stroomdraad door rvs Peugeot spatborden

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Viscount
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

stroomdraad door rvs Peugeot spatborden

Bericht door Viscount »

Ben een Peugeot "race"fiets weer in originele staat aan het brengen. Dat betekent ook de dynamo weer aansluiten en stroomdraad naar de voor- en achterlamp brengen. Dat kan door middel van het doortrekken van de stroomdraad in een richel in de spatborden. Wie ken er een handig trucje om dit zo gemakkelijk mogelijk te kunnen doen?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: stroomdraad door rvs Peugeot spatborden

Bericht door m-gineering »

Viscount schreef: 6 jul 2023, 14.18 Ben een Peugeot "race"fiets weer in originele staat aan het brengen. Dat betekent ook de dynamo weer aansluiten en stroomdraad naar de voor- en achterlamp brengen. Dat kan door middel van het doortrekken van de stroomdraad in een richel in de spatborden.
Dat is niet origineel, Peugeot gebruikte W-vormige veren uit ijzerdraad om de draad te geleiden

Maar om je een antwoord te geven: stijve draad of buis (bv om binnenkabel te bedekken) door de kraal duwen, snoer daar aan vast maken en weer terug trekken, ev smeren met water etc
Maar als de kraal niet 100% dichtgerold is, is door de spleet op zijn plek duwen wel zo simpel
/Marten
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: stroomdraad door rvs Peugeot spatborden

Bericht door tdebruin »

m-gineering schreef: 6 jul 2023, 14.51
Dat is niet origineel, Peugeot gebruikte W-vormige veren uit ijzerdraad om de draad te geleiden
Ik had toevallig vanmiddag nog een oude Peugeotje in mijn handen, en die heeft echt wel de verlichtingsdraad door de krul van het spatbord lopen. Verder ben ik het er wel met je eens over de benodigde methode om een draad weer in zo'n spatbord krul te rijgen. Is wel een vervelend karwei.

Tamelijk pretentieloos exemplaar overigens
Tamelijk pretentieloos exemplaar overigens
.
Dynamo draad aansluting
Dynamo draad aansluting
.
Beetje moeilijk te zien, sry ben geen fotograaf :)
Beetje moeilijk te zien, sry ben geen fotograaf :)
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: stroomdraad door rvs Peugeot spatborden

Bericht door Bandenplakker »

Ik heb waarschijnlijk nog wat W-veren liggen, niet van draad, maar van blauw verenstaal. Zou even moeten zoeken.

Stuur me maar een PB als je die wil.

Dirk
Plaats reactie