Fongers van overgrootmoeder

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers van overgrootmoeder

Bericht door jrietveld »

Soms doe je een aardige vondst. Gister een Fongers D60 uit 1936/7 overgenomen van een dame, wier overgrootmoeder (geboren in 1898) uit Trimunt/Marum de eerste eigenaar was en deze kocht in het fabrieksfiliaal in Groningen.
Geen bijzonder model, maar wel redelijk compleet en ongeschonden, met originele kettingkast, pedalen, dynamo en koplamp.
Fiets was 86 jaar in familiebezit en zocht een goede bestemming.

groet, Jos
Bijlagen
D60 achter.jpg
D60 balhoofd.jpg
D60 pedaal.jpg
D60 rechts.jpg
D60 vork.jpg
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers van overgrootmoeder

Bericht door ReinvB »

Toch wel bijzonder dat de fiets zo lang zo ongeschonden is gebleven en dat ook degen die de relatief recente banden eromheeft gelgd, de ketingkast heel heeft weten te houden. Aan de banden te zien lijkt de fiets ook relatief lang gebruikt te zijn geweest, al is de sinds 1978 verplichte achterreflector de fiets bespaard gebleven. Ik zie ook dat de fiets een klapstandaard heeft en een koets A, ik kan zelf een klapstandaard niet gebruiken in combinatie met een koets A achterlicht, hoe werkt dat hiet eigenlijk ?
Groeten, Rein
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers van overgrootmoeder

Bericht door jrietveld »

Hallo Rein,

Even geprobeerd, maar de standaard komt inderdaad niet goed over het lampje heen. Er zat een nieuwere uitklapstandaard bij de as gemonteerd, ik denk tegelijk aangebracht met het Koets lampje ergens eind jaren 50.

Jos
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers van overgrootmoeder

Bericht door ReinvB »

Zou het lampje niet gemonteerd zijn toen het achterlicht verplicht werd in 1938 ? Het is een koets A toch ?
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers van overgrootmoeder

Bericht door jrietveld »

Klopt, het is een Koets model A. Maar die zijn toch zeker tot 1950 gemonteerd?
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers van overgrootmoeder

Bericht door JasperA »

Mooie hoog damesrijwiel! En erg duur aangekleed met oa. de verlichtingsset en Fongers pedalen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie