Kort voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Almelo52
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2023, 13.39

Kort voorstellen

Bericht door Almelo52 »

Hallo,
Almelo 52 hier.
Voor het eerst op dit forum, dus even kort voorstellen.
Sinds ongeveer een jaar ben ik met pensioen en heb als hobby opgepakt het opknappen van oude racefietsen en mountainbikes en sporadisch ook het (op verzoek) “bouwen” van een gravelfiets of cityracer van 2e hands frames en onderdelen.
Voortgekomen uit het eigen onderhoud van mijn eigen racefiets, mountainbike en gravelfiets; maar een stapje verder gegaan, zeg maar.
Soms zit ik met vragen over bepaalde types frames of specifieke fietsen of onderdelen en meestal kom ik er wel uit (veel zoeken op internet en filmpjes op you-tube wil vaak helpen), maar soms ook niet.
Dus wel een beetje eigenbelang om op dit forum aan te haken.
Ben momenteel bezig met het opknappen van een Vitus Seven, waar ik nog niet al te veel informatie over kan vinden.
Dus daarover zal ik te zijner tijd nog wel iets over te vragen hebben, in de hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
En wellicht ook wat fotootjes erbij.
Intussen denk ik er stiekem aan om die Vitus voor mezelf te houden en te bewaren voor als ik in een retro-bui ben, het mooi weer is en ik zin heb in een tochtje en een terrasje.
Graag tot op een nader moment.
Groeten, Almelo52
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Kort voorstellen

Bericht door non-fixie »

Welkom, Almelo52!

Was de Seven de opvolger van de 979?

Wel leuk, die klassieke aluminium racers. Misschien een keer een apart topic aan wijden.

Ik heb zelf nog ergens een 992 in Jan Janssen-uitvoering en niet zo lang geleden ook nog een Stronglight Altec opgeduikeld.
Almelo52
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2023, 13.39

Re: Kort voorstellen

Bericht door Almelo52 »

Goeie vraag of de Vitus Seven de opvolger was van de 979.
Nou, voorzover ik het weet, is dat NIET het geval; de 979 is volgens mij een bepaald soort (gelijmd aluminium) frame met een bepaald type lugs. Later is de 992 gekomen en die had ovale buizen en dus ook andere lugs. Maar of dat de opvolger was van de 979 weet ik niet zeker.
Ikzelf heb nog wel meerdere vragen over de Vitus Seven, maar die zal ik gaan stellen op het Forum.
Linksom of rechtsom, de Vitus fietsen zijn wel bijzonder, in die zin dat dit Franse merk, samen met het Italiaanse merk Alan, de eerste framebouwers waren die in de jaren 70 / 80 al begonnen met het verlijmen van aluminium frames, in navolging van het lijmen van aluminium zoals dat in de vliegtuig-industrie al gebruikelijk was.
Hopelijk zijn er mensen die aanzienlijk meer weten dan ik over dit soort fietsen.
Vriendelijke groeten, Almelo 52
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Kort voorstellen

Bericht door m-gineering »

Almelo52 schreef: 30 jul 2023, 14.09 Linksom of rechtsom, de Vitus fietsen zijn wel bijzonder, in die zin dat dit Franse merk, samen met het Italiaanse merk Alan, de eerste framebouwers waren die in de jaren 70 / 80 al begonnen met het verlijmen van aluminium frames, in navolging van het lijmen van aluminium zoals dat in de vliegtuig-industrie al gebruikelijk was.
Daarvoor waren er natuurlijk al een hele serie geschroefde en geklemde frames gemaakt in Frankrijk, zodat vooral het lijmen de innovatie was. Het produceren van de benodigde lugs was al aardig uitontwikkeld en dsu geen grote stap.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Kort voorstellen

Bericht door marco verbaant »

Daarnaast is ALAN ook wel een beetje erg berucht geworden door de scheuren in de lugs. Ten tijde dat ik een Alan frame (mid 80's) kocht heb ik tot 4x toe gebruik moeten maken van de destijds levenslange garantie op het frame. Tweemaal een scheur in de balhoofdlugs, een keer boven en een keer onder, een bracketlug met scheur en idem zadellug. Altijd netjes door de importeur Rentmeester in Yrseke opgelost. Al duurde het soms wel wat lang vooraleer een frame (of een nieuwe vervanger) terug was uit Italië. In de tussentijd heb ik een leenfiets via mijn toenmalige kunnen gebruiken. Maar de laatste keer dat het frame terug kwam was ik het vertrouwen in het merk wel volledig kwijt. Vooral in rondjes rond de kerk voelde je het frame wieberen als je uit de bocht aanzette, En in een rondje rond de kerk zitten in totaal wel veel bochtjes dan. :D Desalniettemin vond (en zelfs vind) ik het nog steeds prachtige mooie fietsen om te zien.
Plaats reactie