB 65 1934

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door JasperA »

Interessante info! Het verklaart ook meteen waarom de bekende BB's en BD's uit de 2e helft van de jaren '30 allemaal, qua framenummer, uit 1936 stammen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Ik heb ook voor de grap door wat prijscouranten in de documentatiebank doorgenomen om te zien wat voor andere fietsen in 1935 voor een vergelijkbaar bedrag werden aangeboden. En hoewel een BB nog maar 2 3e kostte van wat er in 1931 gevraagd werd, was 97,50 nog een heel bedrag in een tijd waar je voor dertig gulden ook een nieuwe fiets kocht, voor vijfig een kwaliteitsfiets en veel fabrikanten al weinig fietsen ver boven de 70 gulden meer aanboden.
Ik heb een aantal topmodellen van andere fabrikanten gevonden in vergelijkbare uitvoeringen, al waren veel 'kogellagerfietsen' niet leverbaar met een drieversnellingsnaaf.

Gazelle had nog de 7k en 9k (kruisframe) voor 106 en 113 gulden, een no 8k met trommelremmen en versnellingsnaaf kostte 89,50
Simplex Cycloide elite (met remmmen door het stuur) f 110,50,maar er waren ook goedkopere cycloide modellen
Raleighs waren verbazend duur. mischien door inportheffingen, De standard X was 90 de tourist X 105 gulden en de meerprijs voor een krusframe was 25 gulden.
Gruno en Adek hadden de kogellager elite, ook een typische luxe fiets met brugggen in staande en liggende vork voor 94,50.
Ik vond geen Burgers prijscourant uit 1935 maar de Burgers Grand Luxe die in 1934 nog 90 gulden kostte was in 1936 al uit de catalogus verdwenen
Maar het viel mij op was dat er nog meer echt luxe fietsen waren waar doelmatigheid niet het enige criterium leek te zijn.
Ze zullen zeker niet veel zijn verkocht.
Plaats reactie