Fongers BDG60 1915

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door jrietveld »

Over de lagers: zoals gemeld heb ik alleen de voornaaf uit elkaar gehaald omdat deze niet goed liep. Trapas, SA-achternaaf (met prachtige ratel), balhoofd en de remstangen lopen nog redelijk goed, alleen een van de pedalen gaat wat stroef. Het demonteren van deze delen is een heel klusje door de roestvorming, wat in bijzonder geldt voor de pedalen, remstangen en balhoofd, met flinke kans op beschadiging. Omdat de fiets niet meer de weg op gaat heb ik deze delen ongemoeid gelaten.
Als het de bedoeling zou zijn de fiets alsnog te gaan berijden is een herstellende restauratie nodig, waarbij ook de nodige delen vervanging behoeven (versnellingskabel, remblokken en waarschijnlijk ook velgen en spaken die stevig zijn aangetast door roest).
Zoals gezegd heb ik een conserverende restauratie uitgevoerd. De fiets blijft voortaan netjes binnen waardoor geen roestvorming meer zal plaatsvinden en de draaiende delen niet belast worden.

Het mooie aan deze stokoude Fongers is dat, ondanks zijn leeftijd en de barre omstandigheden waaraan hij is blootgesteld, alles nog functioneert en niets is doorgeroest. Deze week werden in een woning in de binnenstad van Groningen twee fietsen achter een binnenwand gevonden, die daar in de WO II waren verborgen; deze (grossiers)fietsen waren in veel slechtere staat dan het exemplaar waar het hier over gaat.

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik begrijp goed dat de lagers op diverse plekken niet uit elkaar genomen zijn.
Het punt daarmee is namelijk dat je tegen moeilijk te lossen onderdelen aan loopt .Spieën bijvoorbeeld.
Maar ook kettingkast doek en ingewikkelde achternaven.
Daar gaat vaak meer kapot dan dat het oplevert.
Jos legt het goed uit.

Inderdaad bij echt toeren met zo`n fiets moet het wel een keer los om verdere schade te voorkomen.
Dan is het een ander verhaal.
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door jwfabrie »

Naar mijn mening al met al een prachtige fiets met mooi “patina” zal zeker niet misstaan op een mooie ereplek.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door veenofiets »

Duidelijk Jos en Maarten het blijft dus op deze manier een min of meer statisch model, maar de fiets blijft zo wel veel mooier omdat alle originele delen waaronder de kettingkast blijven zitten.

Freek
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Gerard1976 »

veenofiets schreef: 20 mei 2023, 07.25 Duidelijk Jos en Maarten het blijft dus op deze manier een min of meer statisch model, maar de fiets blijft zo wel veel mooier omdat alle originele delen waaronder de kettingkast blijven zitten.

Freek
Inderdaad Freek, geheel naar mijn wens
Groet'n Uut Grunn
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers BDG60 1915

Bericht door Gerard1976 »

De fongers staat te koop.

Fongers BDG60 1915
€ 950,00
https://link.marktplaats.nl/m2011045628 ... ons_seller
Groet'n Uut Grunn
Plaats reactie